علائم هیپوگلیسمی: ۱۵ نشانه افت قند خون که ابدا نباید نادیده بگیرید

توسطتحریریه خبرنامه

آبان ۱۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آبان ۱۲, ۱۳۹۹

در مورد قند خون بالا مطالب زیادی می‌شنویم و می‌خوانیم. با این حال، سطح پایین قند خون یا هیپوگلیسمی نیز یک مشکل است. در اینجا برخی از علائم افت قند خون یا هیپوگلیسمی را می‌بینید که هرگز نباید آنها را نادیده بگیرید:

احساس گرسنگی شدید

سرگیجه

سردردهای شدید

گیجی

از دست دادن تمرکز

لرزش

تعریق

تغییر در قوه بینایی

تغییرات خلقی یا شخصیتی

احساس ضعف

تپش قلب

افسردگی

ضعف غیر قابل‌توضیح

کابوس

احساس خزیدن چیزی روی پوست

تصور اشتباهی وجود که افت قند خون فقط در بیماران دیابتی رخ می‌دهد. بسیاری از افراد ماه‌ها یا حتی سال‌ها با این مشکل روبرو هستند و اطلاع ندارند. هرکس واکنش متفاوتی نسبت به تغییر سطح گلوکز نشان می‌دهد.

علل بروز هیپوگلیسمی یا افت قند خون

سطح پایین قند خون به دو دسته واکنشی و غیرواکنشی تقسیم می‌شود. برای درمان این مشکل، بسیار ضروری است که بدانید به کدام یک مبتلا هستید.

واکنشی

افت قند خون واکنشی شایع‌ترین نوع است. این مشکل ساعت‌ها بعد از آخرین وعده غذایی رخ می‌دهد. لوزالمعده فردی که از این بیماری رنج می‌برد، مقدار زیادی انسولین تولید می‌کند.

کسانی که از نوع واکنشی رنج می‌برند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.

مطلب مرتبط: اگر این نشانه ها را دارید، ممکن است به دیابت مبتلا شده باشید

غیرواکنشی

کاهش قند خون غیرواکنشی ارتباطی با مصرف مواد غذایی شما ندارد بلکه در اثر یک بیماری زمینه‌ای ایجاد می‌شود. این مشکل می‌تواند ناشی از داروهایی باشد که برای درمان بیماری‌های کلیوی استفاده می‌شود.

اگر شخصی مرتباً الکل بنوشد، کبد بیمار می‌شود و نمی‌تواند به هضم کمک کند. از آنجا که کبد در تولید گلوکز نقش دارد، این اختلال باعث نقص در بدن می‌شود.

مطلب مرتبط: ۷ علامت غیرمنتظره بیماری کبد که هشداری برای مراجعه به پزشک هستند

سایر اختلالاتی که می‌توانند بر سطح قند خون تأثیر بگذارند، بیماری‌هایی هستند که بر قلب اثر می‌گذارند یا اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی یا پرخوری.

در برخی شرایط، تومور در پانکراس نیز باعث سو عملکرد آن می‌شود. تومور باعث می‌شود که این اندام ماده‌ای شبیه انسولین (نه خود انسولین) تولید کند. با این حال، بدن نمی‌تواند تفاوت بین مواد را تشخیص دهد و قند خون پایین رخ می‌دهد.

مشکلات هورمونی نیز می‌تواند سطح قند خون را تغییر دهد، مشکلاتی مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک.

توسعه هیپوگلیسمی بدون دیابت

افت قند خون می‌تواند در بزرگسالان و کودکان به طور یکسان رخ دهد. کسانی که به افت قند خون مبتلا هستند، در صورت داشتن این مشکلات در معرض خطر بالاتری قرار دارند:

– اضافه وزن یا چاقی

– سابقه خانوادگی

جراحی‌های قبلی معده

یادتان باشد فقط به این دلیل که شما مستعد ابتلا به دیابت هستید، به این معنا نیست که به این بیماری مبتلا خواهید شد. شما می‌توانید با اعمال برخی تغییرات در سبک زندگی‌تان مانع بروز دیابت شوید. در بسیاری از موارد، می‌توانید پیشرفت از پیش دیابت را به دیابت متوقف کنید.

مطلب مرتبط: پیش دیابت؛ عارضه ای که بسیاری از افراد مبتلا اطلاعی از آن ندارند

درمان هیپوگلایسمی

اولین قدم این است که مشخص شود مبتلا به کدام نوع قند خون پایین هستید. سپس پزشک‌تان در مورد روش درمانی صحیح تصمیم می‌گیرد. نکته اصلی این است که وقتی سطح گلوکز خیلی پایین است، باید مقادیر بیشتری از آن وارد بدن شود.

یکی از راه‌های انجام این کار، مصرف قرص گلوکز یا نوشیدن مقدار کمی آب پرتقال است. تنها مشکل این است که خوردن چیزی شیرین یک راه‌حل طولانی مدت نیست.

یکی از راه‌های مبارزه با افت قند خون خوردن غذاهای حاوی غلات کامل است که می‌تواند سطح قند خون را پایدار نگه دارد.

عوارض هیپگلیسمی قند خون پایین

سطح قند خون که به طور مکرر پایین بیاید، می‌تواند باعث مشکلات  طولانی مدت شود. بدن نمی‌تواند بدون مقدار مناسب گلوکز درست کار کند.

پایین بودن قند خون باعث ایجاد مشکلاتی در روند فکر می‌شود و گاهی حتی ساده‌ترین کارها از عهده‌تان برنمی‌آید. اگر سطح قند خون شما برای مدت طولانی پایین باشد، می‌تواند باعث سکته مغزی، تشنج یا از دست دادن هوشیاری شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *