جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

لطفا بمانید؛ آیا دادخواهی کودکان و خانواده‌های قربانی برای ادامه فعالیت‌های پزشکان بدون مرز در شفاخانه دشت برچی نتیجه خواهد داد؟

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

 وزارت صحت عامه خبر داده است که احمد جواد عثمانی سرپرست این وزارت با داکتر فلیپ نماینده پزشکان بدون مرز در افغانستان دیدار کرده است. این دیدار که دیروز یک شنبه (۱سرطان) صورت گرفته آقای عثمانی از کارکردها و تلاش‌های سازمان پزشکان بدون مرز در افغانستان قدردانی کرده و آنان را از همکاران مهم سکتور صحت افغانستان خوانده و خواهان ادامه همکاری‌های این سازمان در شفاخانه صدبستر دشت برچی شده است.

دادخواهی برای ادامه کار دکتران بدون مرز

روز شنبه این هفته شماری از خانواده‌های قربانیان حمله بر این شفاخانه در گردهمایی خواهان از سرگیری فعالیت های پزشکان بدون مرز در این شفاخانه شدند.

آنان تأکید کردند که باشندگان دشت برچی به‌ دلیل دسترسی محدود به خدمات صحی، نیازمند عرضه‌ی خدمات توسط سازمان پزشکان بدون مرز می‌باشند.

این دادخواهی، پس از پایان فعالیت پزشکان بدون مرز در شفاخانه صد بستر دشت برچی از سوی شماری از خانواده‌های قربانیان حمله بر این شفاخانه برگزار شد که در این گردهمایی این خانواده‌ها خواهان از سرگیری فعالیت های پزشکان بدون مرز در شفاخانه صد بستر دشت برچی شدند.

پزشکان بدون مرز با شش سال فعالیت پس از حمله مهاجمان انتحاری بر شفاخانه صد بستر دشت برچی در ۲۳ ثور، از توقف فعالیت‌هایشان در ۲۶ جوزا خبر داند. آن‌‌ها اعلام کرده اند که فعالیت‌شان را در شفاخانه ۱۰۰ بستر دشت برچی خاتمه داده و از بخش نسایی ولادی این شفاخانه خارج شده اند.

این سازمان با این که برای جمع آوری معلومات دقیق با چالش‌هایی رو به رو هستند اما مراقبت های صحی برای زخمیان این رویداد و پشتیبانی از کسانی که در این رویداد آسیب دیده اند را ادامه داده اند.

 این سازمان برای بیش از یک و نیم میلیون جمعیت خدمات صحی را در بخش نسائی ولادی عرضه کرده‌اند.

 سازمان پزشکان بدون مرز ( ام اس اف) بخش ولادی ۵۵ بستر را در سال ۲۰۱۴ میلادی در شفاخانه ۱۰۰ بستر دشت برچی ایجاد کرده است. بربنیاد آمارها از شروع کار این سازمان تاکنون ۵۴۰۱ نوزاد در این شفاخانه به دنیا آمده اند و ۵۲۴ نوزاد دیگر تحت مراقبت های جدی در این شفاخانه قرار دارند.

هشتگ “ما به شما نیاز داریم”

پس از اعلام توقف فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در ساحه دشت برچی، کاربران صفحات مجازی شروع به دادخواهی کردند، آن‌ها با هشتگ “ما به شما نیاز داریم” و “Stay4liveMSF” خواهان تغییر تصمیم این سازمان مبنی بر فعالیت شان شده بودند.

با این که هیچ تغییری در تصمیم این سازمان ایجاد نشده است اما وزارت صحت افزوده که داکتر فلیپ در دیدار با سرپرست وزارت صحت عامه تأکید کرده که سازمان پزشکان بدون مرز مصمم است تا شفاخانه صد بستر برچی را در جهت اکمال دوا و تجهیزات حمایت کند.

این سازمان هدف توقف کار شان را در شفاخانه صد بستر دشت برچی مصئونیت جان کارمندان خود عنوان کرده‌اند.

با این حال کاربران صفحات اجتماعی و شهروندان کابل همچنان بر دادخواهی خود ادامه داده‌اند. آنان که بار اول با کمپین “ما به شما نیاز داریم” شروع به دادخواهی کرده بودند، روز گذشته با حاضر شدن پیش روی دروازه این شفاخانه سعی در تغییر این تصمیم داشته‌اند.

حسین بیوک، یکی از برگزار کنندگان این دادخواهی در صحبت به خبرنامه گفت: “بعد از تصمیم شوکه آور سازمان پزشکان بدون مرز مبنی بر پایان فعالیت‌هایشان ما تلاش کردیم از هر طریقی قناعت آنان را فراهم کنیم که از این تصمیم تجدید نظر کنند.زیرا ما می‌دانیم خدماتی سازمان پزشکان بدون مرز که بیش از 5 سال است در ساحه دشت برچی و در شفاخانه 100 بستر ارائه می‌شود تنها شامل حال ساکنین دشت برچی و ناحیه 13 نیست بلکه شامل همه ساکنین پایتخت و حتی فراتر از کابل شامل ولایاتی چون میدان‌وردک، جلال‌آباد و دیگر ولایت ها نیز می‌شود و مردم شدیدا به این خدمات نیاز دارد.”

سازمان پزشکان بدون مرز با 350 کارمند خود در بخش نسائی ولادی و اطفال فعالیت داشته و خدمات رایگان ارائه کرده‌است.

چنان چه در این دادخواهی روز شنبه کودکانی آمده‌اند که در این شفاخانه به دنیا آمده اند و خانواده‌هایی حضور داشته‌اند که فرزندانشان در همین جا متولد شده است.

آنان فعالیت این سازمان را در این بخش صحت به خصوص در دشت برچی مهم و تاثیر گذار عنوان می‌کنند زیرا این تنها شفاخانه مجهزی بوده که در کنار ارائه خدمات مناسب به مردم تمام مصارف آنان را نیز تمویل می‌کرده و حال باعث شده بسیاری‌ها از این تصمیم نگران و ناراحت باشند.

350 کارمند که قرار است بیکار شود

آقای بیوک افزود: “با این که تا کنون ما به دادخواهی خود ادامه دادیم اما این سازمان هنوز نمی‌خواهد به کارش ادامه دهد. آنان از عدم پاسخ دولت و عدم پیگیری آنان در مورد حمله به این شفاخانه و مخصوصا به بخش نسائی ولادی که تنها زنان و کودکان در آن بوده‌اند شکایت دارند و نمی‌خواهند بار دیگر جان کارمندان آنان به خطر بیوفتد.”

اگر این سازمان به کار خود ادامه ندهد در کنار این که باعث ایجاد مشکل برای زنان و اطفال می‌شود، باعث بیکاری بیش از 300 کارمند این سازمان نیز می‌شود.

همین حالا نیز بخش نسائی ولادی این شفاخانه بیش از یک ماه است که مسدود می‌باشد و هیچ بیمار این بخش پذیرفته نشده است.

نادره دادبیگ، که 2 سال است در بخش نوزادان این سازمان کار می‌کرده گفت “روز حادثه من رخصت بودم و پس از آن اتفاق یک ماه است که خانه هستیم و حالا با تصمیم سازمان پزشکان بدون مرز بیکار شده‌ایم. کسانی که هم با سازمان پزشکان بدون مرز کار می‌کرد هم با بخش دولتی این شفاخانه شاید بتواند به کار خود ادامه دهند اما ما چون قراردادی با این سازمان کار می‌کردیم بیکار شده‌ایم.”

اکنون سازمان پزشکان بدون مرز تصمیم گرفته در بخش مالی حامی این شفاخانه باشد و تعدادی از کسانی که در این دادخواهی شرکت داشته‌اند می‌گویند که این تصمیم سازمان پزشکان بدون مرز پس از دادخواهی آنان گرفته شده است پس «ما امیدوارم تا آنان دوباره به فعالیت خود آغاز کنند و این کار را ادامه بدهند.»

خانم دادبیگ افزود: “اگر این شفاخانه به تصمیمی که گرفته عمل کند فکر نکنم هیچ شفاخانه‌ای چنین خدماتی را ارائه نماید. تا حال نیز هیچ شفاخانه و هیچ مرکز صحی در کشور چنین خدماتی نداشته است. این سازمان تمام امکات از پوشک (پمپر) یک نوزاد تا تمام مصارف دارو و درمان آن را رایگان فراهم می‌کرد که اگر حالا دولت شروع به کار کند فکر نمی‌کنم همه این امکانات را در اختیار بیمار قرار دهد.”

این در حالی است که در بخش نوزادان این سازمان 24 بستر وجود دارد و همیشه تا 22 بستر پر از کودکان بیمار بوده است که از مناطق مختلفی چون جلال آباد، اطراف کابل، میدان شهر، غزنی، دایکندی و بامیان به این جا مراجعه می‌کردند.

در این بین همچنان تمام کارمندان این سازمان تا ماه اگست امسال معاشات خود را دریافت می‌کنند و افرادی که به صورت قراردادی با این سازمان کار کرده تا پایان قرارداد معاشات خود را می‌گیرند اما پس از آن همه آنان بیکار می‌شوند.

ادامه دادخواهی‌ها

با همه این‌ها حسین بیوک هنوز امیدوار است که بتوانند با ادامه دادخواهی‌‎ها این سازمان را همچنانی که وا داشته تا در بخش مالی حامی شفاخانه 100 بستر دشت برچی باشند، متقاعد کنند تا از تصمیم خود صرف نظر کنند.

او معتقد است که هر چند حمایت مالی این سازمان ادامه داشته باشد ولی به دلیل فساد در ادارات امکان ندارد که این پول در جای مورد نیاز استفاده و مصرف شود به همین دلیل تنها کاری که می‌تواند مفید واقع شود حضور خود آنان است. زیرا به نظر او این دادخواهی مردم از یک بعد نشان ناامیدی شهروندان از حکومت می‌باشد.

اکنون آنان سعی دارند با فرستادن ایمیل به آدرس این سازمان در کنار صحبت حضوری با مسئولین به دادخواهی خود از این طریق نیز ادامه بدهند.

از سوی دیگر عتیق الله فاتح، رئیس شفاخانه 100 بستر دشت برچی به خبرنامه گفت: “با این که ما نیز در این دادخواهی از این سازمان خواسته‌ایم به فعالیت خود ادامه دهند، اما آنان به اساس پالسی خود تصمیم گرفته‌اند تا به کار خود توقف دهند که همین باعث نگرانی ما شده است. با این که هنوز جلسه نهایی ما با مسئولین این سازمان باقی مانده اما وزارت صحت عامه کشور مصمم است تا فعالیت بخش نسائی ولادی را تا سه روز آینده از سر بگیرد.”

این شفاخانه با 15 دکتر حاضر خود و استخدام کردن چندین دکتر نسائی ولادی از دیگر شفاخانه‌ها شروع به کار می‌کند که به اساس گفته رئیس این شفاخانه این بخش به 137 کارمند نیاز دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان