درمان خانگی سرفه خشک: ۷ راهکار موثر برای تسکین سرفه خشک در خانه

توسطتحریریه خبرنامه

مهر ۲۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مهر ۲۷, ۱۳۹۹

سرفه‌ خشک مخاط یا مواد تحریک کننده را از ریه‌ها یا مجاری بینی حذف نمی‌کند. این نوع سرفه ممکن است هفته‌ها پس از سرماخوردگی یا آنفولانزا ماندگار باشد. سرفه خشک همچنین می‌تواند اثر جانبی قرار گرفتن در معرض سموم محیطی مانند دود سیگار به مدت طولانی باشد.

برای درمان سرفه خشک داروهایی در دسترس هستند، اما برخی روش‌های خانگی نیز وجود دارند که در بسیاری از موارد به اندازه داروها موثرند. در این نوشتار ۷ درمان خانگی سرفه خشک را می‌بینیم.

۱- درمان خانگی سرفه خشک؛ عسل

برای بزرگسالان و کودکان بالای 1 سال می‌توان از عسل برای درمان سرفه خشک روز و شب استفاده کرد.

یک مطالعه در سال 2007 نشان داد که عسل نسبت به دکسترومتورفان، در کاهش حملات آزاردهنده سرفه شبانه در کودکان موثرتر است. شما می‌توانید روزی چند بار یک قاشق چایخوری عسل بخورید یا آن را به چای یا آب داغ بیفزایید و بعد بنوشید.

2- زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است، ترکیبی که خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتری دارد. کورکومین وقتی با فلفل سیاه مصرف می شود بهتر به جریان خون جذب می‌شود. می‌توانید 1 قاشق چایخوری زردچوبه و ۸/۱ قاشق چایخوری فلفل سیاه را به یک نوشیدنی مانند آبِ مالته (پرتقال) سرد اضافه کنید و بنوشید. همچنین می‌توانید این ترکیب را به صورت چای مصرف کنید.

3- درمان خانگی سرفه خشک؛ زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است. این ریشه خوراکی به تقویت سیستم ایمنی بدن و تسکین درد نیز کمک می‌کند. برای استفاده از زنجبیل به عنوان درمان خانگی سرفه خشک، می‌توانید تکه‌ای از آن را در آب جوش دم کنید و چای حاصل را همراه عسل یا به تنهایی بنوشید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه اسموتی میوه ای خوشمزه که به کاهش درد و التهاب در بدن کمک می کند

۴- آویشن

آویشن عضلات گردن و گلو را تسکین می‌دهد و موجب کاهش التهاب می‌شود. برای استفاده از این گیاه برای درمان خانگی سرفه خشک، مقداری از آن را ۱۰ دقیقه در آب جوش دم بگذارید و بعد بنوشید.

۵- درمان خانگی سرفه خشک؛ شیرین بیان

ریشه شیرین بیان هم خلط آور و هم تسکین‌دهنده است. این گیاه دارویی همزمان با شل کردن مخاط،  مجاری هوایی را تسکین و التهابی را که باعث تحریک گلو شده کاهش می‌دهد. برای استفاده از این درمان خانگی سرفه خشک دو قاشق غذاخوری ریشه شیرین‌بیان خشک را 240 میلی‌لیتر آب جوش ده دقیقه دم بگذارید و بعد جوشانده را بنوشید.

مطلب مرتبط: ۸ چای گیاهی که بدن تان بابت نوشیدن آنها از شما سپاسگزار خواهد بود

6- بخور

هوای خشک می‌تواند سرفه خشک را بدتر کند. اگر خانه‌تان هوای خشکی دارد، در اتاق خواب‌تان یک دستگاه رطوبت‌ساز (بخور) استفاده کنید تا به کاهش سرفه خشک در هنگام خواب کمک کند.

۷- غرغره با آب نمک

اگرچه ممکن است این درمان ساده به نظر برسد، اما واقعا برای تسکین خارش گلو و سرفه موثر است. ۴/۱ تا ۲/۱ قاشق چایخوری نمک را به ۲۴۰ میلی‌لیتر آب گر اضافه و با محلول حاصل غرغره کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *