جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

۵۰ زندانی مجرم طالبان رها شده اند؛ آیا تحولات جاری به مذاکرات بین الافغانی می انجامد؟

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

حکومت افغانستان پس از پافشاری ها مبنی بر عدم رهایی ۵۹۲ زندانی مجرم طالبان از زندان ها به تازگی ۵۰ تن از زندانیان طالبان را مطابق لیست از قبل سپرده شده از سوی این گروه رها کرده است.

منابع در دولت افغانستان و گروه طالبان به بی بی سی فارسی تایید کرده‌اند که ۵۰ زندانی دیگر گروه طالبان مطابق فهرست داده شده از سوی این گروه از زندان پلجرخی کابل آزاد شده و احتمالا زندانیان بیشتر طالبان تا عید قربان به هدف تسهیل گفتگوهای صلح و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آزاد شوند.

رهایی این ۵۰ زندانی طالبان از سوی حکومت در حالی صورت گرفته است که پیش از این حکومت افغانستان گفته بود که از میان فهرست ۵ هزار زندانی طالبان، ۵۹۲ تن آنان پرونده‌های حق‌العبدی دارند و به جرایم مختلفی از جمله قاچاق مواد مخدر، تجاوز جنسی، آدم‌ربایی، قتل و موارد دیگر متهم اند و هیچ قانونی اجازه رهایی آنان را نمی دهد.

دولت افغانستان از گروه طالبان خواسته بود تا فهرست بدیل در این زمینه ارایه کند اما طالبان همچنان بر رهایی زندانیان شان مطابق فهرست داده شده تاکید می‌کردند.

این شمار زندانیان طالبان در حالی رها شده که سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر روز جمعه گذشته گفته بود که در صورت رهایی همه زندانیان این گروه مطابق فهرست داده شده تا عید قربان طالبان آماده به مذاکرات بین الافغانی اند و نیز روند رهایی زندانیان حکومتی را تکمیل می کنند.

گروه طالبان روز گذشته ۳۷ زندانی حکومت را در تخار و قندز رها کرده اند.

موضع تغییر ناپذیر گروه طالبان

گروه طالبان پس از امضای موافقت‌نامه صلح با امریکا در دوحه همیشه موضع تغییر ناپذیر اتخاذ کرده اند و هیچ گاهی در مقابل حکومت افغانستان از مواضع شان عقب نیشینی نکرده اند.

به تازگی ملا برادر معاون سیاسی طالبان در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری ایرانی تسنیم گفته است که توافقات پشت‌پرده‌ای بین این گروه و آمریکا وجود ندارد و اگر نیروهای خارجی در زمان مشخصی از افغانستان خارج نشوند، درآن‌صورت تصمیم‌های لازم را اتخاذ خواهند کرد.

ملابرادر درباره عدم آزادی بیش از ۵۹۲ زندانی این گروه از سوی دولت گفته است که فهرست تازه به حکومت داده نشده و گروه طالبان اصرار دارد که زندانیان طالبان بر اساس توافقنامه دوحه و فهرست ارائه‌شده به طرف مقابل، آزاد شوند تا زمینه برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نیز مهیا گردد.

او تاکید کرده که آزادی تمام ۵ هزار زندانی طالبان پیش‌شرط آغاز مذاکرات بین‌الافغانی است.

آیا طالبان شکست خورده اند؟

با وجود عقب نیشینی های حکومت در ماه های گذشته اما امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور در گردهمایی در ولایت نمیروز گفته است: «طالبان پس از توافقنامۀ دوحه فکر می کردند که با بیرون شدن سربازان امریکایی، از راه جنگ دستآورد خواهند داشت و در محلات مختلف مصروف جنگ با مردم اند، اما گروه طالبان شکست خورده اند و از طریق خشونت هیچ چیزی را بدست آورده نمی توانند».

صالح افزوده که طالبان از نگاه سیاسی شکست خورده اند و اکثریت مطلق مردم ما به جای نظام طالبانی، مدافع و خواهان جمهوریت اند که «فضای انسانی» را فراهم کرده است.

معاون اول ریاست جهموری خاطرنشان کرده که دولت برای دستیابی به صلح پایدار و باعزت، آمادۀ مذاکرات است.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان به تازگی دور تازه از سفرهایش به منظور تسهیل گفتگوهای بین الافغانی آغاز کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان