افزایش واقعات مثبت کرونا در فراه و دایکندی؛ هنوز موارد ابتلا به کوید-۱۹ در مکاتب ثبت نشده است

توسطفریدون حسنی

مهر ۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مهر ۳, ۱۳۹۹

مسوولان در وزارت صحت عامه می گویند شیوع ویروس کرونا در افغانستان در حالت ثبات قرار دارد و تنها در ولایت های فراه و دایکندی شمار واقعات مثبت این ویروس بیشتر شده است.

اکمل سمسور سخنگوی وزارت صحت امروز چهارشنبه (۲میزان) در نشست خبری گفت که افغانستان در هفته ۳۸ شیوع ویروس کرونا قرار دارد و در هفته گذشته شمار واقعات که مثبت شناسایی شده اند ۱۶ درصد بوده و این نشان می دهد که شمار واقعات که مثبت می شود بین ۱۰ الی ۱۵ درصد در نوسان است.

سمسور افزود ۸۳ درصد مبتلایان ویروس کرونا بهبود یافته اند.

به گفته او ولایت کابل در حالت خوب قرار دارد و درصد معاینات که روزمره مثبت ۴ تا ۵ درصد است و ۹۵ درصد دیگر آن منفی است.

سمسور خاطرنشان کرد که ولایت هرات نسبت به گذشته بهبود یافته اما به آنچه وزارت صحت توقع داشت نرسیده است. او گفت که تنها در ولایت های فراه و دایکندی واقعات مثبت ویروس کرونا بیشتر شده است.

تاکید بر استفاده از ماسک

سخنگوی وزارت صحت با بیان اینکه واقعات مثبت کرونا در حالت ثبات قرار دارد گفت اگر از ماسک استفاده شود دوباره گردش شیوع ویروس کرونا به حالت نزولی بر می گردد.

به گفته آقای سمسور اگر ۹۵ درصد نفوس یک کشور از ماسک استفاده کنند نیاز به قرنطین و وضع محدودیت ها نیست.

سمسور اضافه کرد که وزارت صحت برنامه دارد تا استفاده از ماسک را در ادارات دولتی اجباری شود.

هیچ مورد مثبت در معارف ثبت نشده است

اکمل سمسور در ادامه گفت که حالت در معارف و دانشگاه های افغانستان خوب است و تنها مورد جدی در ولایت غور بود که در آن ۳۰ محصل مبتلا به ویروس کرونا شده بودند.

او خاطرنشان کرد که در وزارت معارف تیم های نظارتی که بررسی کرده اند ریزیش و سرما خوردگی میان شاکردان وجود دارد و تاکنون هیچ مورد مثبت در مکاتب ثبت نشده است.

سمسور ثبت موارد مثبت کرونا در دو لیسه در شهر کابل را شایعه خوانده تاکید کرد: «مردم سرماخوردگی عادی را با ویروس کرونا تفکیک کرده نمی تواند.»

به گفته او در جلسه هفته آینده کابینه بازگشایی صنف های دیگر درسی نیز به بررسی گرفته می شود.

این در حالی است که بر اساس آمار روزانه وزارت صحت عامه در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۳ نمونه‌ی مشکوک به ویروس کرونا در لابراتوارهای این وزارت تست شده که از این میان نتایج ۴۹ مورد آن مثبت شناسایی شده و با ثبت آن آمار مبتلایان به ۳۹ هزار و ۱۴۵ نفر افزایش یافته است.

این آمار نشان می دهد که در عین زمان ۳۴ فرد مبتلا به کرونا بهبود یافته و یک فرد مبتلا به این ویروس جانباخته است که با ثبت آن شمار بهبودیافتگان به ۳۲ هزار و ۶۱۰ نفر و جانباختگان به یک‌هزار و ۴۴۶ نفر رسیده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *