جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

تنش میان چین و آسترالیا روی موضوع افغانستان؛ کابل خواهان ادامه همکاری دو کشور شد

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

پس از نشر یک عکس توسط ژائو لیجیان، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی چین در مورد بدرفتاری سربازان استرالیایی با غیرنظامیان در افغانستان و ایجاد تنش تازه میان دوکشور، کابل ابراز امیداوی کرد که همکاری چین و آسترالیا در افغانستان ادامه یابد.

وزارت خارجه امروز دوشنبه (10قوس) با نشر اعلامیه گفته است که افغانستان از پخش و نشر عکس رفتار یک سرباز آسترالیایی با یک تن افغان مطلع بوده و تحقیقات را در مورد پس‌منظر این عکس آغاز کرده است.

این وزارت افزوده که قبلا با حکومت آسترلیا به شکل سازنده تحقیقات را در مورد رفتار «نامناسب» نظامیان آن کشور در برابر افغان ها آغاز کرده تا عدالت تأمین شود.

در اعلامیه وزارت خارجه آمده که حکومت افغانستان و حکومت آسترلیا در این خصوص از نزدیک با هم همکاری می کنند.

این وزارت تاکید کرده که چین و آسترلیا دوستان افغانستان اند و در بازسازی و تأمین صلح افغانستان نقش فعال بازی کرده اند.

وزارت خارجه ابراز امیدواری کرده تا همکاری ها بین همه کشورها به ویژه آسترلیا و چین در افغانستان ادامه یابد تا اجماع منطقه‌ای و بین المللی برای حمایت از افغانستان خدشه دار نشود.

تنش تازه چین و آسترالیا بر موضوع افغانستان

تنش میان چین و آسترالیا بر موضوع افغانستان پس از آن آغاز شد که ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین درباره بدرفتاری سربازان استرالیایی با غیرنظامیان در افغانستان عکس سرباز استرالیایی که بدرفتاری با یک افغان را نشان می دهد منتشر کرد.

او در توییتی نگاشته که از برخورد سربازان استرالیایی در افغانستان «شوکه» شده و آن را محکوم کرده است.

پس از این توییت اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا این تصویر را «زننده و به شدت توهین آمیز» خوانده خواستار عذرخواهی پکن از کانبرا شده است.

نخست وزیر آسترالیا تاکید کرده که چین باید از این پست توییتری ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه «شرمنده» شود.

هوا چون اینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین انتقاد اسکات موریسون را رد کرده و گفته که استرالیا باید از رفتار نیروهایش در افغانستان «شرمنده» باشد.q

این در حالی است که چندی قبل تحقیقات وزارت دفاع استرالیا نشان داده بود که نیروهای آن کشور در زمان حضورشان در افغانستان ۳۹ غیرنظامی و زندانی را به شکل غیرقانونی به قتل رسانده‌اند.

در آن زمان حکومت آسترالیا از افغانستان بابت این اقدامات سربازانش معذرت خواسته بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان