۷ نشانه که دچار کمبود ویتامین B12 هستید

توسطتحریریه خبرنامه

شهریور ۲۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : شهریور ۲۵, ۱۳۹۹

ما ویتامین‌ها و مواد مغذی را از غذاهایی که می‌خوریم، دریافت می‌کنیم. برخلاف ویتامین D که می‌تواند توسط بدن تولید شود، B12 فقط از منابع خارجی وارد بدن می‌شود. B12 یک ماده مغذی ضروری است که بدن شما از آن برای تولید گلبول‌های قرمز، DNA و اعصاب استفاده می‌کند.

B12 و وگان‌ها

برخلاف بسیاری از ویتامین‌ها، B12 اغلب در گیاهان یافت نمی‌شود. در نتیجه، گیاهخواران و وگان‌ها بیشتر در معرض کمبود B12 هستند.

زنان باردار یا شیرده بیشتر به B12 نیاز دارند. البته در مورد مقدار مورد نیاز باید با پزشک مشورت کنید.

رژیم شما باید به اندازه کافی B12 به بدن‌تان برساند تا از مشکلات سلامتی جلوگیری کنید، اما اگر نگران هستید، از پزشک‌تان بخواهید که برای تعیین سطح این ویتامین آزمایش خون برای‌تان تجویز کند. اگر نشانه‌هایی از کمبود B12 دارید، بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید.

مطلب مرتبط: اگر این نشانه ها را دارید، از کمبود منیزیم رنج می برید

چرا B12 مهم است

شما به مقدار زیادی از این ویتامین نیاز ندارید، در واقع نیاز روزانه B12 کم‌ترین میزان در تمام ویتامین‌های گروه B است. با این حال این ویتامین، برای بسیاری از عملکردهای بدن اهمیت دارد.

کمبود شدید B12 می‌تواند به بیماری قلبی عروقی، کم خونی، سکته مغزی، از دست دادن حافظه، افسردگی و سایر مشکلات جدی منجر شود. با دانستن علائم کمبود B12، می‌توانید برای رفع هرگونه اثرات منفی آن، بر سلامتی اقدام کنید.

مطلب مرتبط: ۷ نشانه کم خونی که احتمالا اطلاعی از آنها ندارید

1- خستگی

احساس خستگی دارید؟ بدن بدون مقدار کافی از B12 اکسیژن و انرژی مورد نیاز را دریافت نمی‌کند. سبکی سر نیز نشانه دیگری است مبنی بر اینکه به اندازه کافی B12 دریافت نمی‌کنید.

۲. گز گز و بی‌حسی

بی‌حسی دست و پا همراه با احساس سوزن سوزن شدن می‌تواند نشانه‌ای از کمبود B12 باشد. برای تعیین علت، با پزشک‌تان مشورت کنید.

3- درد مفاصل

درد شدید مفصل که به دلیل آسیب یا التهاب مزمن نیست، مانند آرتریت، می‌تواند هشداردهنده باشد. همچنین، رفلکس‌ کندتر در افردا مبتلا به کمبود B12 مشاهده شده‌است.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده خوراکی که به مبارزه با التهاب کمک می کنند

۴. ضربان قلب یا تنفس تند

تنفس تند، تپش قلب و ضربان قلب سریع همه با کمبود B12 همراه هستند.

مطلب مرتبط: با این چک لیست ساده، در تمام طول سال از قلب تان مراقبت کنید

5- ضعف

در یک مطالعه موردی در مورد کمبود شدید B12، ضعف و مشکل در راه رفتن مشاهده شد. علاوه بر ضعف عضلانی، دشواری در حفظ تعادل نیز می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل باشد.

۶. زرد شدن پوست

زرد شدن پوست یا سفیدی چشم می‌تواند چندین مشکل جدی را نشان دهد که یکی از آنها کمبود ویتامین B12 است.

مطلب مرتبط: ۹ نشانه که دچار کمبود روی هستید

۷. تورم زبان

برخی از افراد دچار کمبود B12 دچار التهاب زبان می‌شوند. سایر علائم مربوط به دهان نیز عبارتند از زبان صاف و همچنین کاهش حس چشایی.

اگر هرکدام از این 7 نشانه کمبود B12 را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید. او با یک آزمایش خون ساده می‌تواند کمبود شما را تشخیص دهد. آگاهی از منابع B12 می‌تواند به شما کمک کند که از بروز عوارض جدی جلوگیری کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *