افزایش خشونت ها و تکمیل خروج طالبان از فهرست سیاه؛ محور گفتگوی خلیلزاد با ملا برادر

توسطفریدون حسنی

آبان ۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

همزمان با دور تازه از سفر خلیلزاد به منطقه گروه طالبان اعلام کرده است که او همراه با اسکات میلر فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع در افغانستان با ملا برادر رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر دیدار کرده است.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توییتی گفته است که این دیدار شام روز گذشته صورت گرفته و دو طرف در مورد اهمیت توافقنامه انجام شده میان طالبان و امریکا، تطبیق کامل و بهتر همه ماده هاى آن گفتگو کرده اند.

او تاکید کرده که در این دیدار در مورد رهایی زندانیان متباقى طالبان،‌ خروج این گروه لستهاى سیاه و نیز عوامل افزایش خشونت ها و نیز نقض این توافق‌نامه گفتگو شده است.

دور تازه سفر خلیلزاد

این دیدار در حالی صورت گرفته است که زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان روز شنبه‌ گذشته (۵ عقرب) دور تازه از سفرش برای صلح افغانستان را آغاز کرده و پیش از دوحه او با مقامات ناروی در خصوص صلح افغانستان گفتگو کرده بود.

آقای خلیل زاد همزمان با این سفرش، با ابراز ناامیدی گفته بود که علی‌رغم تعهدات انجام‌شده، خشونت‌ها در افغانستان کاهش نیافته و هر روز از افغان‌ها قربانی می‌گیرد.

او تأکید کرده بود که «دریچه‌ی دست‌یابی به یک توافق سیاسی برای همیشه باز نخواهد ماند.»
افزایش خشونت ها

دور تازه سفر خلیلزاد پس از آن آغاز شده است که در ادامه بن بست در روند مذاکرات گروه طالبان حملات شان را افزایش داده اند و نیروهای امریکایی در افغانستان نیز به حمایت از نیروهای افغان دست به چندین حملات هوایی زدند.

گروه طالبان در پی هدف‌قراردادن مواضع این گروه توسط نیروهای امریکایی در ولایت‌های هلمند و میدان‌وردک، گفته بود که نیروهای امریکایی با این حملات توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان را نقض کرده‌اند اما این ادعای طالبان از سوی سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان رد شد.

روز گذشته نیز صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری در توییتی گفته است: «کاربرد بی‌رویه‌ی طالبان از مین‌های کنار جاده، به هدف کشته و زخمی ساختن شهروندان، تخریب تاسیسات عامه، پل‌ها،جاده‌ها، سرک‌ها و شاهراه‌ها، درسال‌های پسین؛ ممکن بیشتر از ماین گذاری‌هایست که در زمان اشغال افغانستان از سوی اتحاد جماهر شوری، استعمال می‌گردید».

هیئت معاونیت ملل متحد نیز در گزارش ۹ ماهه اش گفته است که با وجود آغاز مذاکرات تلفات غیرنظامیان و خشونت ها همچنان در سطح بالای قرار دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *