ادامه اختلافات روی نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات؛ آیا هیئت مذاکره کننده حکومت یک دست نیست؟

توسطفریدون حسنی

آذر ۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

پس از دو ماه گفتگو روی نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات و اعلام طالبان مبنی بر نهایی سازی آن هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان موضع دوگانه داشته اند. پیش از این شماری از این اعضا از نهایی سازی طرزالعمل سخن گفته اما اما سخنگوی هیئت مذاکره کننده حکومت اخیرا تاکید کدره که تنها روی 21 ماده طرزالعمل توافق شده است.

محمدنعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر شب گذشته در توییتی اعلام کرد که طرز العمل مذاکرات بین الافغانی بین هردو تیم مذاکراتی در21 ماده بتاریخ 15 نوامبر نهایی وتکمیل گردیده است.

سخنگوی طالبان تاکید کرده: «طرز العمل مذکور در حضور مسهل بتاریخ 17 نومبر 2020 به زبان های پشتو و دری قرائت گردید و بعد از تایید هر دو طرف مذاکراتی یک نسخه آن به مسهل و یا میزبان نیز سپرده شد».

محمد نعیم خاطرنشان کرده که همه طرز العمل مذاکرات بین الافغانی به شمول مقدمه با توافق هر دو جهت مذاکرات بین الافغانی نهایی و تکمیل شده است.

دقایقی پس از توییت سخنگوی طالبان نادر نادری سخنگوی تیم مذاکره کننده حکومت افغانستان در توییتی اعلام کرد: «هیئت های مذاکره کننده دو طرف صرفاً در مورد ۲۱ ماده طرزالعمل مجالس مذاکرات، به استثنای مقدمه آن، در اصول به توافق رسیدند.»

نادری تاکید کرده به دلیل اینکه متن مقدمه این طرزالعمل به وضاحت و بحث بیشتر میان هیئت ها نیاز دارد. لذا در جلسه مشترک به تاریخ ۱۷ نومبر در حضور میزبان فیصله شده که طرزالعمل به جلسه عمومی ارایه و تنها بعد از تصویب هر دو هیئت در آن جلسه نهایی پنداشته می شود.

او خاطرنشان کرده که هیئت جمهوری اسلامی افغانستان وضاحت رسمی خود را در مورد عناصر مقدمه به جانب طالبان شریک کرده اند.

دو دستگی در هیئت مذاکره کننده حکومت

نادری در حالی توافق نهایی روی طرزالعمل مذاکرات را رد می کند که پیش از این، حفیظ منصور، عضو هیئت مذاکره کننده حکومت در گفتگو با تلویزیون یک گفته بود که با هیئت طالبان در پیوند به طرزالعمل مذاکرات به توافق رسیده اند.

او تاکید کرده بود توافق روی طرزالعمل به زودی همگانی خواهد شد.

این در حالی است که دنبال نشر گزارش ها از سوی رسانه ها مبنی بر نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهور در نشست خبری به تاریخ 5 قوس گفت که مذاکرات صلح پیشرفت لازم نداشته و طالبان هر روز بهانه‌های مختلف و پیشنهادهای متنوع می‌کنند.

صدیقی پیشنهادهای طالبان را مخالف منافع ملی، قانون اساسی و خواست مردم افغانستان خوانده تاکید کرده بود که لویه جرگه مشورتی و قانون اساسی افغانستان اصول و قواعد مذاکراه را برای هیئت مذاکره کننده حکومت مشخص کرده و هیج کسی از آن عدول نمی‌تواند.

اما به تازگی اسدالله سعادتی معاون دوم شورای عالی مصالحه در گفتگو با رسانه ها تاکید کرده که مخالفت با توافق میان هیات‌های حکومت و طالبان در پیوند به کارشیوه‌ی گفتگوها، منطقی نیست و ریاست جمهوری نباید با این توافق مخالفت کند.

سعادتی به تلویزیون یک گفته است که هیئت دولت افغانستان با طالبان روی کارشیوه‌ی گفتگوها به توافق رسیده و از آن استقبال می‌کند.

این در حالی است که گفتگوهای پر چالش روی توافق بر طرزالعمل مذاکرات از دوماه قبل آغاز شده و انچه دیده می شود تاکنون نتیجه ای در پی نداشته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *