جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

قاتل خاموش: فشار خون بالا به ۵ شیوه سلامتی تان را تباه می کند

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

مطابق با کلینیک مایو، فشار خون به معنای شدت گردش خون در رگ‌های خونی است. فشار خون بالا معمولا نشانه‌ای ندارد، به همین دلیل است که «قاتل خاموش» نامیده می‌شود. اما اینکه نشانه‌ای نداشته باشید، دلیل نمی‌شود که تاثیری هم روی سلامت شما ندارد. در این نوشتار با مضرات فشار خون بالا برای سلامتی آشنا خواهیم شد.

۱. سفت شدن عروق خونی

آسیب از رگ‌های خونی شروع می‌شود. فشار مداوم خون به دیواره رگ‌ها باعث از بین رفتن پوشش داخلی آنها می‌شود. عروق، کشسانی کمتری خواهند داشت و عبور خون از آنها دشوارتر می‌شود.

رگ‌های خونی باید انعطاف‌پذیر باشند تا بتوانند متناسب با نیاز بدن شل و سفت شوند. با سفت شدن رگ‌ها تنظیم فشار خون سخت‌تر می‌شود و بدن با تلاش برای حفظ جریان خون در اندام‌های کلیدی، فشار خون را بالا می‌برد.

۲. فشار خون بالا؛ آسیب به قلب و مغز

فرسایش رگ‌های خونی در نهایت به آسیب اندام‌ها منجر می‌شود زیرا اندام‌ها خون و اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. اندام‌هایی که بیشترین حساسیت را به فشار خون دارند مغز، قلب و کلیه‌ها هستند. و همین‌جاست که فشار خون بالا بیشترین آسیب را وارد می‌کند.

فشار خون بالا به صورت مزمن می‌تواند منجر به بیماری عروق کرونر، حمله قلبی، سکته مغزی و آنوریسم شود.

مطلب مرتبط: ۶ نشانه سکته مغزی که مردم اغلب نادیده می گیرند

۳. نارسایی کلیه

کلیه‌ها بر فشار خون مناسب اتکا دارند تا بتوانند خون را به طور مناسب فیلتر کنند. وقتی فشار تنظیم نباشد، ممکن است در نهایت با نارسایی کلیه مواجه شوید.

مطلب مرتبط: ۹ عادت ناسالم که به کلیه ها آسیب وارد می کند

4- فشار ون بالا؛ زوال شناختی

فشار خون بالا می‌تواند باعث مشکلات حافظه و تفکر مرتبط با اختلال خفیف شناختی و حتی زوال عقل شود. مطابق با کلینیک مایو رگ‌های خونی آسیب‌دیده، رسیدن خون به مغز را دشوار می‌کند.

مطلب مرتبط: ۷ دلیل فراموشی که ارتباطی با زوال عقل ندارند

۵. سایر مضرات فشار خون بالا

مضرات فشار خون بالا می‌تواند تا عروق چشم هم گسترش بیابد و منجر به تاری دید و حتی کوری شود. برخی از مردان و زنان نیز اختلال عملکرد جنسی را تجربه می‌کنند زیرا خون کافی به آلت تناسلی یا واژن نمی‌رسد.

مطلب مرتبط: از افزایش میل جنسی تا مبارزه با سرطان؛ این دانه ها عامل سلامتی هستند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان