۶ استراتژی که کمک می کند قدردانی در بافتار زندگی تان نقش ببندد

توسطتحریریه خبرنامه

شهریور ۱۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : شهریور ۱۷, ۱۳۹۹

مدت‌هاست که قدرشناسی با کاهش استرس ارتباط داده شده‌است. وقتی حس قدردانی داریم، پاراسمپاتیک یا بخش آرام‌کننده سیستم عصبی تحریک می‌شود، روندی که می‌تواند فواید محافظتی برای بدن داشته باشد، از جمله کاهش سطح کورتیزول (هورمون استرس) و افزایش اکسی‌توسین (هورمون احساس خوب).

در واقع شمردن نعمت‌هایی که در زندگی دارید، تاثیر بسزایی روی احساس خوشبختی‌تان دارد. در این نوشتار ۶ استراتژی موثر برای پرورش حس قدردانی در وجودتان خواهید دید.

مطلب مرتبط: هورمون های احساس خوب؛ چطور از هورمون ها برای بهبود خلق و خو استفاده کنیم

۱. یادداشت‌ سپاسگزاری بفرستید

زمانی که یادداشت‌های سپاسگزاری برای کسی می‌فرستیم یا خودمان دریافت می‌کنیم، مغزمان ناخودآگاه روی آنچه داریم تمرکز می‌کند و در نتیجه انگیزه و آگاهی زیادی نسبت به زمان حال ایجاد می‌کند. توصیه می‌شود که در هفته یک بار زمانی را برای ارسال یادداشت تشکر برای یک نفر اختصاص بدهید.

۲. تحسین کنید

همه می‌دانیم که شنیدن تحسین دیگران حس خوبی ایجاد می‌کند اما تحسین کردن دیگران هم به همین اندازه موثر است. زیرا، برای تحسین کردن دیگران ابتدا باید به نکات خوب در وجود آنها توجه کنیم و هرچه بیشتر این کار را بکنیم، مثبت‌گرایی در دنیای ما بیشتر می‌شود.

مطلب مرتبط: ۵ باور محدودکننده که مثبت گرایی را از بین می برند

۳. یک روزنگار سپاسگزاری داشته باشید

داشتن یک دفتر روزنگار برای ابزار قدردانی کلیدی برای توسعه حس سپاسگزاری در تمام روزهای‌تان است. مطابق با یک متاآنالیز آدم‌هایی که به طور منظم و به گونه‌ای (دفتر روزنگار) حس قدردانی را در زندگی‌شان گنجانده‌اند، حس خوشبختی بیشتری دارند.

۴. کار مثبتی برای یک نفر انجام بدهید

کمک به دیگران حس خوشبختی را افزایش می‌دهد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد کسانی که کارهای نوع‌دوستانه انجام می‌دهند، حس هدفمندی بیشتری در زندگی دارند.

مطلب مرتبط: رهنمودی برای قدردانی از خود گذشته، حال و آینده تان

۵. کمی درنگ کنید و به پیرامون‌تان بیشتر توجه کنید

بایستید و گل‌ها را ببویید! بله کلیشه‌ به نظر می‌رسد اما دقت به زیبایی‌های زندگی حس رضایت را در زندگی روزمره‌مان حک می‌کند. با سرعتی که ما در زندگی داریم، چطور می‌توانیم زیبایی‌ها را ببینیم؟

اما با کمی درنگ می‌توانیم خوبی‌ها و زیبایی‌های پیرامون‌مان را ببینیم. بهترین راه برای انجام این کار ذهن‌آگاهی است. از یوگا تا مراقبه، فعالیت‌های زیادی وجود دارند که ذهن‌آگاهی را افزایش می‌دهند.

۶. دست از مقایسه بردارید

هیچ چیز به اندازه مقایسه حس سپاسگزاری را در وجود ما نابود نمی‌کند. فراموش کردن نعمت‌های زندگی آسان است وقتی خودمان را با فردی باهوش‌تر و موفق‌تر مقایسه می‌کنیم. وقتی در دام مقایسه افتاده‌اید، بکوشید به لحظه حال برگردید و از خودتان بپرسید، «بهترینِ من چه کسی است؟» به این ترتیب تمرکزتان روی خودتان برمی‌گردد و سبب می‌شود که با دیدن داشته‌های‌تان، حس قدردانی را در وجودتان تجربه کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *