جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

افغانستان و ازبکستان موافقت نامه خریدوفروش۱۰ ساله برق را امضا کردند

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

وزارت خارجه اعلام کرده است که در جریان سفر هیات عالی‌رتبه افغانستان به ازبکستان موافقت‌نامه ۱۰ ساله «خرید وفروش» برق میان دو کشور از سوی سرپرست شرکت برشنا و مدیر شبکه ملی برق ازبکستان امضا شده است.

وزارت خارجه امروز شنبه (۸سنبله) گفته است که این موافقت نامه میان سرپرست شرکت برشنا و داداجان عیسکولوف رییس هیات مدیره شبکه ملی برق ازبکستان امضا شده است.

وزارت خارجه افزوده که بر مبنای این موافقت نامه، پس از تکمیل لین انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت که توسط ازبکستان و حمایت مالی بانک انکشاف آسیایی به ارزش حدود صد میلیون دالر امریکایی احداث می‌ شود در سال اول و دوم ۴.۲۵ گیگاوات‌در ساعت و در سال‌های بعدی ۶ گیگاوات‌ در ساعت انرژی برق به افغانستان صادر خواهد شد.

وزارت خارجه تاکید کرده که با تطبیق این موافقت نامه، برق ۲۴‌ساعته به ولایات شمالی‌، مرکزی، جنوب و جنوب غربی و پایتخت کشور فراهم می شود.

سفر اتمر به ازبکستان

این موافقت نامه پس از آن امضا شده است که حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه روز گذشته در راس یک هیئت بلندپایه دولتی شامل محمد شاکر کارگر رئیس دفتر ریاست جمهوری، عبدالکریم ملکیار سرپرست وزارت تجارت و صنعت، احمد یما شمس سرپرست وزارت ترانسپورت و اجمل احمدی رئیس بانک مرکزی به تاشکند، پایتخت ازبکستان رفته است.

آقای اتمر تاکنون با عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبکستان ملاقات دیدار و دو طرف روی امضای قرارداد انتقال برق میان شرکت برشنا و وزارت انرژی ازبکستان و گسترش همکاری‌ها در عرصه‌‌های تجارت و ترانسپورت به توافق رسیده اند.

سرپرست وزارت خارجه در این سفر همچنان با تاجران و سرمایه‌گذاران افغان مقیم ازبکستان نیز دیدار کرده است.

این اقدام افغانستان پس از آن صورت گرفته است که تاجیکستان نظر به کمبود آب برق وارداتی افغانستان را  از ۳۵۰ میگاوات به ۴۰ میگاوات کاهش داد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان