جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

مذاکرات صلح؛ از تاکید بر کاهش خشونت ها تا درخواست حمایت از جمهوریت

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

همزمان با مذاکرات حکومت و گروه طالبان در دوحه زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا می گوید خشونت ها در افغانستان به گونه واضح افزایش یافته و این تاسف آور است.
زلمی خلیلزاد شب گذشته (۳۰سنبله) در توییتر اش نگاشته است: «در چند روز گذشته، خشونت ها در افغانستان به گونه واضح افزایش یافته است. این تشدید تاسف آور است چون افغانها، به شمول شمار زیادی از غیرنظامیان، در آن کشته می‌شوند».

خلیلزاد تاکید کرده که با نظرداشت اینکه اخیرا مذاکرات صلح افغانستان آغاز شده ضروری است که تمام جناح ها خشونت را به طور «قابل ملاحظه» کاهش دهند.

از سوی انتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی صلح روی آتش‌بس در سراسر جهان تاکید کرده و از همه کسانی که درگیر جنگ اند خواسته که برای متوقف کردن جنگ‌ها راه‌های مسالمت‌آمیز و دیپلوماتیک را ترجیح دهند.

روند کٌند مذاکرات

باوجود اینکه ده روز از آغاز مذاکرات بین الافغانی در دوحه می گذرد هنوز تیم دوطرف نتوانسته اند طرزالعمل مذاکرات را نهایی کنند.‌ پیش از این وزارت دولت در امور صلح تاخیر نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات را تفاوت دیدگاه میان هیئت دوطرف خوانده بود.

به تازگی شب گذشته نادر نادری سخنگوی هیئت مذاکره کننده حکومت در توییتی گفته است که گروه‌های تماس دو طرف عصر روز گذشته جلسه مشترک کاری را دایر کرده است.

نادری افزوده این جلسه که چندین ساعت ادامه یافته و روی طرزالعمل کاری مذاکرات صلح گفتگو شده و در زمینه حل موارد اختلافی پیشرفت صورت گرفته است.

او تاکید کرده که طرزالعمل کاری مذاکرات صلح افغانستان به زودی نهایی می شود.

از سوی هم محمد نعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در توییتی با نشر نشست گروه تماس دوتیم ابراز امیدواری کرده است که در مورد نکات باقی‌مانده، تفاهم مشترک به میان آید و نشست‌های بعدی آغاز شود.

درخواست غنی از مردم برای حمایت از جمهوریت

در همین حال رییس جمهور غنی که روز گذشته به ولایت بامیان رفته در نشستی در آن ولایت گفته که تیم رهبری حکومت مصمم، واحد و یکپارچه است و در حراست از منافع ملی استوار ایستاده اند.

آقای غنی تاکید کرده که: «جمهوریت متعلق به همه ماست و آواز رسای هرجوان، زن، مرد و عالم این کشور را به حمایت از جمهوریت خواهان هستیم».

او با بیان اینکه صلح تدبیر، تعمق و پایداری میخواهد افزود نقشه راه صلح، فرمایشات لویه جرگه بوده که حدود آنرا واضح ساخته اما آینده‌ی افغانستان متعلق به شهروندان است و آن‌ها باید تصمیم بگیرند که خواهان چه نوع صلحی می‌‌باشند.

رییس جمهور خاطرنشان کرده که خواست و اراده ملی این است که صلح وسیله ختم خشونت سرتاسری و بحران ۴۰ ساله افغانستان شود و هر قدمی که در این راستا برداشته می‌شود، باید واضح باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان