نتایج کانکور اعلام شد؛ وزارت تحیصلات عالی توان جذب بیش از ۱۰ درصد متقاضیان را ندارد

توسطفریدون حسنی

مهر ۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مهر ۳, ۱۳۹۹

اداره ملی امتحانات نتایح کانکور عمومی سال ۱۳۹۹ را اعلام کرد که بر اساس آن شمسیه فرزند محمدنسیم از لیسه آصف مایل ولایت کابل با گرفتن ۳۵۳.۱۸۵ نمره مقام اول را به خود اختصاص داده و در دانشکده‌ی طب دانشگاه کابل کامیاب شده است.

مراسم اعلام نتایج امتحان کانکور امروز پنج‌شنبه (۳میزان) با حضور سرپرست وزارت تحصیلات عالی و شماری از مقامات حکومتی برگزار شد. در این مراسم اسامی اول نمره عمومی الی دهم نمره به خوانش گرفته شد.

پس از شمسیه فرزند محمد نسیم، نعمت‌الله فرزند محفوظ‌الله از کابل با ۳۵۳.۱۳۳ نمره در جایگاه دوم، محمد مجتبی فرزند گل حسین با ۳۵۰ نمره از کابل در جایگاه سوم، توریالی فرزند سید کریم با ۳۴۹ نمره از بدخشان در جایگاه چهارم، احمد فواد فرزند احمد رحیم با ۳۴۹.۷ نمره از کابل در جایگاه پنجم قرار گرفته اند.

از سویی زین‌العابدین فرزند بادار با ۳۴۸ نمره، احمد وثیق فرزند احمد قسیم با ۳۴۸ نمره، نصیحه فرزند رحیم داد با ۳۴۸ نمره از کابل، وثیق ولد خیرمحمد با ۳۴۸ نمره از ولایت غور و فضل احمد با ۳۴۸ نمره از ولایت هرات به ترتیب از جایگاه پنجم دتا دهم قرار گرفته اند.

عبدالقدیر خموش، سرپرست اداره ملی امتحانات کانکور در این مزاسم گفت که از نزدیک به ۲۰۰ هزار داوطلب کانکور امسال در شش دوره در ۳۴ ولایت کشور امتحان گرفته شده که  از مجموع ۹۸ درصد آنان نمره کامیابی اخذ کرده اند.

خموش افزود از میان اشتراک‌کنندگان تنها در حدود دو یا سه هزار داوطلب نتوانسته‌اند نمرات کامیابی اخذ کنند.

وزارت تحصیلات تنها توانایی جذب ۱۰ درصد را دارد

عباس بصیر، سرپرست وزارت تحصیلات عالی، در این مراسم با بیان اینکه امتحان کانکور به رغم چالش شیوع ویروس کرونا به صورت شفاف برگزار شده گفت نظام تحصیلات عالی کشور با چالش‌هایی روبه‌رو است که قادر نیست بیش از ۱۰ درصد متقاضیان تحصیلات عالی را جذب کند.

او افزود،  در سال‌های آینده تلاش می‌شود که میزان جذب در نظام تحصیلات عالی کشور افزایش یابد و در کنار افزایش سطح جذب متقاضیان روی کیفیت آموزش عالی هم باید سرمایه‌گذاری شود.

بصیر تاکید کرد که سرمایه‌گذاری روی بخش پژوهش یکی از راه‌ها برای رسیدن به این هدف است و نیاز است نصاب تحصیلات عالی کشور کارآمد و با اقتضائات بازار داخلی و خارجی هم‌آهنگ شود.

سرپرست وزارت تحصیلات خاطرنشان کرد که در صدد زمینه‌سازی برای ایجاد فضای رقابتی بین متقاضیان تحصیلات عالی است و به همین منظور ۱۲۰ سیت بورسیه تحصیلی را برای کسانی که نمرات بلندتر در آزمون کانکور امسال به دست آورده‌اند، در نظر گرفته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *