همزمانی جنگ و مذاکرات؛ نشست عمومی هیئت مذاکره کننده حکومت و طالبان در دوحه برگزار شد

توسطفریدون حسنی

مهر ۲۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

همزمان با افزایش حملات طالبان و درگیری ها، نشست عمومی تیم مذاکره کننده حکومت و طالبان در شهر دوحه قطر برگزار شده است.

احمدنادر نادری سخنگوی تیم مذاکره حکومت در توییتی نگاشته است که شام روز گذشته نشست مشترک هیئت مذاکره‌کننده حکومت و طالبان با اشتراک روسای هردو تیم برگزار شده است.

نادری افزوده که در این جلسه روی حل موضوعات اختلافی گفتگو شده و هر دو طرف تاکید کرده‌اند که گروه‌های تماس هر دو تیم هرچه زودتر راه‌حل‌هایی را به موضوعات اختلافی ارایه کنند.

از سویی هم محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز با تایید این نشست خاطرنشان کرده که به هدف حل موضوعات اختلافی، به گروه‌های تماس وظیفه داده شده که به نشست‌هایشان ادامه دهند تا هر چه زودتر روی طرزالعمل مذاکرات توافق صورت گرفته و گفتگوها روی موضوعات آجندای مذاکرات آغاز شود.

این در حالی است که مذاکرات بین‌الافغانی بیست و دوم ماه گذشته آغاز شد و دو طرف تاکنون روی طرزالعمل پیش‌برد مذاکرات به دلیل وجود اختلاف‌روی دو مورد «تعیین مبنای فقهی برای رفع بن‌بست‌های مذاکرات بین ‌الافغانی» و به ویژه «تعیین مبنا برای پیش‌برد مذاکرات» نتوانسته‌اند طرزالعمل مذاکرات را نهایی سازند.

پیش از این، نشست گروه تماس تیم مذاکره کننده دو طرف به دلیل عدم توافق و اختلافات متوقف شده بود اما دوشنبه شب همین هفته، گفتگوهای میان گروه‌های تماس پس از ۱۲ روز وقفه از سر گرفته شد.

شدت درگیری ها

اخیرا، شماری از ولایت های افغانستان از جمله ولایت هلمند و ولسوالی گذرگاه نور ولایت بغلان گواه درگیری‌های سنگین میان نیروهای امنیتی و طالبان بوده‌اند.

گروه طالبان در هلمند تا نزدیکی شهر لشکرگاه مرکز این ولایت پیش روی کرده‌اند.

هیئت معاونیت ملل متحد «یوناما» نیز امروز گفته است که خشونت های جاری در هلمند هزاران غیرنظامی را مجبور به ترک خانه‌های شان کرده و گزارش‌های اولیه حاکی از کشته و زخمی شدن غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان است.

یوناما افزوده که خشونت ها تنها افغانهای عادی را متضرر می‌کند و در عین حال تلاش‌ها را برای پیشرفت در گفتگوی تاریخی صلح افغانستان در دوحه تضعیف می‌کند.

یوناما بر ضرورت متوقف کردن خشونت و تمرکز بر دستیابی به یک توافق صلح آمیز برای کاهش درگیری‌ها در افغانستان تأکید کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *