جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

با این ۱۰ استراتژی از اختلال شناختی جلوگیری و با پیری مغز مبارزه کنید

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مغز و عملکرد ذهن با افزایش سن تغییر می‌کند. زوال عقل یکی از ترسناک‌ترین پیامدهای پیری است. اما اختلال شناختی اجتناب‌ناپذیر نیست. در این نوشتار ۱۰ استراتژی برای جلوگیری از اختلال شناختی و پیری مغز می‌بینید.

۱. فشار خون و کلسترول‌تان را در سطح نرمال نگه دارید

عروق کوچک مغز به افزایش فشار خون حساس هستند و بالا بودن فشار خون به مدت طولانی می‌تواند به آنها آسیب برساند. چندین مطالعه از ارتباط فشار خون و سلامت مغز پشتیبانی می‌کنند. فشار خون بالاتر با عملکرد شناختی ضعیف‌تر و آسیب به بافت مغز ارتباط دارد.

طبق مطالعات طولانی مدت، فشار خون بالا با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل ارتباط دارد.

مطلب مرتبط: قاتل خاموش؛ فشار خون بالا به این ۵ شیوه سلامتی تان را تباه می کند

به علاوه، تصور می‌شود که کلسترول در تشکیل پلاک‌های آمیلوئید بتا، آسیب مشخصه بیماری آلزایمر نقش دارد و افزایش سطح کلسترول در تولید پلاک‌های آمیلوئید بتا نقش دارد.

۲. سطح ویتامین D بدن‌تان را بررسی کنید

سطح پایین ویتامین D با اختلال شناختی مرتبط است. ویتامین D در حافظه نقش دارد. چندین مطالعه کمبود ویتامین D را با افزایش خطر نقص شناختی یا زوال عقل در بزرگسالان ارتباط داده‌اند.

مطلب مرتبط: ۶ دلیل که بدن تان ویتامین D کافی دریافت نمی کند

۳. از مکمل‌های امگا۳ DHA و ویتامین B12 استفاده کنید

حفظ سطح کافی اسید چرب امگا۳ DHA در مغز، اقدامی مهم برای پیشگیری از بیماری‌های تحلیل‌برنده عصب‌ها در مراحل بعدی زندگی است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بیشتر امگا۳ DHA با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

خطر کمبود ویتامین B12 با افزایش سن افزایش می‌یابد و این کمبود باعث ایجاد مشکلاتی در مغز می‌شود، از جمله گیجی، افسردگی و ضعف حافظه. کمبود این ویتامین مهم با بیماری آلزایمر مرتبط است.

۴. مصرف گوشت قرمز و سایر محصولات دامی را محدود کنید

مس و آهن از مواد معدنی ضروری هستند که به مقدار زیاد در گوشت قرمز وجود دارند. این مواد معدنی با گذشت زمان در بدن جمع می‌شوند و میزان بیش از حد آنها می‌تواند به مغز آسیب برساند.

در عوض، می‌توانید آنها را از طریق گزینه‌های سالم‌تری مانند دانه کنجد و کدو و حبوبات دریافت کنید.

5- غذاهای کامل گیاهی مصرف کنید

رژیم غذایی حاوی گیاهان زیاد و گوشت و لبنیات کم با کاهش 36 درصدی خطر آلزایمر همراه است.

اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما سرشار از غذاهای طبیعی و گیاهی است و حداقل یک بار در روز با سبزیجات خام را به صورت سالاد مصرف کنید.

۶. انواع توت را به طور مرتب بخورید

انواع توت اثرات محافظتی بر مغز دارند و باعث کاهش روند زوال عقل مرتبط با سن می‌شوند.

مطلب مرتبط: ۷دلیل فراموشی که ارتباطی با زوال عقل ندارند

۷. مغزیات و دانه‌ها را به عنوان منبع اصلی چربی مصرف کنید

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف مغزیات، به ویژه چهارمغز (گردو)، برای عملکرد مغز مفید است. چهارمغز سرشار از اسید چرب امگا 3 ضروری است و مطالعات مشاهده‌ای مصرف زیاد چهارمغز را با حافظه قوی‌تر مرتبط می‌دانند.

۸. مصرف نمک را محدود کنید

مصرف زیاد نمک باعث سفت شدن عروق و افزایش فشار خون، آسیب دیدن عروق خونی ظریف در مغز، اختلال در جریان خون در بافت مغز و افزایش احتمال نقص شناختی می‌شود.

مطلب مرتبط: با مصرف این مواد غذایی جریان خون را در بدن تان بهبود دهید

۹. مصرف قند را محدود کنید

قند زیاد می‌تواند مهارت‌های شناختی شما را مختل کند و همچنین سبب فشار خون بالا شود. مقادیر زیاد قند باعث افزایش گلوکز خون می‌شود که می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب برساند و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این آسیب به ضعف تدریجی عملکرد مغز کمک می‌کند.

۱۰. فعال بمانید

ورزش منظم در تمام مراحل زندگی تأثیرات مطلوبی روی مغز دارد. یکی از دلایل احتمالی این است که در طول فعالیت بدنی جریان خون به مغز افزایش می‌یابد.

در بزرگسالان بالای 60 سال، آمادگی جسمانی با حافظه و عملکرد شناختی بهتر و بهبود زمان واکنش مرتبط است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان