جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

امضای قرارداد 10 ساله انتقال برق از ازبکستان؛ آیا انرژی افغانستان تامین خواهد شد؟

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

وزارت خارجه اعلام کرده است که در جریان سفر هیات عالی‌رتبه افغانستان به ازبکستان موافقت‌نامه ۱۰ ساله برق میان دو کشور از سوی سرپرست شرکت برشنا و مدیر شبکه ملی برق ازبکستان امضا شده است.

پیش از این قرار بود که این قرارداد ۱۰ ساله انتقال برق از ازبکستان به افغانستان ماه گذشته (30 اسد) شود.

برق 500 کیلوولت ازبکستان

وزارت خارجه افزوده که بر مبنای این موافقت نامه، پس از تکمیل لین انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت که توسط ازبکستان و حمایت مالی بانک انکشاف آسیایی به ارزش حدود صد میلیون دالر امریکایی احداث می‌ شود در سال اول و دوم ۴.۲۵ گیگاوات ‌در ساعت و در سال‌های بعدی ۶ گیگاوات‌ در ساعت انرژی برق به افغانستان صادر خواهد کرد.

وزارت خارجه تاکید کرده که با تطبیق این موافقت نامه، برق ۲۴‌ساعته به ولایات شمالی‌، مرکزی، جنوب و جنوب غربی و پایتخت کشور فراهم می شود.

توحیدالله توحیدی، سخنگوی شرکت برق برشنا به خبرنامه گفت: “این برق که ظرفیت 500 کیلوولت را دارد 1000 میگاوات برق تولید می‌کند. احداث و انتقال آن 700 روزکاری را شامل می‌شود که بودجه ساخت این لین 120 میلیون دالر آمریکایی هزینه دارد که از سوی بانک انکشاف آسیایی تمویل می‌شود.”

مطابق این قرارداد، مدت زمان آن 10 سال است و پس از آن نظر به شرایط دوباره تمدید خواهد شد.

این لین 500 کیلوولت قرار است برای ولایات مختلف افغانستان و در بخش‌های مختلف چون صنعت، تجارت، زراعت و خانه‌های رهایشی استفاده شود.

کمبود یا نبود برق

این در حالی است که در پی کاهش برق وارداتی تاجیکستان به افغانستان، شرکت برق برشنا واردات برق از ازبکستان را روی دست گرفته است.

در حال حاضر از 460 میگاوات برق ازبکستان، 140 میگاوات آن برای ولایات شمال و حدود 300 الی 320 میگاوات دیگر آن برای کابل، لغمان و ننگرهار اختصاص داده شده است.

با این که شهروندان پایتخت از قطع گاه و بی گاه برق شکایت دارند اما آقای توحیدی گفت: “ما در ایام بهار و خزان قطعی برق نداریم، زیرا مصرف شهروندان از وسایل برقی کمتر است اما در فصول تابستان و زمستان بیشترین مصرف برق وجود دارد زیرا از وسایل برقی پرمصرف استفاده می‌شود. به همین دلیل گاهی مجبور به قطع برق می‌شویم. تولید برق کابل بین 460 الی 480 میگاوات است ولی در این ایام سال مصرف برق تا 700 میگاوات نیز بالا می‌رود و همین ما را دچار چالش می‌کند.”

سخنگوی این شرکت افزود که “ما از شهروندان خواهان صرفه جویی هستیم تا زمان انتقال لین دوم دچار کمبود برق نگردیم.”

با همه این‌ها حدود 2 و نیم سال برای ساخت زیربناهای این قرارداد زمان می‌برد تا به بهره برداری سپرده شود.

مشکلات و چالش برق در افغانستان

از سوی دیگر بیشتر اوقات لین‌های برق در مسیر ولایات به دلیل درگیری‌ها، باد و باران نیز قطع می‌شود.

شرکت برشنا اعلام کرده بود که لین برق ۲۲۰ کیلوولت وارداتی پایه شماره ۲۵۴ از خُلم به طرف پلخمری در فاصله ۸۳ کیلومتری در ساحه چشمه شیر ولایت بغلان ناوقت روز دوشنبه (3 سنبله) بر اثر جنگ قطع شده بود.

شرکت برشنا یادآور شد که هر چند در یک ماه گذشته به جز دو مورد تخریب پایه که دلیل آن درگیری‌ها بوده، مشکل جدی برای پایه‌های برق در کشور ایجاد نشده اما اکثر اوقات تخریب لین‌ها و پایه‌های برق ناشی از جنگ و درگیری یا باد و باران یا طوفان‌ صورت می گیرد.

این مشکلات در مسیرهای مختلف چون بغلان، فاریاب، قندهار و همچنان مناطقی از سروبی رخ می‌دهد.

به گفته شرکت برشنا اکنون مسیر میدان وردک – غزنی به خصوص مسیر سالار، شش گاو و سیدآباد بیشترین آسیب پذیری را دارد که لین 220 کیلوولت به گفته مسولان شرکت برشنا گاهی به دلیل درگیری و جنگ و گاهی هم به دلیل خواسته های نامعقول عده‌ایی از افراد و اشخاص خراب می‌شود.

آقای توحیدی گفت که این شرکت هر هفته حداقل 2 بار برای ترمیم لین برق در این ساحه اقدام می‌کنند اما پس از 2 سا 3 روز دوباره با مشکل رو به رو هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان