جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

روانش‍‍ناس‍ان تو‍ضی‍ح می دهند: کمالگرایی به ۶ دلیل خود-ویرانگر اس‍ت!

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

اینکه همواره خودمان را در سطح استانداردهای بالا نگه داریم، جذاب به نظر می‌رسد اما این استانداردها باید منطقی و اصولی باشند. هرچند، متاسفانه برای بسیاری از آدم‌های کمالگرا چنین چیزی صدق نمی‌کند!

کمالگرایی به خودیِ خود مفهوم بدی نیست. شما بهترین‌ها را می‌خواهید و برای رسیدن به آنها هرکاری می‌کنید. اما بسیاری اوقات کمالگرایی می‌تواند با جوانب منفی و آسیب‌زننده همراه شود. در این نوشتار با ۶ جنبه منفی کمالگرایی آشنا می‌شویم.

۱. قرنی طول می‌کشد تا یک تصمیم ساده بگیرید

اگر کمالگرا باشید ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا تصمیم‌گیری کنید زیرا در مورد همه عوامل دخیل در آن وسواس به خرج می‌دهید. اما واقعیت این است که هر تصمیمی می‌تواند با جوانب منفی (هرچند جزئی) همراه باشد. به جای اینکه زمان و انرژی خود را صرف تفکر و بررسی بیش از حد کنید بکوشید روی مهم‌ترین نکات تمرکز کنید و با توجه به اولویت‌های موجود تصمیم‌تان را بگیرید.

مطلب مرتبط: موفقیت های بزرگ زندگی؛ چطور از اصل ۸۰:۲۰ برای بالا بردن بهره وری استفاده کنیم

۲. مدام تعلل می‌کنید

یک انسان کمالگرا به دلیل ترس از شکست و همین‌طور تعیین کردن اهداف بزرگی که ممکن است انجام‌شان برایش دشوار باشد، مدام امروز و فردا یا تعلل می‌کند.

۳. حس می‌کنید که باید تک به تک کارهای فهرست‌تان را انجام بدهید

فوریت و اهمیت دو چیز متفاوت هستند. در زندگی، اغلب باید کارهای مهم را اولویت‌بندی کرد. اما برای کمالگرایان، این کار می‌تواند دشوار باشد. ممکن است احساس کنید مجبورید تک‌تک کارهایی را که در لیست کارهای‌تان دارید انجام دهید، و به این ترتیب برای انجام کارهای فوری عجله می‌کنید و برای کارهای بااهمیت وقت کمتری می‌گذارید.

باید یاد بگیرید برخی از کارهای غیرضروری را خیلی راحت حذف یا برون‌سپاری کنید. بدون این روند، شما قربانی مشکلی خواهید شد که بسیاری از کمالگرایان با آن روبرو هستند: افزایش فرسودگی شغلی، سطح استرس بالاتر و کاهش تفکر مثبت!

مطلب مرتبط: ۸ شیوه که به طور طبیعی هورمون استرس (کورتیزول) را کاهش بدهیم

۴. یا همه چیز یا هیچ‌چیز

اگر کمالگرا باشید، ممکن است دیدگاه بسیار افراطی نسبت به موقعیت‌ها داشته باشید. اما یادتان باشد گاه مدارا و سازش ضروری است. اگر به کمال هم نرسیدید، جایی نزدیکِ آن هم خوب است! اگر شکست بخورید، بازنده نیستید فقط فرد موفقی هستید که مثل همه آدم‌های دیگر گاه اشتباه می‌کند!

۵. سلامت روان‌تان آسیب می‌بیند

به طور کلی آدم‌های کمالگرا سطح بالاتری از اضطراب، افسردگی و استرس را تجربه می‌کنند. به گفته پل هویت، استاد روانشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا، افرادی که کمالگرا هستند، معمولاً یک منتقد درونی پرحرف دارند که همیشه به آنها می‌گوید که خیلی خوب نیستند و برای موفقیت باید به کمال برسند.

مطلب مرتبط: غلبه بر منتقد درونی؛ آیا می دانستید خودانتقادی بیش از حد سمی است؟

۶. روابط‌تان آسیب می‌بیند

کمالگرا بودن می‌تواند به اطرافیان‌تان نیز آسیب برساند و حتی زندگی شما را خراب ‌کند. با دیدگاهی که دارید، ممکن است حتی در بدترین شرایط پیشنهاد کمک دیگران را رد کنید، ممکن است اطرافیان‌تان را مدام به باد انتقاد بگیرید و از همه بدتر اینکه، دیدگاه‌های غلطی در مورد روابط داشته باشید، ویژگی‌هایی که همه منجر به انزوا و دوری از جمع می‌شود. به علاوه، ارتکاب هرگونه خطایی از سوی شما نسبت به سایرین سبب می‌شود که حس انزجار به خود درون‌تان شکل بگیرد و کم‌کم سبب شود که از آدم‌ها دوری کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان