۹ نشانه که دچار کمبود روی هستید

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۳۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : تیر ۳۱, ۱۳۹۹

زینک یا روی عنصری است که سبب می‌شود بدن‌مان سالم و شاد بماند. این عنصر مسئول تعداد زیادی از عملکردهای بدن است، بنابراین کمبود آن می‌تواند اثرات مضری داشته باشد. با این حال حدود ۳۱٪ از مردم جهان با کمبود روی مواجه هستند. در این نوشتار به نشانه‌های کمبود روی می‌پردازیم.

۱. آکنه

روی با داشتن مزایای ضدالتهابی می‌تواند از بروز جوش و آکنه جلوگیری کند. البته که جوش می‌تواند در اثر مشکلات دیگری چون برنامه نامناسب مراقبت از پوست، لوازم آرایش یا مشکلات هورمونی و برنامه غذایی‌تان ایجاد شود، اما اگر می‌دانید این مشکلات در شما وجود ندارد، کمبود روی می‌تواند عامل بروز آکنه باشد.

مطلب مرتبط: ۱۰ درمان طبیعی جوش صورت

۲. نشانه کمبود روی؛ مشکلات خواب

روی به تولید و تنظیم هورمون خواب، ملاتونین، کمک می‌کند بنابراین کمبود آن می‌تواند منجر به بی خوابی شود.

مطلب مرتبط: ۱۰ درمالن طبیعی بی خوابی

۳. مشکلات شنوایی

باور کنید یا نه، این هم می‌تواند یکی از نشانه‌های کمبود روی باشد. در یک مطالعه معلوم شد ۱۲ تن از ۱۰۰ تنی که وزوز گوش دارند، دچار کمبود روی هم هستند. چند مطالعه نیز نشان داده‌اند که کمبود شنوایی با روی بهتر از استروییدها درمان می‌شود.

۴. نشانه کمبود روی؛ ؛ ضعف بینایی

چشم‌ها مقدار زیادی روی به ویژه در داخل و اطراف شبکیه دارند، تا حد زیادی به این دلیل که روی وظیفه انتقال ویتامین A از کبد به سمت بالا و در نهایت به شبکیه را بر عهده دارد، و این ویتامین A باعث حفظ رنگدانه‌های محافظ موجود در چشم‌ها و دید واضح می‌شود، بنابراین کمبود روی موجب تاری دید می‌شود.

مطلب مرتبط: ۸ شیوه که چشم ها و قدرت بینایی مان را بهبود بدهیم

۵. کندی التیام زخم‌ها

با کمبود روی، ضعف سیستم ایمنی سبب می‌شود که زخم‌های باز آهسته التیام بیابند به خصوص که بدن برای ترمیم بافت به زینک نیاز دارد.

۶. نشانه کمبود روی؛ ضعف سیستم ایمنی

زینک یا روی برای سیستم ایمنی اهمیت زیادی دارد زیرا رشد سلول‌های تی را ترویج می‌کند. به علاوه به کشتن باکتری‌ها،‌ سلول‌های سرطانی و ویروس‌ها در فرایندی به نام آپوپتوز کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: از تقویت سیستم ایمنی تا کاهش وزن؛ ۷ فایده شگفت انگیز این نوشیدنی ساده

۷. کندی رشد (در کودکان)

کمبود روی در کودکان راحت‌تر تشخیص داده می‌شود زیرا کودکی که روی کافی در بدن ندارد، به کندی رشد می‌کند یا حتی رشد او کلا متوقف می‌شود!

۸. نشانه کمبود روی؛ ریزش مو

یکی از عوارض مشخص کمبود روی ریز مو، کم شدن حجم موها و طاسی است.

مطلب مرتبط: ۶ ترفند زیبایی از هند که رشد موهای تان را تسریع می کند

۹. بی‌مزه بودن غذاها

اگر اخیرا فکر می‌کنید که غذاها طعم و مزه سابق را ندارند، ممکن است دچار کمبود روی باشید! زیرا زینک روی حواس ما تاثیر می‌گذارد از جمله حس بویایی و چشایی!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *