جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

چهارمین جشنواره‌ی گل‌کچالو با بهره‌برداری ۹۵ ذخیره‌خانه‌ در بامیان تجلیل شد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

وزارت زراعت اعلام کرده است که چهارمین جشنواره گل کچالو در بامیان با حضور مسوولان این وزارت، مقام های محلی بامیان، دهقانان و شهروندان بامیانی، با آغاز بهره‌برداری از ۹۵ ذخیره‌خانه کچالو تجلیل شده است.

وزارت زراعت گفته است که چهارمین جشنواره گل‌کچالو بامیان امروز یک‌شنبه (۵اسد) برگزار شده و حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی این وزارت در این مراسم گفته است که به دلیل اهمیت کچالو و مصونیت غذایی کشور از ناحیه کچالو، جشنواره‌ی گل کچالو مهم است و این جشنواره بزرگ‌ترین بازاریابی برای کچالوی بامیان است.

غفوری با بیان اینکه کچالو بامیان از نظر کیفیت بهترین است افزوده که بامیان از نظر تولید کچالو پیش‌تاز است و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار متریک تن تولید دارد.

معین وزارت زراعت تاکید کرده: «سالانه در فصل زمستان به دلیل کمبود ذخیره‌گاه، با کمبود کچالو در بازار مواجه می‌شویم. نیاز است که تولید کچالو از ۳۰۰ هزار تن به بیش از ۴۰۰ هزار تن برسد و در عین حال ذخیرگاه‌ها نیز بیش‌تر شود.»

او از فعالان سکتور خصوصی نیز خواسته است تا در پروسس کچالو و سایر تولیدات بامیان سرمایه‌گذاری کنند و وزارت زراعت آماده است که ۵۰ درصد به سرمایه‌گذاران کمک مالی کند.

ساخت سردخانه ها در بامیان

معین آبیاری و منابع منابع وزارت زراعت خاطرنشان کرد که سال آینده کار ساخت یک سردخانه به ظرفیت یک‌هزار و ۵۰۰ تن برای نگهداری میوه‌جات در بامیان آغاز می‌شود.

او اضافه کرده که اتحادیه‌های دهقانان در پنج بخش میوه‌جات، سبزیجات، لبنیات، حبوبات و غله‌جات در کشور برای تامین مواد خوراکی نیروهای امنیتی و دفاعی تأسیس می‌شود و کار در این بخش در بامیان نیز جریان دارد.

به گفته او در سال جاری ۲۰۰ ذخیره‌گاه کچالو از طریق مدیریت محصولات زراعتی و ۹۵ باب از طریق پروژه زنجیره ارزشی باغداری و ۴۲ ذخیره‌گاه پیاز، ساخته می‌شود و نیز در قالب این برنامه‌ها، برای ۲۰ تن از خانم‌های زراعت‌پیشه‌ی بامیان، ماشین‌های خشک‌کننده‌ی میوه و سبزی، توزیع می‌شود.

بر اساس معلومات وزارت زراعت مجموع بودجه امسال وزارت زراعت در ولایت بامیان، ۵۵۷ میلیون افغانی در بخش‌های مختلف است و نیز تلاش می شود در بررسی وسط سال ۱۰۰ ذخیره‌خانه‌ی دیگر کچالو نیز برای بامیان در نظر گرفته شود.

این در حالی است که کچالو در اکثر مناطق بامیان کشت و تولید می‌شود، اما مناطق مربوط به مرکز و ولسوالی‌های یکا‌ولنگ و شیبر، مراکز عمده‌ی تولید کچالو در بامیان به شمار می‌رود. بر اساس آمارها نزدیک به 50 هزار دهقان مصروف کشت و تولید کچالو در این ولایت است و ولایت بامیان، به تنهایی بیش‌تر از کل سهم تمام ولایت های افغانستان در سال کچالو تولید می کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان