۷ دلیل فراموشی که ارتباطی با زوال عقل ندارند

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : تیر ۷, ۱۳۹۹

فراموش کردن جای  کلیدها یا نام شخصی که دیروز با او ملاقات کرده‌اید، نشانگر این نیست که حافظه‌تان را از دست داده‌اید. در واقع کاهش حافظه همیشه با مشکلات مزمن بهداشت روان مانند آلزایمر و زوال عقل در ارتباط نیست. فراموشی گاهی می‌تواند در اثر مشکلات ساده‌ ایجاد شود. در این نوشتار با ۷ دلیل که سبب بروز فراموشی در شما می‌شوند، آشنا خواهیم شد.

۱. کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12، که یک ماده مغذی مورد نیاز بدن است، می تواند حافظه را دچار مشکل کند. ویتامین B12 برای حفظ سلامت سلول‌های عصبی و گلبول‌های قرمز در بدن لازم است. برای جلوگیری از مشکل فراموشی میزان ویتامین B12 را پس از مشورت با پزشک افزایش دهید.

مطلب مرتبط: ۶ دلیل که بدن تان ویتامین دی کافی دریافت نمی کند

۲. دلیل فراموشی؛ افسردگی

فراموشی می‌تواند نشانه یا پیامد افسردگی باشد. هنگامی که اندوهگین هستید و علاقه‌ای به محیط اطراف ندارید، یادآوری چیزهایی که پیرامون‌تان رخ می‌دهد، غیرممکن می‌شود. افسردگی در واقع بخشی از مغز شما را تغییر می‌دهد و بر عملکرد آن، سرعت تفکر، دامنه توجه و توانایی حل مسئله تأثیر می‌گذارد.

مطلب مرتبط: افسردگی فقط در مغز لانه نمی کند؛ ۷ نشنه فیزیکی این بیماری چیست؟

۳. برخی داروها

اگر متوجه شده‌اید که اخیرا چیزهای روزمره را فراموش می‌کنید، اولین کار این است که داروهای‌تان را بررسی کنید. برخی از داروها بر توانایی یادآوری و تفکر واضح اثر منفی می‌گذارند.

۴. دلیل فراموشی؛ کم‌کاری تیروئید

کم‌کاری غده تیروئید نیز می‌تواند باعث کم شدن حافظه شود. اگر مشکل فراموشی آزارتان می‌دهد، آزمایش تیروئید نیز می‌تواند یکی از گزینه‌های موجود باشد به خصوص اگر سایر علائم کم‌کاری تیروئید را نیز دارید.

۵. استرس و اضطراب

هر چیزی که تمرکز را مشکل کند، می‌تواند در بروز مشکلات حافظه نیز نقش داشته باشد. و استرس و اضطراب هر دو سطح تمرکز را کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: از اضطراب خواب‌تان نمی‌برد؟ این ترکیب طبیعی را امتحان کنید

۶. کم خوابی

شاید نداشتن خواب کافی، یکی از شایع‌ترین دلایل فراموشی باشد. وقتی به میزان کافی استراحت نمی‌کنید، نوسانات خلق و خوی، اضطراب و در نتیجه کم شدن حافظه را تجربه خواهید کرد.

۷. مصرف الکل

مصرف الکل می‌تواند  در حافظه کوتاه-مدت تداخل ایجاد کند، حتی بعد از اینکه اثرات الکل از بین رفته‌است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *