۵ ویتامین و ماده مغذی که برای سلامت روان ضرورت دارند

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : تیر ۱۰, ۱۳۹۹

هیچ چیز بهتر از داشتن روح و روانی سالم نیست. هرچند برای داشتن سلامت روان سبک زندگی مناسبی هم باید داشته باشیم، اما چیزی که ما متوجه نیستیم این است که حتی کوچک‌ترین تغییرات یا اضافه کردن برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری می‌تواند به سلامت و شادابی مغز و بهداشت روان کمک کند.

مغز هم درست مانند سایر اندام‌ها، مغز ما نیز به مقدار موثری ویتامین برای عملکرد مناسب نیاز دارد. اگر دچار کمبود برخی ویتامین‌ها باشید، به احتمال زیاد دچار مشکلات مرتبط با سلامت عصبی و عاطفی خواهید شد.

هرچند هنوز شواهد قطعی در دسترس نیست، نمی‌توان تکذیب کرد که تقویت‌کننده‌های طبیعی و داروها می‌توانند به بهبود سلامت مغز و کیفیت زندگی‌تان کمک کنند.

۱. سلامت روان، ویتامین B

ویتامین B به تنهایی یکی از اساسی‌ترین گروه‌های مواد مغذی برای مغز است. این ویتامین تقریباً در تمام اشکالی که دارد به حمل و نقل انتقال‌دهنده‌های عصبی کمک می‌کند و علائم مشکلاتی مانند افسردگی و استرس را کاهش می‌دهد. هرچند ویتامین B در بسیاری از غذاها یافت می‌شود، اما گیاهخواران در موارد خاص نیاز به مکمل دارند.

مطلب مرتبط: افسردگی فقط در مغز لانه نمی کند؛ ۷ نشانه فیزیکی این بیماری چیست؟

۲. سلنیوم

سلنیوم یک ریز مغذی مهم است که از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از برخی رادیکال‌های آزاد و عفونت‌ها محافظت می‌کند. این ریزمغذی برای مغز هم فایده دارد، از تأمین اکسیژن کافی به مغز و کاهش التهاب تا جلوگیری از آسیب سلولی. مطالعات متعددی تأیید کرده‌اند که میزان کافی سلنیم می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی و همچنین احتمال افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد.

مطلب مرتبط: ۱۰ ترفند جالب و ساده برای تقویت مغز

۳. سلامت روان، ویتامین D

ویتامین D یک مکمل ضروری برای سلامتی استخوان و مغز است. به گفته پزشکان و محققان، این ماده مغذی حاوی بیوکمیکال‌های هورمون مانند است که با گیرنده‌های مغز تعامل دارند و به پایداری عملکردهای حیاتی مغز کمک می‌کنند این ویتامین همچنین برخی آنزیم‌ها را که در رشد عصب موثر هستند و التهاب را کاهش می‌دهند، فعال و غیرفعال می‌کند.

مطلب مرتبط: ۶ دلیل که بدن تان ویتامین دی کافی دریافت نمی کند

۴. زردچوبه

آنچه خیلی‌ها نمی‌دانند این است که به نظر می‌رسد زردچوبه برای درمان برخی از علائم مرتبط با ADHD افسردگی یا اضطراب مزایایی دارد. زردچوبه حاوی یک ترکیب زیست‌فعال است، که می تواند به بهبود عملکرد DHA (نوعی چربی سالم مغزی است) کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زردچوبه نیز می‌توانند به مقابله با استرس اکسیداتیو کمک کنند.

مطلب مرتبط: از اضطراب خواب تان نمی برد؟ این ترکیب طبیعی را امتحان کنید

۵. منیزیوم

منیزیم به حفظ عملکردهای عمده عصبی، بهبود عملکرد شناختی و تضمین عملکرد سیگنال‌های بین بدن و مغز کمک می‌کند. این ریز مغذی از تحریک بیش از حد سلولهای مغزی نیز که می‌تواند به آسیب مغزی منجر شود، جلوگیری می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *