جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

۸ حقیقت جالبی که روانشناسان در مورد شخصیت کشف کرده اند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

شخصیت ما را به همان چیزی تبدیل می‌کند که هستیم و تقریباً بر همه جنبه‌های زندگی ما تأثیر می‌گذارد، از جمله آنچه برای زندگی انتخاب می‌کنیم، نحوه تعامل ما با خانواده و انتخاب دوستان.

از آنجایی که شخصیت یک موضوع جالب توجه است، به یکی از موضوعاتی که در روانشناسی بسیار مورد تحقیق قرار می‌گیرد تبدیل شده‌است. به لطف همه این تحقیقات، روانشناسان چیزهای زیادی در مورد عواملی که بر شخصیت تأثیر می‌گذارند، کشف کرده‌اند.

۱. ترتیب تولد

احتمالاً قبلاً این مفهوم را شنیده‌اید. كودكان اول غالباً به عنوان افرادی که دارای حس “ریاست” یا “مسئولیت‌پذیری” هستند، توصیف می‌شوند، در حالی كه كودكان آخر گاهی “غیرمسئول” خطاب می‌شوند. اما این کلیشه‌ها چقدر صحت دارند؟

واقعیت این است که چند مطالعه تجربی نشان داده که مواردی مانند ترتیب تولد و تعداد اعضای خانواده در واقع می‌توانند بر شخصیت تأثیر داشته باشند.

مطلب مرتبط: اینکه فرزند چندم خانواده هستید، روی شخصیت شما تاثیر دارد

۲. شخصیت ثابت است

به گفته پال کاستا جونیور، آنچه در طول زندگی تغییر می‌کند نقش‌های شما و مسائلی است که برای شما بیشترین اهمیت را دارد. ممکن است افراد تصور کنند که شخصیت آنها با افزایش سن تغییر کرده، اما این عادات آنهاست که تغییر می‌کند، و قدرت و سلامتی‌شان، مسئولیت‌ها و شرایط‌شان، نه شخصیت اصلی آنها.

۳. ویژگی‌هایی که به بیماری‌ها مرتبط هستند

مطابق با تحقیقات صورت‌گرفته، بین ویژگی‌های شخصیتی روان‌رنجوری و ۵ اختلالِ سردرد، آسم، آرتریت، زخم معده و بیماری قلبی ارتباط وجود دارد.

مطلب مرتبط: شیوه غذا خورد، ویژگی شخصیتی آدم ها را فاش می کند

۴. حیوانات هم شخصیت دارند

محققان دریافته‌اند که حیوانات تقریباً از هر نوعی، شخصیت خاص خود را همراه با ترجیحات و رفتارهایی خاص دارند. هرچند برخی از منتقدان اظهار داشته‌اند که اینانسان‌انگاری یا نسبت دادن صفات انسانی به حیوانات است، اما محققان شخصیت حیوانات توانسته‌اند الگوهای رفتاری مداومی را شناسایی کنند که به صورت تجربی قابل اندازه‌گیری و آزمایش هستند.

۵. پنج عامل بزرگ شخصیت

امروزه، بسیاری از محققان شخصیت، از نظریه پنج عامل بزرگ شخصیت پشتیبانی می‌کنند که پنج بعد گسترده شخصیت را توصیف می‌کند:

برون‌گرایی

توافق

وظیفه‌شناسی

روان‌رنجوری

گشودگی به تجربیات جدید

۶. پروفایل فیسبوک و شخصیت

شاید تصور کنید همه آدم‌ها در تکمیل پروفایل فیسبوک خود ایده‌آل‌های‌شان و بهترین عکس را به نمایش می‌گذارند. اما با کمال تعجب، یک مطالعه کشف کرد که پروفایل‌های فیسبوک در انتقال شخصیت واقعی شما کاملاً خوب هستند. در این مطالعه، محققان پروفایل‌های آنلاین 236 نفر از افراد دانشگاهی در ایالات متحده را بررسی کردند. ‌شرکت‌کنندگان همچنین پرسشنامه‌هایی را برای سنجش ویژگی‌های شخصیتی از جمله برونگرایی، توافق، وظیفه‌شناسی، روان‌رنجوری و گشودگی پاسخ دادند.

نتایج نشان داد که ناظران بر اساس مشخصات فیسبوک یک فرد می‌توانند شخصیت دقیق او را بخوانند!

مطلب مرتبط: عکس پروفایل چه چیزهایی از شخصیت آدم ها می گوید؟

۷. اختلال شخصیت

محققان تعدادی از عوامل را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند در بروز اختلالات مختلف شخصیتی مانند وسواس و اختلال شخصیت مرزی نقش داشته باشد. این عوامل عبارتند از:

ژنتیک

روابط با همسالان

حساسیت بالا

سو استفاده کلامی

۸. حیوان خانگی و شخصیت

آیا شما خود را بیشتر دارای “شخصیت سگی” می‌دانید یا “شخصیت گربه‌ای”؟ طبق یک مطالعه، پاسخ شما به این سوال می‌تواند در واقع اطلاعات مهمی در مورد شخصیت شما ارائه دهد.

در مطالعه ای روی 4500 نفر، محققان از شرکت‌کنندگان سوال کردند که آیا خود را بیشتر سگ می‌دانند یا گربه.

محققان کشف کردند افرادی که خود را به عنوان سگ معرفی می‌کنند تمایل به برونگرایی و اشتیاق برای جلب رضایت دیگران دارند، در حالی که کسانی که خود را گربه توصیف می‌کنند بیشتر درون‌گرا و کنجکاو هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان