روحانی در دیدار با عبدالله عبدالله؛ آمریکا به دنبال بهره برداری انتخاباتی از مذاکرات صلح در افغانستان است

توسطفریدون حسنی

مهر ۲۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

حسن روحانی رییس جمهور ایران در دیدار با عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه ملی تاکید کرده که تنها راه حل مسئله افغانستان مذاکره بین الافغانی است و آمریکا به بدنبال بهره برداری انتخاباتی از مذاکرات صلح در افغانستان است.

پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران «پاد» گفته است که این دیدار امروز صورت گرفته و حسن روحانی با حمایت از تلاش های انجام شده برای برقراری صلح، ثبات و امنیت در افغانستان از سوی شورای عالی مصالحه افغانستان صلح، ثبات و امنیت پایدار در افغانستان را برای ایران با اهمیت خوانده است.

روحانی ابراز امیدواری کرده که صلح و امنیت پایدار در این کشور برقرار باشد و مردم افغانستان در آرامش زندگی کنند به گفته او این مهم است که مردم افغانستان بعد از سالها جنگ و درگیری به یک صلح واقعی برای حفظ دستاوردهای خود دست یابند و راه حل این مشکل نیز گفت و گوهای سیاسی و مذاکره بین الافغانی است.

رییس جمهور ایران با بیان اینکه دخالت و حضور آمریکا در افغانستان با خواست و نظر مردم این کشور همسو نبوده تاکید کرده: «دولت آمریکا که در سیاست های خود در منطقه و جهان شکست خورده و موفقیتی نداشته است، بدنبال بهره برداری انتخاباتی از مذاکرات صلح در افغانستان است.»

او با تاکید بر روابط خوب ایران و افغانستان به عنوان دو کشور دوست و همسایه، خاطرنشان کرده که توافق بلندمدت بین دو کشور می تواند به توسعه و روابط در همه زمینه ها بیانجامد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران عبدالله عبدالله نیز در این دیدار از حمایت ها و مواضع ایران درخصوص تحولات و تلاش ها برای برقراری صلح و امنیت پایدار قدردانی کرده گفته است که ایران دوست و همسایه خوب افغانستان است.

عبدالله خاطرنشان کرده که در سفرش به تهران با مقامات ایران دیدارهای خوبی داشته و پیام حمایت ایران را به کابل می برد و نیز توافقات دو کشور را پیگیری می کند.

رییس شورای عالی مصالحه ابراز امیدواری کرده که با حمایت و مواضع ایران شاهد به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح افغانستان و برقراری امنیت و آرامش پایدار در افغانستان باشد.

تاکنون شورای عالی مصالحه از این دیدار چیزی نگفته است.

سفر عبدالله به ایران

عبدالله عبدالله که به منظور تقویت اجماع منطقه برای صلح افغانستان پس از پاکستان و هند در راس یک هیئت عالی رتبه دولتی در سفر رسمی دو روزه به ایران رفته است تاکنون با حسن روحانی رییس جمهور، جواد ظریف وزیر خارجه، رضا اردکانیان وزیر نیرو و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی افغانستان-ایران و محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی ایران دیدار کرده است.

آقای عبدالله قرار است به شماری از کشور های دیگر نیز در آینده نزدیک سفر داشته باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *