خلیلزاد: آمریکا به افغانستان و طالبان فشار می‌آورد تا خشونت ها را کاهش داده و هر چه سریع راه صلح را دریابند

توسطفریدون حسنی

آبان ۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

در ادامه افزایش خشونت ها و عدم پیشرفت در مذاکرات بین الافغانی زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان می گوید آمریکا بر افغانستان و طالبان فشار می‌آورد تا خشونت ها را کاهش داده و هر چه سریع راه صلح را دریابند.

زلمی خلیلزاد ناوقت شب گذشته (۳عقرب) در رشته توییت های گفته است که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تایید کرده که در یک حمله هوایی نیروهای دولتی افغانستان، ۱۲ طفل کشته و شمار زیادی زخمی شدند.

او این حمله هوایی را یک «تراژیدی المناک» خوانده افزوده که این محدود به تخار نیست و غیرنظامیان قربانیان موتر بمب ماین های کنار جاده ای و نیز کشتار های هدفمندی اند که از سوی طالبان اجرا می‌شود.

خلیزاد خاطرنشان کرده که غیرنظامیان مجبور شده اند که از جنگ در لشگرکاه و دیگر مناطق فرار کنند.

او با اشاره به هشدار های امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری که گفته بود با نشرکنندگان تلفات غیرنظامیان در حمله‌ی هوایی نیروهای افغان در ولایت تخار برخورد قانونی می شود گفته است: «این حیاتی است که رسانه های مستقل و جامعه مدنی فعال افغانستان گذاشته شوند تا رویدادهای جاری را مستند سازند.»

نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان تاکید کرده: «پاسخ این وضعیت رنج انگیز در کاهش فوری خشونت ها است که منجر به آتش بس تمام طرف ها گردد. پاسخ در یک تفاهم سیاسی سریع است.»

به گفته او ایالات متحده به طور استثنائی بر کاهش خشونت ها تمرکز دارد و بر هر دو طرف فشار می‌آورد تا خشونت ها را کاهش داده و هر چه «سریعتر» یک راه صلح را بیابند.

افزایش خشونت ها و بن بست مذاکرات

این اظهارات نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان در حالی مطرح شده است که با گذشت یک ماه از مذاکرات بین الافغانی در دوحه هیئت حکومت افغانستان و طالبان تاکنون نتوانسته اند در مورد نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات به دلیل اختلافات به توافق برسند و در کنار این گروه طالبان حملات شان را افزایش داده اند.

در آخرین مورد از حملات طالبان بیش از ۴۰ نیروی دولتی در تخار و بیش از ۲۶ نیروی دولتی در نیمروز در حملات گروه طالبان کشته شده اند.

از سوی هم در حمله هوایی نیروهای ارتش در ولایت تخار ۱۲ کودک کشته و ۱۴ تن زخمی شدند.

در کنار تلفات نیروهای امنیتی هفته گذشته برای غیرنظامیان نیز هفته خونین بوده است و روز گذشته طارق آرین سخنگوی وزارت داخله اعلام کرد که گروه طالبان‌ در یک هفته گذشته ۳۵۶ «تحرک» تهاجمی داشته که به شمول دو حمله انتحاری و ۵۲ مورد انفجار ماین در آن ۵۱ غیرنظامی کشته و ۱۳۷ تن زخمی شده اند.

در آخرین مورد از حملات علیه غیر نظامیان روز گذشته ۹ غیرنظامی در انفجار ماین کنار جاده ای در غزنی و نیز ۲۴ غیر نظامی در حمله انتحاری شام روز گذشته در مرکز آموزشی کوثر در غرب کابل کشته شدند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *