جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

تولید ۳۵ هزار تن سیب؛ کار ساخت ۱۸ سردخانه‌ی صفر انرژی سیب در دایکندی تکمیل شد

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

همزمان با تولید ۳۵ هزار تن سیب در ولایت دایکندی وزارت زراعت اعلام کرده است که کار ۱۸ سردخانه صفر انرژی را برای نگهداری سیب در این ولایت تکمیل کرده است.

وزارت زراعت امروز دوشنبه (۳قوس) گفته است که از مجموع ۲۱ سردخانه‌ی صفر انرژی برای نگهداری سیب در ولایت دایکندی که در قالب پروژه مدیریت محصولات زراعتی ساخته می‌شود، تا کنون ۱۸ سردخانه تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها آغاز شده است.

این وزارت افزوده که کار سه سردخانه‌ی باقی مانده حدود ۷۰ درصد پیش‌رفت فزیکی داشته است و به زودی تکمیل می‌شود.

به گفته این وزارت ارزش مجموعی ساخت این سردخانه‌ها حدود ۵۰ میلیون افغانی، بدون سهم باغداران است و هزینه آن از سوی حکومت پرداخت شده است.

این وزارت تاکید کرده که هر یک از سردخانه‌ها ظرفیت نگهداری ۲۵ تُن سیب را دارد.

تولید ۳۵ هزار تن سیب در دایکندی

سیب بعد از بادام، بیش‌ترین محصول باغداری ولایت دایکندی است که در تمام ۱۰ ولسوالی این ولایت تولید می‌شود.

باغ‌های سیب در دایکندی چهار هزار و ۹۰۰ جریب زمین را در بر می‌گیرد و در سال جاری از این باغ‌ها ۳۵ هزار تُن سیب تولید شده است.

وزارت زراعت در ادامه گفته که در حدود ۲۰ نوع سیب در دایکندی تولید می‌شود که مشهورترین آن‌ها سیب نوع دختر شاه است.

این وزارت خاطرنشان کرده که سیب دخترشاه پس از تولید به ولایت‌های کابل و هرات صادر می‌شود و از کیفیت، مرغوبیت و طعم خاص برخوردار است. به گفته این وزارت سیب دخترشاه ولایت دایکندی خریداران عاجل دارد و پیش از رسیدن، حاصلات آن به تاجران به فروش می‌رسد.

در همین حال ریاست زراعت دایکندی گفته است که در سال جاری با تطبیق پروژه‌های مدیریت محصولات زراعتی که شامل اعمار ۲۱ سردخانه‌ی سیب است، تولیدکنندگان را کمک خواهد کرد تا ۵۲۰ تُن سیب تولیدی‌شان را بعد از برداشت، نگهداری و در موقع تقاضای مارکیت به بازار عرصه کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان