چین ۵ هزار تُن مواد غذایی به آسیب دیدگان حوادث طبیعی افغانستان کمک کرد

توسطفریدون حسنی

شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : شهریور ۳۰, ۱۳۹۹

مسوولان در وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می گویند که چین، به آسیب دیدگان حوادث طبیعی در افغانستان یک محموله ۵ هزار ۲۶۶ تُنی مواد غذایی کمک می کند.

تفاهم نامه این کمک امروز یک‌شنبه (۳۰ سنبله) میان غلام بهاء الدین جیلانی، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث و وانگ یو سفیر چین در افغانستان به امضا رسید.

وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت که از مجموع این کمک های چین یک هزار ۲۸۴ تُن آن را گندم و سه هزار ۹۸۲ تُن دیگر آن را برنج چینایی تشکیل می دهد که ارزش مجموعی آن به ۵۵۰ میلیون افغانی می رسد.

جیلانی تاکید کرد که روند انتقال این کمک های تازه از چین به مقصد افغانستان آغاز شده و قرار است به سراسر افغانستان انتقال و به گونه شفاف به آسیب دیدگان حوادث طبیعی، توزیع شود.

به گفته او دولت افغانستان نیز ۲۵۶ میلیون افغانی به منظور رسیدگی به افرادی که خانه های شان به گونه کامل و قسمی در حوادث طبیعی اخیر تخریب شده اختصاص داده است.

۲۰ میلیون دالر کمک چین در دوسال گذشته به متضرران حوادث طبیعی

در همین حال وانگ یو، سفیر چین در این مراسم گفت که کشورش از سال ۲۰۱۸ بدینسو در چارچوب کمک به آسیب دیدگان حوادث طبیعی در افغانستان، به ارزش ۲۰ میلیون دالر مواد غذایی و مواد اولیه کمک کرده است.

وانگ یو افزود چین در کنار این کمک ها به ارزش ۶ میلیون دالر وسایل طبی و کیت های تشخیصیه ویروس کرونا را نیز به افغانستان مساعدت کرده است.

حوادث طبیعی افغانستان

افغانستان در یک ماه گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی در ۱۵ ولایت شاهد سرازیر شدن سیلاب های مرگبار بود که افزون بر تلفات جانی، خسارات هنگفت مالی نیز برجا گذاشت.

این سیلاب‌ها در جریان پنجم تا هشتم سنبله جاری شد و بر اساس آمارها، بیش از ۲۰۰ تن در نتیجه آن کشته و بیش از ۲۸۰ تن زخمی شدند.

براساس آمار وزارت دولت در امور رسید‌گی به حوادث در کنار تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی حدود پنج هزار خانه در این سیلاب‌ها به گونه کامل و قسمی تخریب شده و صدها خانواده نیز بی‌جا شدند.

بیشترین تلفات و خسارات در ولایت پروان وارد شده بود.

پیش از این اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده بود که مبلغ ۱۵۰ هزار یورو معادل حدود ۱۳.۷ میلیون افغانی از طریق جمعیت حلال احمر به آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر در افغانستان کمک می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *