افغانستان مرگبار ترین منطقه برای غیرنظامیان؛‌ در نه ماه اخیر نزدیک به شش هزار غیرنظامی کشته و زخمی شده اند

توسطفریدون حسنی

آبان ۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

همزمان با مذاکرات بین الافغانی هیئت معاونیت ملل متحد در افغانستان «یوناما» با نشر گزارش تازه اعلام کرده است که سطح بالای خشونت ها هنوز هم با تاثیر ویرانگر بر غیرنظامیان و افغانستان به عنوان مرگبارترین منطقه در جهان برای غیرنظامیان باقی مانده است.

یوناما امروز سه‌شنبه (۶عقرب) با نشر گزارش تازه گفته است که گفتگوهای صلح افغانستان نتوانسته باعث کاهش تلفات غیرنظامیان شود و در نه ماه اول سال جاری میلادی الی اول اکبتر دو هزار ۱۱۷ غیرنظامی کشته و ۳ هزار ۸۲۲ تن دیگر زخمی شده اند.

در این گزارش آمده است که تلفات غیرنظامیان در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۰، در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته میلادی ۳۰ درصد کاهش یافته اما سطح بالای خشونت ها هنوز هم با تاثیر ویرانگر بر غیرنظامیان ادامه دارد و افغانستان به عنوان مرگبارترین منطقه در جهان برای این افراد باقی مانده است.

یوناما افزوده شمار تلفات غیرنظامیان که امسال به ثبت رسیده نسبت به ۹ ماه اول از سال های ۲۰۱۲ به این سو کمتر است اما صدماتی که به افراد ملکی می رسد، همچنان «تکان دهنده و وحشتناک» است.

این نهاد تاکید کرده که تمام طرف های درگیر در جنگ می توانند و باید بیشتر از این برای جلوگیری از آسیب دیدن غیرنظامیان با بررسی عاجلِ اقدامات و تقویت فعالیت ها برای کاهش آن و همچنان در جهت پایان دادن به جنگ، که تنها راه کاهش تلفات مرتبط به درگیری برای غیرنظامیان است کار کنند.

در این گزارش، یوناما خاطرنشان کرده که از ۱۲ سپتامبر آغاز مذاکرات صلح بین الافغانی میان دولت و طالبان در دوحه ی قطر تا ۳۰ سپتامبر، در شمار تلفات غیرنظامیان نسبت به هفته های گذشته آن در سال ۲۰۲۰، هیچ کاهشی وجود نداشته است.

یوناما همچنان از تشدید جنگ در هلمند و چندین حمله در ننگرهار، لغمان، غور و حمله هوایی در تخار و حمله انتحاری که غیر نظامیان را در کابل هدف قرار داده ابراز نگرانی کرده گفته است که در این حملات بیش از ۴۰۰ غیرنظامی کشته و زخمی شده اند.

از هر ۱۰ مورد تلفات غیرنظامیان ۴ تن آنان را زنان و کودکان تشکیل می دهد

در این گزارش یوناما آمده است که که از هر ۱۰ مورد تلفات غیرنظامیان ۴ تن آن را کودکان و یا زنان تشکیل می دهد که با این حساب شمار تلفات کودکان ۳۱ درصد و شمار تلفات زنان ۱۳ درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان در ۹ ماه اول سال جاری میلادی را تشکیل می دهند که اکثریت در انفجار ماین های کنارجاده ای کشته و زخمی شده اند.

یوناما از طالبان خواسته که به تعهدات خود عمل کرده و استفاده از این سلاح های غیرقانونی را متوقف کنند.

یوناما در گزارش خود مخالفین دولت را مسوول اکثریت تلفات غیرنظامیان خوانده و از مجموع این تلفات ۵۸ درصد را به آنان نسبت داده است.

در این گزارش تاکید شده که تلفات توسط طالبان در نه ماه اول سال ۲۰۲۰ شش درصد افزایش یافته و در مقابل، تعداد کلی تلفات غیرنظامیان منسوب به طالبان ۳۲ درصد کاهش یافته است که عمدتا به دلیل کاهش تعداد غیرنظامیان زخمی شده در اثر حملات انتحاری و درگیری های زمینی است.

گزارش یوناما خاطرنشان کرده حملاتی که به واسطه عناصر نامشخص مخالف دولت باعث تلفات غیرنظامیان شده افزایش یافته و نیز نیروهای طرفدار دولت مسوول ۲۸ درصد تلفات غیرنظامیان بوده است.

در این گزارش همچنان آمده است که تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی ۷۰ درصد مربوط به نیروی هوایی افغانستان است و از زمان توافقنامه ایالات متحده و طالبان تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای بین المللی که اکثر از حملات هوایی به میان می آمد متوقف شده است.

طرف ها گفتگوهای صلح را اولویت بندی کنند

 دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است: «گفتگوهای صلح برای کمک به تحقق صلح به زمان نیاز دارد. اما تمام طرف ها می توانند فورا گفتگوها را اولویت بندی نمایند و اقدامات عاجل، صادقانه و بیشتر برای کاهش آسیب رسیدن به افراد ملکی را انجام دهند.»

او افوزده که «افکار جدید» و اقدامات جدی در جهت تضمین زندگی غیرنظامیان نه تنها هزاران خانواده را از رنج و درد حفظ می کند، بلکه می تواند باعث کاهش اتهامات و افزایش اعتماد و اطمینان در میان مذاکره کنندگان شود.

یوناما از تجدید فراخوان آنتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد برای برقراری آتش بسِ بشردوستانه در سطح جهان، پیش از پایان سال حمایت کرده تاکید نموده که هر روز بدون خشونت به معنای محافظت از زندگی غیرنظامیان است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *