انتقاد از روند مصالحه؛ نبیل: صلح افغانستان نیابتی است

توسطفریدون حسنی

مرداد ۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی و از نامزدان انتخابات گذشته ریاست جمهوری با انتقاد از روند صلح افغانستان می گوید این روند نیابتی است و مردم افغانستان در جریان آن گذاشته نشده است.

آقای نبیل امروز شنبه (۴سرطان) در نشست خبری پروسه‌ی جاری صلح را «نیابتی و مبهم» دانسته گفت افراد و کشورهای دیگر، در حال تصمیم‌گیری روی آینده‌ی مردم افغانستان اند.

او افزود که تلاش خلیلزاد را برای منافع کشورش (آمربکا) تقدیر می کند و به خود حق می دهد بر تلاش های او شک کند و خلیلزاد نباید وی را مخالف صلح بداند.

نبیل تاکید کرد: «ما حق داریم شک کنیم در مورد صلح نیابتی که ما هیچ گونه در آن دخالتی نداریم، ما قربانی جنگ نیابتی بودیم، اما میبینم که صلح ما هم نیابتی شده است.»

او خاطرنشان کرد که صلح نیابتی خطرات مانند تقابل کشور های منطقه به منظور کنترول افغانستان را بیشتر می سازد.

رییس پیشین امنیت ملی با بیان اینکه افغانستان نباید قربانی انتخابات ریاست جمهوری امریکا شود از سران حکومت انتقاد کرده گفت که با وجود درک خطرات، وضعیت را به مردم افغانستان تبیین نکرده‌اند.

نبیل اضافه کرد که به گروه طالبان در جریان این دو سال اخیر مشروعیت گسترده داده شده است، به نحوی که آن‌ها فکر می‌کنند با جنگ دوباره بر افغانستان تسلط پیدا می‌کنند.

او اضافه کرد که بی اعتمادی ملی به اوجش رسیده و صلح از پایین به بالا باید برود. اول باید فضای اعتماد میان طالب و مردم ایجاد شود. میان حکومت و مردم فضای اعتماد به میان آید.

نبیل در ادامه تصریح کرد که در روند صلح به پاکستان حق ویتو داده شده وکسانی در مخالفت با پاکستان قرار دارد طرف مشورت قرار نمی گیرند.

او از داکتر عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی خواست که با نمانیدگان مردم مستقیما وارد گفتگو ها با طالبان شوند.

حکومت مشارکت ملی

آقای نبیل همچنان افزود: «دور قبل بنام وحدت ملی بود، باعث نفاق ملی شد و هم اکنون بنام مشارکت ملی است، باعث تشدد ملی شده است.»

نبیل تاکید کرد: «در مورد تقرری افراد، مردم افغانستان شک دارند. در مورد رییس بانک مرکزی افغانستان مردم شک دارند. چگونگی تقررشان شک دارند. به مردم افغانستان معلومات بدهید».

رییس پیشین امنیت ملی تقرر اجمل احمدی به حیث رییس بانک مرکزی را برای سفید کردن پول‌های سیاه خوانده گفت«موریانه» در درون نظام جای گرفته و به صورت سیستماتیک مصروف فساد اند.

نبیل از «حکومت سایه» در درون حکومت نام برده گفت که مردم حق دارند در این باره سوال کنند.

او همچنان از ضعف نظام هشدار داده تاکید کرد باید برای تقویت آن اقدام کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *