جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

اداره بازرس: ونتلاتور های کمک شده به افغانستان قاچاق نشده/ فساد گسترده در مصرف بودجه کرونا بوده است

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

اداره بازرس ریاست جمهوری می گوید هیچ دستگاه ونتلاتور کمک شده به افغانستان قاچاق نشده و بررسی های نهایی این اداره در چهار ولایت نشان می دهد فساد گسترده در مصرف بودجه کرونا بوده است.

غزال حارس رییس این اداره امروز چهارشنبه (۵سنبله) در نشست خبری گفت که یافته های نهایی اداره اش نشان می دهد ونتلاتور هایی که از آغاز شیوع ویروس کرونا تا اکنون توسط کشورها وسازمان های بین المللی به افغانستان کمک شده، به پاکستان قاچاق نشده است.

حارس افزود که وزارت صحت عامه شمار مجموعی ونتلاتور ها را در مرکز و ولایات کشور ۳۳۵ دستگاه گزارش داده اما در جریان بررسی این اداره ۳۷۲ دستگاه تنفس مصنوعی در سطح کشور تشخیص وشناسایی شده است.

او ادامه داد که بررسی ها نشان می دهد ظرفیت پایین کارمندان صحی برای استفاده از دستگاه های تنفس مصنوعی، استفاده محدود از این دستگاه ها، غیرفعال بودن برخی از دستگاه های تنفس مصنوعی و نبود انجنیر های «بیومیدیکل» برای ترمیم دستگاه های غیرفعال از مشکلات عمده در زمینه استفاده از ماشین های تنفس مصنوعی بوده است.

حارس به طور نمونه خاطرنشان کرد که در شفاخانه جناح از شیوع ویروس کرونا تا تاریخ ۱۷ سرطان تنها ۴۰ مورد مریض به ونتلاتور وصل شده در حالی تعدادی مریضان که مراجعه کرده اند زیاد بوده و نیز در بسیاری از ولایت ها به دلیل عدم بلدیت کارمندان صحی در مورد نحوه استفاده از ونتلاتور گزارش دادند که دستگاها خراب است و وزارت صحت نتوانسته در هر ولایت یک انجینر استخدام کند.

قیمت هنگفت و غیرمرتبط بودن خریداری ها

رییس اداره بازرس در ادامه گفت از میان چهار ولایت که بررسی های این اداره تکمیل شده نشان می دهد که در ولایت هرات قیمت های خریداری شده ۶ قلم جنس و تجهیزات طبی، نسبت به قیمت های تخمینی همان اجناس در بازار، بیش از ۱۹ میلیون افغانی تفاوت داشته و همچنان در این ولایت یک دستگاه ماشین سی تی اسکن با قیمت ۳۰ میلیون و۸۰۰ هزار افغانی خریداری شده در حالی که نرخ بازار برای همین دستگاه، ۱۱ و نیم میلیون افغانی است.

او ادامه داد که همینگونه، بازرسی از ۱۲ قلم جنس و تجهیزات طبی از میان ۴۹ جنس خریداری شده در ولایت نورستان، تفاوتی در حدود چهار میلیون افغانی را نسبت به قیمت تخمینی همان اجناس در بازار نشان می دهد.

حارس تصریح کرد که یافته های اداره بازرس همچنان نشان می دهد تفاوت قابل ملاحظه ای در قیمت اجناس و تجهیزات طبی که از سوی مسوولان ولایت های میدان وردک و بدخشان ارایه شده، با نرخ تخمینی بازار وجود دارد.

به گفته او در ولایت نوستان قرارداد ۴۹ قلم تجهیزات خریداری شده که ۱۲ قلم آن مورد بررسی قرار گرفته نشان می دهد که شده که در قیمت ها چهارنیم میلیون افغانی تفاوت وجود دارد و نیز در ولایت میدان وردک ۱۱ قلم تجهیزات طبی به ارزش ۹ میلیون از منبع واحد خریداری شده که از این قرارداد ۷ قلم آن بررسی شده که تفاوت چهارنیم میلیون افغانی تفاوت در آن دیده می‌شود.

رییس اداره بازرس تاکید کرد اقدامات انجام شده در چهار ولایت نه تنها عرضه خدمات صحی را در جریان شیوع ویروس کرونا متاثر ساخته، بلکه به حیف ومیل منابع، اختلاس و ضرر به منافع عامه نیز انجامیده است.

معرفی شماری مسوولان به دادستانی کل

این اظهارات در حالی مطرح می شود که اداره بازرس پس از بررسی هایش والیان پیشین هرات و نورستان و والیان برحال ولایت‌های میدان‌وردک و بدخشان را متهم شناخته و جهت تحقیقات بیشتر به لوی سارنوالی معرفی کرده است.

این اداره همچنان فیروزالدین فیروز، وزیر پیشین صحت عامه و چهار معین پیشین و برحال این وزارت را به‌ اتهام سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفوی و حیف‌و‌میل منابع مالی مربوط به ویروس کرونا به دادستانی کل معرفی کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان