جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

واکنش های داخلی به آغاز مذاکرات دوحه؛ محب: علاقه داریم با طالبان جهت اصلاحات نظام کار کنیم!

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

آغاز مذاکرات بین الافغانی در دوحه علاوه بر استقبال گسترده بین المللی با واکنش های در داخل افغانستان نیز همراه شده است. حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در واکنش به ان می گوید علاقه دارد که به‌شمول طالبان با سایر گروه‌های افغانی جهت تقویت و اصلاحات نظام و سیستم مشترک کار کند.

حمدالله محب امروز شنبه (۲۲سنبله) در رشته توییت های گفته است خوشحال است که پس از یک تأخیر طولانی و «خون‌ریزی‌های بیجا» گفتگوهای رو در رو صلح افغانستان آغاز شده است. مشاور امنیت ملی افزوده که دولت افغانستان متعهد به صلح با عزت، دایمی و سراسری است، که در آن تنوع، دست‌آوردها و حقوق همه حفظ شود.

او تاکید کرده: «در سیستم کنونی در کنار همه مزایا مشکلات نیز وجود دارد و ما علاقه داریم که به‌شمول طالبان با سایر گروه‌های افغانی جهت تقویت و اصلاحات نظام و سیستم مشترک کار نمایم، چون‌که اصلاح و تقویت نظام به نفع افغانستان بوده و یکی از خواست‌های اساسی مردم می‌باشد.»

محب خاطرنشان کرده برای بهبود اصلاحات گفتگوها ارزش اساسی دارد، ولی حفظ و تقویت نظام از همه مهم‌تر است چون موجودیت نظام بقا و منافع همه به‌شمول طالبان را تضمین می‌کند.

به گفته او در جریان مذاکرات نیاز است، تا برای بقای نظام بحث‌های مفید و اساسی صورت گیرد.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نیز در واکنش به آغاز مذاکرات بین الافغانی با نشر اعلامیه آغاز مذاکرات مستقیم میان دولت و گروه طالبان را به عنوان یک روز تاریخی خوانده گفته است: «اگر بتوانیم این رخداد را به ختم جنگ و خشونت و آغاز یک صفحه جدید در حیات سیاسی مردم افغانستان پیوند بزنیم، نسل های آینده همه ما را تحسین خواهند کرد. »

دانش تاکید کرده دولت و نیروهای دفاعی و امنیتی کشور در طی بیست سال گذشته دستاوردهای بزرگی چون تحکیم پایه های نظام سیاسی مبتنی بر قانون اساسی، نهادینه ساختن روندهای دموکراتیک، تثبیت حقوق و آزادی های زنان، رشد آزادی های مدنی و آزادی بیان، فراهم کردن زمینه برای تعلیم و تحصیل صدها هزار متعلم و محصل به شمول دختران، ارتقای جایگاه افغانستان در سطح منطقه و جهان و تحکیم روابط بر اساس منافع ملی کشور و بنیان نهادن زیربناهای اقتصادی و توسعه داشته و هیچکدام نباید مورد معامله قرار گیرد.

امیدواری ها از رسیدن به صلح

جمعیت اسلامی شاخه عطامحمد نور نیز با نشر اعلامیه گفته که این حزب همواره طرف دار حل مشکل افغانستان از راه مذاکره وگفتگو بوده آرزو دارد این مذاکرات به پایان جنگ وخون ریزی و تأمین صلح و امنیت پایدار در کشور در پرتو استقرار نظام عادلانه بی انجامد.

جمعیت در اعلامیه خود از دو طرف مذاکره کننده و همۀ کشورها و سازمان‌های دخیل در این مذاکرات خواسته که برای تحقق این «آرزوی دیرینۀ» مردم افغانستان از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

کرزی خواهان تساهل و مدارا در مذاکرات شد

حامد کرزی رییس جمهور پیشین نیز با نشر اعلامیه در واکنش به مذاکرات بین الافغانی آنرا موجب امیدواری خوانده گفته است که مردم افغانستان انتظار دارند تا طرف‌های مذاکره کننده در دوحه، با درک مسوولیت‌های اسلامی و ملی خود برای برقراری یک صلح پایدار به منظور حفظ و تثبیت استقلال کشور، تحکیم وحدت ملی، توجه به منافع افغانستان و نیاز مردم در پرتو عدالت، برادری و خواهری هر چه زودتر این گفت‌وگو‌ها را به موفقیت برسانند.

کرزی بابیان اینکه در این مرحله بسیار حساس صلح و امنیت اولویت اصلی همه باشندگان کشور است تاکید کرده: «از طرف‌های مذاکره‌کننده می‌طلبد تا منافع کلان ملی را بر خواست‌های محدود و گذرا مرجح دانسته و با عطف توجه به امروز و آینده سرزمین آبایی ما با روحیه گذشت و تسامح عمل نمایند.»

امیدواری از توافق روی آتش بس

حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری کریم خلیلی نیز ضمن استقبال از آغاز مذاکرات بین الافغانی ابراز امیدواری کرده است که صلح پایان جنگ باشد.

در اعلامیه این حزب آمده است که جنگ زمانی به پایان واقعی خواهد رسید که صلح دربرگیرندهِ حل تمام نقاط منازعه برانگیز بوده و در زیر چتر صلح، تمام واقعیت‌ها و تنوعات کشور امکان زیست باهمی داشته باشند.

حزب وحدت ابراز امیداورای کرده که در نخستین گامهای مذاکرات، آتش بس دایمی مورد توافق قرار گیرد.

انتقاد از نبود پرچم افغانستان در نشست افتتاحیه

رحمت الله نبیل رییس پیشین امینت ملی در توییتی نگاشته است که این کنفرانس درباره افغانستان است اما پرچم افغانستان در هیچ کجا دیده نمی شود.

نبیل تاکید کرده: «من صمیمانه امیدوارم که برداشتن پرچم افغانستان از این دیدار برای حسن نیت و نزدیک کردن افغان ها باشد نه برای هدف دیگری!»

او همچنان ابراز امیدواری کرده که افغانستان یک صلح واقعی و «باوقار» را شاهد باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان