جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

موج اول ناتمام کرونا ویروس در افغانستان؛ دیدگاه های مسولان در باره موج دوم این بیماری چیست؟

خبرنامه
خواندن 4 دقیقه
0
(0)

وزارت صحت امروز پنج‌شنبه گفته است که در  ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۸ مورد مثبت ویروس کرونا در افغانستان شناسایی و ۴ فرد مبتلا به این ویروس جانباخته اند.

این وزارت افزوده که با ثبت این آمار تازه شمار مبتلایان ویروس کرونا به ۳۶ هزار ۹۳۷ تن و شمار مجموعی جان باختگان به یک هزار ۲۹۸ تن رسیده است.

به گفته وزارت صحت در عین زمان ۹۸ فرد مبتلا به ویروس کرونا بهبود یافته اند و شمار بهبودیافتگان به ۲۵ هزار ۸۴۰ تن رسیده است.

تخصیص 10 درصد بستر شفاخانه‌ها

این در حالی است که افغانستان تا کنون از موج اول کرونا بیرون نشده و نگرانی برای شیوع موج دوم این ویروس ادامه دارد.

معصومه جعفری، معاون سخنگوی وزارت صحت به خبرنامه گفت: “در مورد موج دوم ویروس کرونا باید گفت که ما هنوز به آخر موج اول این بیماری نرسیده‌ایم. زمانی می‌توانیم بگوییم که موج اول به پایان رسیده که فیصدی مبتلایان به کرونا به 5 درصد یا کمتر از آن برسد. اکنون پس از پایان این دور احتمال می‌رود موج دوم کووید-19 در فصل سرما شیوع پیدا کند. به همین جهت ما اقدامات بیشتری را روی دست گرفته‌ایم.”

در حال حاضر وزارت صحت در تلاش است تا ظرفیت شفاخانه ها را برای بیماران کووید 19 بالا ببرد. و در نظر دارد تا در هر شفاخانه‌ 10 درصد از بسترهایش به بیماران کووید-19 اختصاص داده شود.

برعلاوه از دیگر تدابیر این وزارت برنامه‌های آگاهی‌دهی در مورد این بیماری، اقدامات و تازه‌های این بیماری می‌باشد. تشویق مردم به جدی گرفتن نکات بهداشتی زیرا این وزارت معتقد است که دانشمندان جهان به این باوراند که هیچ فرد مبتلا به کرونا پس از بهبودی معافیت کامل ندارد و باید به نکات بهداشتی و توصیه‌های صحی توجه نمایند.

کاهش 16 درصدی کرونا در کشور

با همه این‌ها اما نظر به آمار ثبت شده وزارت صحت عامه افغانستان شیوع کرونا در افغانستان رو به کاهش است.  این ویروس پس از افزایشی که در ایام عید فطر داشت اما تعداد واقعات مثبت آن به 30 درصد کاهش یافت و در هفته‌های اخیر این فیصدی بین 20 تا 16 درصد کاهش داشته است.

مسئولین وزارت صحت اما تاکید دارند که 2 هفته پس از عید قربان می‌تواند تغییرات بسیاری را ایجاد کند و پس از این دو هفته می‌توان نتیجه گرفت که آیا شیوع این ویروس کاهش داشته یا افزایش.

این در حالی است که فیصدی واقعات مثبت در ایام عید فطر تا 60 الی 70 درصد بالا رفته بود. به همین دلیل آنان منتظر سپری شدن 2 هفته پس از عید قربان هستند تا نتیجه آن را به بررسی بگیرند.

با این وجود اما در این روزها در مراجعین و تعداد موارد مشکوک به کرونا هیچ گونه افزایشی دیده نشده است.

بازگشایی دانشگاه‌ها

با این که تا کنون موج اول کرونا به پایان نرسیده و نگرانی از شیوع موج دوم جریان دارد اما کابینه افغانستان تصمیم به بازگشایی دانشگاه‌ها گرفته است.

کابینه کشور تصمیم گرفت تا دانشگاه‌های دولتی و خصوصی از روز چهارشنبه (15 اسد) بازگشایی شوند.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در نشست خبری روز سه‌شنبه (14 اسد) گفته بود که قرار است وزارت معارف نیز طرحی برای بازگشایی مکاتب در نشست بعدی کابینه ارائه کند.

با این حال اکمل سمسور، سخن‌گوی وزارت صحت روز سه‌شنبه (۱۴اسد) در نشست خبری گفته با بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها، مکاتب باید به تدریج از بالا به پایین باز گردد و همه مراکز آموزشی نکات بهداشتی را جدی بگیرند.

خانم جعفری معاون سخنگوی وزارت صحت اما افزود: “زمانی که طرح بازگشایی مراکز تحصیلی و آموزشی به وزارت صحت عامه ارائه شد، از طرف وزارت صحت کشور شرایط صحی تعیین گردید که در صورت بازگشایی باید شرایط مشخص شده از طرف مراکز اجرائی و عملی شود. مطالعات جهانی نشان می‌دهد، در صورتی که مراکز تعلیمی و تحصیلی باز شود و نکات بهداشتی که از سوی سازمان های صحی ارائه شده رعایت شود مشکلی وجود ندارد اما باید نظارت صورت بگیرد تا اطمینان حاصل شود که نکات بهداشتی از سوی دانشجویان، دانش آموزان، کارمندان مراکز و معلمین اجرا می‌شود یا خیر.”

با این حال سروی ملی تخمین شمار مبتلایان ویروس کرونا در افغانستان نشان می دهد که به گونه مجموعی ۳۱.۵ درصد جمعیت کشور که حدود ۱۰ میلیون نفر می شود به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

امکان این که شیوع این بیماری در فصل سرما افزایش یابد وجود دارد. به همین سبب مسولین صحی یادآور می‌شوند که اگر وضعیت شیوع بیماری در فصل سرما افزایش یابد مطابق به شرایط امکان وضع مجدد محدودیت گشت و گذار و قرنطین وجود دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان