۹ حقیقت خواندنی از گابریل اتل، نخست وزیر جدید فرانسه!

توسطسارا فیضی

دی ۲۲, ۱۴۰۲ به روز رسانی : دی ۲۲, ۱۴۰۲
گابریل اتل

امانوئل ماکرون، گابریل اتل، وزیر آموزش 34 ساله را اخیرا به عنوان نخست وزیر جدید خود منصوب کرد. مثل تمام اتفاقات سیاسی که در کشورهای غربی رخ می‌دهد، این انتصاب هم خالی از خبر و حرف و حدیث نبود. از این رو، خواندن برخی از حقایق جالب مرتبط با این نخست وزیر جوان خالی از لطف نخواهد بود.

حقایق خواندنی از زندگی گابریل اتل

حقایق خواندنی از زندگی گابریل اتل

بر اساس گزارش رویترز،‌موارد زیر برخی از برجسته‌ترین حقایق در رابطه با زندگی شخصی و حرفه‌ای این نخست وزیر جوان فرانسه هستند:

  • اتل در سال 1989 در حومه جنوبی کلامارت به دنیا آمد و با سه خواهر کوچک‌تر از خودش در پاریس بزرگ شد. پدرش، ایو اتل، تهیه کننده موفق فیلم و فردی تونسی-یهودی تبار بود که در سال 2015 درگذشت. مادرش، ماری دو کوریس، نیز در صنعت فیلم کار می‌کرد. او از یک خانواده مسیحی ارتدکس از اودسا است.
  • اتل در École alsacienne، یک مدرسه خصوصی در قلب پاریس تحصیل کرد و از دانشگاه معتبر Sciences Po فارغ التحصیل شد.
  • گابریل اتل با 34 سال سن جوانترین نخست وزیر فرانسه پس از جنگ است، رکوردی که قبلاً متعلق به لوران فابیوس چپگرا بود که در سال 1984 توسط فرانسوا میتران به نخست وزیری منصوب شد. لوران در آن زمان 37 ساله بود.
  • اتل اولین نخست وزیر فرانسه است که علنا همجنس گرا بودن خود را اعلام کرده است. او در اولین دوره مسئولیت ماکرون به عنوان یک وزیر جوان معرفی شد. در آن زمان، اتل با استفان سژورن، مشاور سیاسی سابق مکرون در ارتباط بود.
  • اتل در 17 سالگی به حزب سوسیالیست پیوست. او پس از انتخاب شدن به عنوان سخنگوی دولت در طول همه گیری، به یک نام آشنا در سیاست فرانسه تبدیل شد.
  • او در حالی که بین سال‌های 2022 تا 2023 به‌عنوان یک وزیر جوان در دفتر بودجه فعالیت می‌کرد، از لایحه بسیار بحث برانگیز اصلاحات بازنشستگی ماکرون دفاع کرد. سپس در ژوئیه 2023، به عنوان وزیر آموزش منصوب شد، سمتی که یکی از برجسته‌ترین و از نظر سیاسی حساس‌ترین سمت‌های کابینه محسوب می‌شود. اتل خیلی زود نام خود را به عنوان یکی از باهوش ترین وزرای کابینه ماکرون و یک سخنگوی بسیار قهار بر سر زبان ها انداخت.
  • بحث‌برانگیزترین اقدام او کمتر از دو ماه پس از شروع کار انجام شد، به این ترتیب که دانش‌آموزان را از پوشیدن عبای اسلامی منع کرد. این ممنوعیت که به عنوان چالشی برای ارزش‌های سکولار فرانسه دیده می‌شود، موجی از خشم را در سراسر این کشور برانگیخت. منتقدان معتقد بودند که لباس گشاد به منزله “خودنمایی” دینی نیست (از سال 2004 در مدارس فرانسه ممنوع شده است) و نباید ممنوع شود. این حرکت باعث افزایش محبوبیت او در میان بسیاری از رای دهندگان جناح راست شد، علیرغم اینکه خود اتل از جناح چپ است.
  • اتل که اخیراً در یک برنامه تلویزیونی معروف حاضر شده بود، داستان آزار و اذیت خود را در دوران راهنمایی توسط یکی از همکلاسی‌های سابقش تعریف کرد. او که خود در دوران مدرسه قلدری را تجربه کرده بود، قول داد پس از یک سری خودکشی دانش‌آموزان که در سال‌های اخیر خبرساز شده بود، مقابله با قلدری را در اولویت قرار دهد. او در این موضوع با بانوی اول بریژیت ماکرون که به عنوان یک معلم بازنشسته علاقه زیادی به این موضوع دارد، متحد شده است.
  • رسانه‌های فرانسوی پیشنهاد کرده‌اند که زمانی که ماکرون به پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری خود در سال 2027 برسد، اتل می‌تواند جانشین او شود. او پیش از این ثابت کرده است که یکی از جاه‌طلب‌ترین وزرای دولت با وجود بی‌تجربگی نسبی‌اش است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *