استقبال از رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان؛ خلیلزاد: انتظار داریم به زودی روند رهایی زندانیان تکمیل شود

توسطفریدون حسنی

مرداد ۲۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان با استقبال از رهایی ۴۰۰ زندانی جنجالی طالبان می گوید انتظار دارد تا چند روز دیگر روند رهایی زندانیان تکمیل و پس از آن گفتگو های بین الافغانی آغاز شود.

آقای خلیلزاد شب گذشته (۱۹اسد) در رشته توییت های گفته است که از اعلامیه لویه جرگه و تصمیم رئیس جمهور غنی برای امضای حکم آزادی زندانیان باقی مانده طالبان استقبال می کند.

او افزوده که با این اقدامات «جسورانه» پس از ۴۰ سال جنگ، اکنون فرصتی تاریخی برای صلح امکان پذیر است.

خلیلزاد تاکید کرده: «ما انتظار داریم که تا چند روز دیگر، روند رهایی زندانیان تمام شود، سپس هیئت مذاکره کنندۀ حکومت به دوحه سفر کند و روند گفتگوهای میان افغانان به‌گونۀ فوری، آغاز شود.»

نمانیده خاص امریکا خاطرنشان کرده که آمریکا به حمایت خود از افغانستان ادامه می دهد.

او اضافه کرده که امریکا به دنبال یک افغانستان مستقل ، متحد و دموکراتیک است که با خود و همسایگان اش در صلح باشد و تهدیدی برای جهان نباشد.

رهایی ۴۰۰ زندانی طالب

این در حالی است که جرگه مشورتی صلح رهایی ۴۰۰ طالب را برای رفع موانع، جهت آغاز مذاکرات صلح، قطع خونریزی و رعایت مصلحت را تصویب کرد.

در قطنامه لویه جرگه آمده درصورتی که در بین این زندانیان، اتباع خارجی وجود داشته باشند، لازم است با اخذ ضمانت معتبر از کشورهای مربوط شان به آنان تسلیم شود و نیز باید اطمینان حاصل شود تا درصورت رهایی این زندانیان، مذاکرات مستقیم بدون هیچگونه بهانه‌ای بصورت فوری آغاز گردد.

شرکت کنندگان جرگه خواستار تامین آتش بس فوری در کشور شده و از جامعه جهانی بخصوص آمریکا خواسته تا در این زمینه به تعهداتش عمل کند.

در قطعنامه لویه جرگه تاکید شده که برای مردم و دولت اطمینان داده شود تا زندانیانی که آزاد می‌شوند، دوباره به جبهه جنگ برنگشته و از فعالیت‌های افراد آزاد شده نظارت می شود.

رییس جمهور غنی نیز در مراسم اختتامیه این جرگه گفت که حکم رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را امضا می کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *