فقر زمینه ساز سربازگیری تروریستان؛ یک سوم شهروندان افغانستان در فقر مطلق به سر می برند

توسطفریدون حسنی

مهر ۲۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

همزمان با روز جهانی ریشه کنی فقر، کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام کرده است که بر اساس آمارها یک سوم مردم افغانستان در فقر مطلق قرار دارد و از حقوق اساسی شان محروم اند.

کمیسیون حقوق بشر امروز شنبه (۲۶میزان) گفته است که گسترش همه‌جانبه‌ فقر در افغانستان ‌زمینه‌ساز سربازگیری ‌برای تروریست‌ها‌، گسترش انواع بیماری‌، بروز انواع خشونت‌ و جنگ‌‌ و نیز تهدیدی علیه امنیت بین‌المللی و کشورهاست.

این کمیسیون افزوده که بر بنیاد آمارها، یک‌سوم مردم افغانستان دچار فقر مطلق‌ ‌و ‌از حقوق اساسی خود ‌محروم‌اند.

کمیسیون حقوق بشر تبعیض، تأمین نشدن عدالت، سوء‌استفاده از قدرت و فساد را سبب تشدید فقر در کشور خوانده است.

این کمیسیون از دولت خواسته است که بر بنیاد اصل عدالت و حق بر توسعه، فقرزدایی و توانمندسازی قشر فقیر جامعه را ‌در محور برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود قرار دهد.

فقر در افغانستان

با آن که احصاییه مرکزی افغانستان می گوید ۵۴ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند، اما دوران قرنطین ناشی از شیوع ویروس کرونا و بیکاری سبب شده که این ارقام به ۶۵ درصد افزایش یابد اما چندی قبل رییس جمهور غنی در برنامه افتتاح دسترخوان ملی از سطح بالای فقر در افغانستان خبر داده گفته بود که تخمین زده می شود که ۹۰ درصد از مردم زیر خط فقر با دو دالر در روز زندگی کنند.

غنی تاکید کرده بود که فقر یک واقعه نیست، بلکه یک فاجعه است.

پیش از این بانک جهانی در گزارشی اعلام کرده بود که گسترش شیوع ویروس کرونا میزان فقر را در افغانستان به شدت افزایش داده و این بانک پیش‌بینی کرده که میزان فقر در افغانستان از ۵۴.۵ درصد به ۷۲ درصد افزایش خواهد یافت.

کشوری با دومیلیون بیکار

شهروندان افغانستان در کنار فقر با مشکب دیگری مانند بیکاری نیز دست و پنجه نرم می کنند. براساس آمار وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان دو میلیون شهروند بیکار دارد.

عبدالفتاح عشرت احمدزی، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی در تاریخ ۲۳ اسد به خبرنامه گفته بود: «اکنون آمار کسانی که دارای سن کار می‌باشند به ۱۵ تا ۱۶ میلیون نفر می‌رسد و کسانی که واجد شرایط هستند از ۸ تا ۹ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند.»

او تاکید کرده بود که حدود ۲ میلیون نفر در افغانستان بیکار و یا کم کار اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *