نخستین دستگاه تنفس مصنوعی ساخته دختران ربات ساز هرات رونمایی شد

توسطفریدون حسنی

تیر ۲۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : تیر ۲۳, ۱۳۹۹

مقام های محلی هرات اعلام کرده اند که نخستین دستگاه تنفس مصنوعی که توسط تیم دختران ربات ساز این ولایت ساخته شده رونمایی شده است.

دفتر والی هرات با نشر خبرنامه ای گفته است که این دستگاه تنفس مصنوعی « ونتیلاتور » امروز دوشنبه (۲۳سرطان) در هرات رونمایی شده و وحید قتالی والی هرات با قدردانی از تلاش جدی دختران تیم رباتیک، حمایت همه جانبه حاکمیت محلی و دولت افغانستان ازین تیم را اعلام کرده است.

در خبرنامه دفتر والی هرات آمده است که این دستگاه ونتیلاتور، دارای قابلیت تنظیم تعداد تنفس، تنظیم سرعت و فشار است که بعد از تایید مراجع طبی به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته دفتر والی هرات همزمان با این نمونه هایی از دستگاه ضد عفونی با اشعه، اسکنر و بازی های ویدیویی کرونا نیز رونمایی شده است.

ساخت دستگاه تنفس مصنوعی در افغانستان

پس از گسترش شیوع ویروس کرونا در افغانستان مخصوصا در ولایت هرات و کمبود دستگاه تنفس مصنوعی در شفاخانه های اختصاصی ویروس کرونا تیم دختران ربات ساز هرات تلاش ها برای تولید دستگاه تنفس مصنوعی را آغاز کردند.

دختران ربات ساز هرات پس از تلاش ها اعلام کردند که دستگاه تنفس مصنوعی ساخته اند اما سخنگوی وزارت صحت عامه به تاریخ ۱۸ ثور گفت که دختران ربات ساز هیچ دانش مهندسی پزشکی ندارند و نباید این دستگاه ها به کار انداخته شوند.

وحید الله مایار سخنگوی وزارت صحت تاکید کرده بود: «این ها هیچ کدام شان بایومیدیکل انجینیرنگ نخواندند و تحت نظر آن ها هم ساخته نشده است. علماً من منحیث یک داکتر نمی توانم قبول کنم که اگر یک مریض من باشد زیر چنین یک ماشینی اجرا شود.»

پس از ولایت هرات وزارت تحصیلات عالی به تاریخ ۱۲ جوزا از ساخت دستگاه تنفس مصنوعی از سوی تیم تخنیکی آمریت کمیونتی کالج تکنالوژی و ترمیم تجهیزات طبی دانشگاه علوم طبی کابل “ابوعلی ابن‌سینا” خبرداد و گفت این دستگاه و ساخت آن در شرایط کنونی و با توجه به گسترش ویروس کرونا، یک نیاز جدی است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *