دو سال پس از مرگ جنرال رازق؛ وضعیت امنیتی قندهار چگونه است؟

توسطفرشته فرهنگ

مهر ۲۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

از دومین سالروز کشته شدن جنرال رازق در حالی در سایر نقاط کشور گرامی داشت می‌شود که قندهار نیز در زمره یکی از ولایات ناامن افغانستان پیوسته است.

این ولایت اکنون شاهد انفجار ماین‌های کنار جاده‌ایی، ماین های جاسازی شده و موتر بمب می‌باشد.

اکنون ولسوالی‌های شورابک، معروف، ارغنداب، میانشین، پنجوایی، ارغستان، ریگستان و شاه ولی کوت از جمله مناطق ناامن قندهار می‌باشد.

امنیت رو به وخامت قندهار

چند روز پیش نیز وزارت دفاع به تاریخ (17 میزان) اعلام کرده بود که حوالی ساعت ۷:۱۵ شام یک انتحار کننده سوار بر یک موتر مملو از مواد انفجاری می خواست بالای یکی از کمپ های ارتش ملی در ولسوالی میوند قندهار حمله کند که قبل از رسیدن منهدم شده است.

داوود بارکزی، فعال سیاسی در این ولایت به خبرنامه گفت: “در حال حاضر در قندهار امنیت وجود ندارد، طالبان ماین ‌های زیادی را جاسازی کرده‌اند و راه های مواصلاتی به روی مردم بسته است. بیشتر مردم در ماین‌های کارگذاری شده طالبان جان خود را از دست داده‌اند و تا کنون به این موضوع رسیدگی نشده است.”

پیش از این نیز دفتر والی قندهار گفته بود که گروه طالبان جاده‌ی ارغستان – قندهار را به وسیله تراکتور تخریب کرده و مردم را در انتقال بیماران و حاصلات میوه های تازه ‌شان به مرکز قندهار دچار مشکل کرده است.

با این حال اما احمد بهیر احمدی، سخنگوی والی قندهار به خبرنامه گفت: “دو ماه قبل وضعیت شاهراه ها خراب بود به خصوص شاهراه عمومی ارزگان-قندهار و شاهراه خاکریز-قندهار تحت تهدید بود. اما ما پلان عملیات تصفیوی خود را تطبیق کردیم و هنوز هم این عملیات‌ها جریان دارد. همچنان تصمیم بر این است تا راه اکمالات نیروهای نظامی نیز برای مردم باز شود.”

کشته و زخمی شدن بیش از 40 فرد ملکی

محمد یوسف یونسی، وکیل شورای ولایتی در مورد ناامنی‌های قندهار افزود: “در همه ولایات وضعیت امنیتی خوب نیست اما در ولایت قندهار وضعیت بهتر از دیگر شهرها است. با این حال ولسوالی‌های قندهار امنیت خوبی ندارند. در زمان جنرال رازق امنیت بهتری حاکم بود ولی اکنون تادین خان تنها 80 درصد کنترول امنیت را به دست دارد و 20 درصد دیگر ناامنی ها در قندهار جریان دارد.”

او با این حال ادامه داد که قومندان امنیه این شهر تغییرات بزرگی را در بخش امنیتی ایجاد کرده تا شرایط بهتر شود اما با این حال فعالیت نیروهای مخالف همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که تنها در سه ماه گذشته 17 فرد ملکی کشته و 25 تن دیگر زخمی شده‌اند.

آقای بارکزی گفت: “درگیری ها در قندهار جریان دارد و شدت پیدا کرده است. با این که با مسولین امنیتی، قومندان و معاونین شان موضوعات در جریان گذاشته شده است و به آنان وعده رسیدگی داده می‌شود ولی هیچ توجه‌ایی از سوی دولت صورت نمی‌گیرد. با این که رقم زیادی از مردم ما کشته می‌شود حتی رسانه ها نیز آن را درست پوشش نمی‌دهند.”

آغا لالی دستگیری، معاون والی ولایت قندهار ضمن تایید مشکلات امنیتی در ولسوالی‌های قندهار به خبرنامه گفت:”در حال حاضر هشت ولسوالی اوضاع امنیتی خوبی دارد اما هنوز هم مشکلاتی در بعضی ولسوالی ها مانند میوند، ریگستان و ارغستان وجود دارد و این ولسوالی ها در زمان جنرال رازق هم با چنین مشکلاتی رو به رو بودند.”

اما او تاکید می‌کند که انفجار موتر بمب، ماین های مقناطیسی و کنارجاده نسبت به گذشته کمتر شده است.

آقای احمدی نیز افزود:”ما با تهدیدات بلند امنیتی رو به رو هستیم اما هر زمانی که فرصت از آن باخبر شویم مطابق پلان امنیتی عمل می‌کنیم. همچنان باید یاداور شد مناطقی که در 12 ماه گذشته تحت سلطه حکومت بوده تا کنون نیز تحت کنترول حکومت است.”

بهبودی 43 درصدی وضعیت امنیتی قندهار

هرچند برخی از فعالان سیاسی این ولایت تاکید دارند که اوضاع به نسبت حضور جنرال رازق بدتر شده و با این که برادر او تادین خان، قومندان امنیه فعلی قندهار تلاش خود برای فراهم اوری امنیت به کار می‌گیرد اما این کافی نیست.

داوود بارکزی در ادامه گفت: “جنرال رازق نه تنها برای قندهار و مردم آن امنیت فراهم کرده بود بلکه امنیت هلمند، ارزگان و بادغیس را نیز تامین می‌کرد و با نیروهای امنیتی این ولایات همکاری داشت.”

با این وجود اما مسولین امنیتی ولایت قندهار می‌گویند که نیروهای امنیتی تنها در یک ماه گذشته توانسته‌اند 21 موتر مملو از مواد انفجاری را قبل از رسیدن به هدف منهدم کنند.

همچنان طبق گفته های سخنگوی والی این ولایت 4 ماه قبل نیروهای خارجی مستقر در قندهار سروی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد وضعیت امنیتی قندهار 43 فیصد بهتر شده است.

احمد بهیر احمدی افزود:”در حال حاضر مخالفین مسلح نمی‌توانند به نیروهای امنیتی و مقام ولایت آسیبی برسانند بلکه مکاتب، پل و پلچک ها را منفجر می‌کنند که در نتیجه آن مردم ملکی آسیب می‌بیند ولی ما مطابق به پلان‌های امنیتی در تلاش هستیم تهدیدات امنیتی را از بین ببریم.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *