ابتلای ۱۲۰ هزار کودک به بیماری سوراخ قلب؛ هفته آینده، نخستین عملیات قلب در افغانستان به رایگان صورت می گیرد

توسطفریدون حسنی

مهر ۲۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مهر ۳۰, ۱۳۹۹

همزمان با بهره‌برداری نخستین مرکز جراحی قلب برای اطفال، سرپرست وزارت صحت می‌گوید ۱۲۰ هزار کودک در کشور به بیماری سوراخ قلب مبتلا هستند و در هفته آینده نخستین عملیات قلب در افغانستان به رایگان صورت می‌گیرد.

به گفته وزارت صحت عامه، احمد جواد عثمانی سرپرست این وزارت امروز سه‌شنبه (۲۹میزان)‌ مرکز جراحی قلبِ اطفال را افتتاح و به بهره‌برداری سپرد.

وزارت صحت افزوده است، این نخستین مرکز جراحی قلب مخصوص اطفال در سکتور دولتی است که در چارچوب شفاخانه صحت طفل اندراگاندی با کمک‌های مالی کشور ایتالیا به گونه اساسی و مجهز به وسایل طبی ایجاد شده است.

احمد جواد عثمانی سرپرست وزارت صحت، ایجاد این مرکز را یک گام نیک در راستای فراهم‌سازی خدمات جراحی قلب برای اطفال خوانده، گفته است که هفته آینده نخستین عملیات قلب در این مرکز به رایگان انجام می‌شود.

عثمانی تاکید کرده، بیماران قلبی که از طریق اداره سره میاشت و دیگر جاها به این مرکز معرفی می‌شوند، از این پس تحت عملیات قرار خواهند گرفت.

به گفته او شماری از داکتران که به کمک مالی کشور ایتالیا برای آموزش به بیرون از کشور فرستاده شده بودند، اکنون جذب این مرکز شده و عملیات قلبی توسط آنها انجام می‌شود.

سرپرست وزارت صحت با تاکید بر افزایش روند خدمات قلبی در این مرکز، خاطرنشان کرد که وزارت صحت تلاش دارد تا روند خدمات را در این مرکز گسترش دهد و زمینه دیگر عملیات‌های پیچیده قلبی را نیز در آن فراهم کند.

سرپرست وزارت صحت، افزون براین بخش «تلی مدیسین» (طبابت از راه دور) شفاخانه صحت طفل را نیز افتتاح کرده که قرار است از طریق این بخش شماری از داکتران کشور هند، دانش و مسایل طبی را با داکتران این شفاخانه شریک کنند.

ابتلای ۱۲۰ هزار کودک به سوراخ قلب

وزارت صحت عامه در تازه‌ترین آمار خود امروز گفته است که در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار کودک در کشور به بیماری سوراخ قلب مبتلا هستند.

این وزارت تاکید کرده که از این میان ماهانه حدود ۱۰۰ تن آنان در بیرون و داخل کشور تحت عملیات قرار می‌گیرند.

پیش از این بیش‌ترین تداوی سوراخ قلب در افغانستان از سوی جمعیت هلال احمر افغانستان صورت می‌گرفت. جمعیت حلال احمر سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای را با صلیب سرخ چین امضا کرده بود که بر اساس آن در دو سال ۴۰۰ کودک مبتلا به بیماری سوراخ قلب مادرزادی برای درمان از افغانستان به چین منتقل شوند.

پیش از این کودکان مبتلا به سوراخ قلب در افغانستان در کشورهای آلمان، هند، پاکستان و عده‌ای هم در داخل کشور درمان شده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *