سایه تنش تهران- واشگتن بر مصالحه؛ ‌خلیل زاد: ایران از روند صلح افغانستان حمایت نمی کند

توسطفریدون حسنی

مرداد ۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

زلمی خلیلزاد، نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان می گوید که ایران به دلیل روابط تهران و واشنگتن از تلاش ها برای آوردن صلح در افغانستان حمایت لازم را نکرده است.

خلیلزاد روز گذشته جمعه (۳ اسد) این اظهارات را در یک نشست با حضور سفیران افغانستان، ازبکستان و قزاقستان در واشنگتن داشته است.

او با اشاره به سفر اخیر معاون وزیرخارجه ایران به کابل گفته است ایران ترجیح می دهد که امریکا افغانستان را بدون تکمیل روند صلح ترک کند و این به معنی (ادامه) جنگ در افغانستان است.

در همین حال زلمی خلیلزاد در باره چگونگی عمل به توافق نامه واشنگتن با طالبان گفته است که تصامیم و عمل به تعهدات امریکا در توافقنامه صلح با طالبان، بستگی به عملکرد طالبان به تعهدات شان دارد.

نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان تصریح کرده که برای آغاز مذاکرات بین افغانان در تبادله زندانیان پیشرفت حاصل شده است.

او تاکید کرده: «ما با حکومت افغانستان و طالبان به تعهدات پایبند می‌باشیم تا نگرانی‌های باقی مانده در راه مبادله اسیران رفع شوند و برای اعتماد سازی، محبوسین مبادله شوند و مذاکرات بین‌الافغانی آغاز گردد.»

این اظهارات خلیلزاد در حالی مطرح شده است که معاون وزارت خارجه ایران در سفر اخیرش به افغانستان در مصاحبه با رسانه ها گفته بود که ایران توافقنامه صلح امریکا با طالبان را «معامله» می داند و بر روند صلحی در افغانستان تاکید دارد که رهبری این روند را خود افغان ها برعهده داشته باشند.

اعلام آمادگی مشروط طالبان به گفتگوهای بین الافغانی

در همین حال سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر دو روز قبل گفته است که طالبان آماده‌اند تا زندانیان باقی‌مانده دولت در بند این گروه را تا روز عید قربان به این شرط رها کنند که زندانیان طالبان نیز مطابق لیست سپرده شده رها شوند.

او افزوده که بعد از تکمیل روند رهایی زندانیان، این گروه آماده است تا پس از عید قربان مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کند.

 به دنبال این اعلام آمادگی مشروط طالبان برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی پس از عید قربان، وزارت دولت در امور صلح نیز از آمادگی تیم مذاکره کننده دولت برای مذاکرات بین الافغانی خبرداده است.

ناجیه انوری، سخنگوی این وزارت گفته است که در حال حاضر هیأت مذاکره‌کننده دولت آماد‌گی کامل فنی، محتوایی و لوژیستکی برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی دارد و آماده مذاکره در هر زمان با گروه طالبان است.

سخنگوی وزارت دولت در امور صلح تأکید می‌کند که «ابتکار عمل» برای ابراز حسن‌نیت به هدف شروع مذاکرات بین‌الافغانی، همواره در دست دولت بوده و رهایی زندانیان گروه طالبان یک موضوع تازه نیست. او گفته که در سال‌های گذشته نیز زندانیان طالبان آزاد شده تا این گروه به شروع مذاکرات مستقیم با دولت ترغیب شود.

ناجیه انوری تاکید کرده توقع دولت و مردم افغانستان تکمیل هرچه زودتر آماد‌گی‌های گروه طالبان برای آغاز مذاکرات، ایجاد فضای اعتماد با قطع خشونت و رهایی کامل اسرای دولت در نزد طالبان است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *