روز جهانی صلح؛ نگرانی ها از افزایش خشونت ها در افغانستان

توسطفریدون حسنی

شهریور ۳۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مهر ۱, ۱۳۹۹

در روز جهانی صلح شماری از نهادهای بین المللی و شورای عالی مصالحه از افزایش خشونت ها در کشور ابراز نگرانی کرده خواهان کاهش خشونت ها از سوی طالبان شده اند.

شورای عالی مصالحه امروز دوشنبه (۳۱سنبله) با نشر اعلامیه ای گفته است: «کشورها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از طرف‌های درگیر می‌خواهند تا از جنگ و نزاع دست کشیده و به راه حل مسالمت‌آمیز و آتش‌بس دایمی توافق کنند.»

شورای مصالحه تاکید کرده که هیئت افغانستان با اراده و نیت صلح به مذاکرات صلح حاضر شده و توقع می‌رود که گروه طالبان نیز به فراخوان عدم خشونت و آتش‌بس پاسخ مثبت داده برای یک آینده صلح‌آمیز دست یاری دهند.

عبدالله خاطرنشان کرده که جنگ راه حل اختلاف‌ها نیست و تنها مذاکره و گفت‌وگوست که می‌تواند زمینه یک زندگی مسالمت آمیز را مساعد سازد.

به گفته شورای عالی مصالحه: «تحقق صلح منوط به تعریف ارزش‌های مشترک از طریق گفت‌وگو، مذاکره، روا داری، تفاهم و احترام به حقوق انسانی می‌باشد.»

رسیدن به صلح در افغانستان واقعی شده است

از سوی هم نماینده ملکی ناتو در پیام ویدیویی به مناسبت روز جهانی صلح گفته است که رسیدن به صلح در افغانستان واقعی شده و از یک هفته پیش مذاکرات میان افغانستان آغاز شد این نقطه عطفی در صلح به رهبری و مالکیت افغانها است.

او مذاکرات بین الافغانی را فرصت تاریخی برای توافق و حل و فصل سیاسی به منظور پایان دادن به جنگ ها در افغانستان خوانده تاکید کرده: «اکثر افغانها فرصت این را ندارند که صلح را کشور شان تجربه کنند اما انها امیدوار اند.»

نماینده ملکی ناتو ابراز امیداوری کرده که حقوق بشر همه افغانها به خصوص زنان، کودکان و اقلیت های قومی حفاظت شود و نیز دستاورد ۱۹ سال گذشته حفظ گردد و مردم افغانستان اطمینان حاصل کنند که افغانستان دیگر پایگاه امن تروریستان نمی شود.

به گفته او ناتو متعهد به آموزش، مشوره و کمک به نیروهای امنیتی افغانستان است.

نگرانی از افزایش خشونت ها

اتحادیه اروپا در افغانستان نیز در توییتی گفته است: «در روز جهانی صلح و در میان مذاکرات امیدوارکننده دوحه، اتحادیه اروپا به شدت نگران افزایش خشونت ها با تعداد بی سابقه تلفات غیرنظامی است.»

اتحادیه اروپا از طالبان خواسته است که خشونت ها را متوقف کرده و در اسرع وقت به آتش بس متعهد شوند.

هیئت معاونیت ملل متحد یوناما نیز گفته است که نگران ازدیاد تلفات غیرنظامیان است.

یوناما از طرف های درگیر خواسته است که برای حفاظت از غیرنظامیان اقدامات «فوری» انجام دهند و فضای مناسب برای گفتگوهای صلح دوحه ایجاد کنند.

هیئت معاونیت ملل متحد تاکید کرده که شمار تلفات غیرنظامی نسبت به سال های اخیر در سطح پایین تری قرار دارد اما یافته های اولیه این نهاد نشان می دهد که تنها روز شنبه گذشته حدود ۲۰ غیرنظامی کشته و ۳۹ تن دیگر زخمی شده اند.

این در حالی است که خشونت ها در افغانستان افزایش یافته و تنها در نزدیک به ۲۴ ساعت گذشته ۴۰ نیروی دولتی در حملات طالبان در ولایت های میدان وردک، تخار، کاپیسا و بلخ کشته شده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *