اگر زندگی شادتری می خواهید، این ۶ تفکر سمی را کنار بگذارید

توسطتحریریه خبرنامه

مهر ۲۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مهر ۲۷, ۱۳۹۹

گاهی اوقات افکار می‌توانند به طور جدی به سلامت روان، عزت نفس و به طور کلی سلامتی‌مان آسیب بزنند. بنابراین شناختن تفکرات مضر اهمیت زیادی دارد. افکار سمی قید شده در این نوشتار را ببینید و بکوشید از آنها تا حد امکان پرهیز کنید!

۱. خوشبخت خواهم شد اگر…

این “اگر خیالی” شما را از لذت بردن باز می‌دارد. با این تفکر به جای زندگی در زمان حال، منتظر چیزی هستید که تغییرات ایجاد کند و حتی معلوم نیست رخ بدهد یا نه. افرادی که در گذشته زندگی می‌کنند یا در مورد برخی از رویدادهای آینده خیال‌پردازی می‌کنند کمتر از کسانی که در زمان حال زندگی می‌کنند خوشحال هستند.

۲. کلی‌بافی می‌کنید

 گاهی اوقات چند نتیجه منفی می‌تواند سبب شود که فکر کنید همه چیز بد خواهد بود. مثلا، اگر در چند مصاحبه شغلی رد شوید، فکر می‌کنید که “من یک بازنده هستم و هرگز شغلی نخواهم یافت. “

در عوض، سعی کنید خود و دنیای پیرامون را واقع‌‌بینانه‌تر ببینید. بپذیرید که شکست طبیعی است اما مشخص نمی‌کند که در آینده چه چیزی رخ خواهد داد. به یاد داشته باشید که مهارت‌های شما ارزشمند است و علی‌رغم شکست‌ها، باز هم آدم ارزشمندی هستید.

مطلب مرتبط: موفقیت های بزرگ زندگی؛ چطور از اصل ۸۰:۲۰ برای بالا بردن بهره وری استفاده کنیم

۳. بازخوردهای مثبت را نمی‌پذیرید

وقتی کسی از کار شما تعریف می‌کند ممکن است احساس خجالت داشته باشید و بگویید “متشکرم، اما هرکسی می‌توانست این کار را انجام دهد.” یا فقط تشکر کنید، اما فکر کنید، “فقط از روی مهربانی اینطور می‌گوید و واقعاً منظورش این نیست.” و با فکر کردن، این باور را تقویت می‌کنید که شایسته ستایش نیستید.

بیاموزید که بازخورد مثبت را بپذیرید و به جای ایجاد یک تصویر منفی از خودتان، باور کنید که هرکس از شما تعریف کند واقعاً همین نظر را داشته و بکوشید با شنیدن تحسین‌ها احساس خوبی بگیرید.

۴. به احساسات‌تان اجازه می‌دهید شما را کنترل کنند

نتیجه‌گیری درباره خودتان و امور پیرامون‌تان بر اساس احساسات، تفکری سمی است که مانع رسیدن به اهداف می‌شود. مثلا ممکن است بخواهید شغلی راه‌اندازی کنید، اما احساسات منفی و ترس از شکست گیج‌تان می‌کند. و در نهایت تصور می‌کنید، وقتی از همین حالا ترسیده‌اید، اصلا آدم مناسبی برای شروع یک کار جدید نیستید.

با این حال، خیلی مواقع احساسات ما با واقعیت فرق دارند. اگر از همان ابتدا تفکر منفی داشته‌باشید، خود را برای شکست آماده می‌کنید. بنابراین با ترس‌تان مقابله کنید و توانایی‌ّها یا وضعیت موجود را واقع‌بینانه در نظر بگیرید.

۵. از کلمه “باید” استفاده می‌کنید

در برخی شرایط استفاده از این کلمات به معنای تعیین اهداف غیرواقعی است. و اگر به آنها نرسید، خودتان را یک آدم شکست‌خورده می‌بینید. مثلا با خودتان می‌گویید، ” باید هفته‌ای 5 بار ورزش کنم.” و وقتی موفق نمی‌شوید احساس گناه می‌کنید.

درعوض، فکر کنید “من می‌توانم 5 بار در هفته ورزش کنم.” با استفاده از جملات انعطاف‌پذیرتر به خودتان آزادی بیشتری خواهید داد و در صورتی که موفق به انجام خواسته‌تان نشوید، احساس بدی نخواهید داشت.

مطلب مرتبط: ۹ شیوه که انگیزه ورزش کردن را در خودتان تقویت کنید

۶. قضاوت می‌کنید

شما هرگز نمی‌توانید بفهمید که سایرین چه فکری در سرشان دارند. با این حال، گاهی اوقات احساس ناامنی یا اضطراب می‌تواند شما را به سوی قضاوت درباره دیگران و تفکرات‌شان نسبت به شما، سوق دهد.

نگذارید اضطراب نحوه تفکر و احساس شما را کنترل کند. وقتی متوجه شدید مغزتان مشغول قضاوت است، بلافاصله متوقفش کنید و تمرکزتان را روی موضوع دیگری بگذارید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *