زندگی در زمانه کرونایی (2)؛ نظرسنجی بحران ویروس کرونا در هرات

توسطفرشته فرهنگ

خرداد ۲۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : خرداد ۲۹, ۱۳۹۹

برای دریافت نسخه پی دی اف این نظر سنجی اینجا کلیک کنید.

مقدمه

طبق آخرین آمار رسمی از سوی وزارت صحت عامه افغانستان، مجموع مبتلایان ویروس کرونا در کشور به 26 هزار  مورد رسیده، که در این میان شمار مبتلایان در ولایت هرات به 4300  مورد و همچنین شمار قربانیان این ولایت به 89 تن از جمله 71 مرد و 18 زن رسیده است.

هرات اولین ولایتی بود که مورد مثبت ویروس کرونا در آن تثبیت شد. چنانچه فیروزالدین فیروز، وزیر پیشین صحت عامه افغانستان در تاریخ پنجم ماه حوت 1398 از ثبت نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در هرات خبر داد. در همین حال بود که وضعیت اضطراری در ولایت هرات اعلام شد. پس از شیوع ویروس کرونا در ایران و به خصوص شهر مذهبی قم که پس از شهر ووهان چین، دومین مرکز شیوع ویروس کرونا در جهان بوده است، ولایت هرات در غرب افغانستان با سرازیرشدن تعداد زیادی از مهاجران از ایران که از ترس ویروس کرونا به کشور بازگشتند، مواجه شد، و هرات اولین منزل این مهاجران بود که از دومین کانون شیوع ویروس کرونا می آمدند. با آنکه در روز های نخست برای چند روزی حکومت افغانستان مرز با ایران را به روی مهاجران عودت کننده بست، اما دوباره مرز باز شد و چنانچه نجیب الله محبی، وکیل شورای ولایتی هرات در آن اوایل به خبرنامه گفته بود؛ روزانه نزدیک به ۱۰ هزار مهاجر از ایران به افغانستان عودت میکردند.

پس از اینکه ویروس کرونا در هرات گسترش و آمارها افزایش یافت، مسوولان حکومت محلی و شهروندان این ولایت با یک مشکل دیگر نیز مواجه شدند: مقاومت نیروهای مذهبی علیه این برنامه ها و دستورالعمل صحی حکومت افغانستان. در شرایطی که هرات در وضعیت بحرانی به سر می برد و آمار مبتلایان به ویروس ناشناخته ی کرونا در این ولایت همهروزه در حال افزایش بود، در شبکه های اجتماعی ویدیویی از مولوی مجیب الرحمن انصاری به نشر رسید که از طریق منبر به مخاطبانش با لحن تند و شورِ اعتقادی می گفت: «ویروس کرونا عذاب است برای کفار… رحمت است برای مسلمانان شایسته! ای مسلمانی که در بستر افتاده ای و تو را ویروس کرونا گرفته، بدان که این مرض رحمت است برای تو. این ویروس از جانب رب العالمین آمده، از جانب احکم الحاکمین آمده…»

با این همه، ویروس همچون واقعیت ترسناک بخش زیادی از کارها را تعطیل کرده و امور جمعی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. طوری که والی جدید هرات، وحید قتالی، در مطلبی در یکی از روزنامه های کشور نوشته است؛ «ما ویروس را با همه جهات مخربش به رسمیت شناخته ایم و باید با آن مبارزه کنیم.» والی هرات در این نوشته تأکید کرده: «ویروس به شکل گسترده در سطح شهر و ولسوالی ها پراکنده شده و همه مردم باید خود را در مقابل آن محافظت کنند.» با این حال، والی هرات شرایط قیود روزگردی را مورد انتقاد قرار داده و نوشته است؛ «ما باید بپذیریم که طرح اولیه ما برای عملی کردن  قیود روزگردی، اشکالات تکنیکی و اجتماعی داشت، اگرچه ناگزیری و خلا معلومات در روز های اول قابل درک است و نباید اداره محلی را ملامت کرد.» آقای قتالی در مورد وضع قرنطین در این ولایت می نویسد: «آمار اولیه اداره محلی نشان می دهد که وضع قرنطین در گام اول اشتغال نزدیک به ۳۰۰ هزار تن را متوقف می سازد و این ۳۰۰ هزار تن آنانی هستند که با فراهم آوری نیازمندی های شهروندان، نان حلالی را برای خانواده های خود کمایی کرده اند ولی با وصف ناچیز بودن درآمد خود باز هم به اقتصاد سیاه و نامشروع روی نیاورده اند».

در حالی که نزدیک سه و نیم ماه از ثبت نخستین مورد مثبت کرونا در هرات می گذرد، این ولایت همچنان بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را دارد. با این حال، حکومت افغانستان در کابل مرحلهی «فلاکت» را اعلام کرده است. حکومت برای مدیریت و تنظیم کسب و کار عمومی و هم زمان مبارزه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، از طریق کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به ریاست سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور، طرح تنظیم کسب و کار در مرحله فلاکت ناشی از اوج کرونا را توسط وزارت صحت عامه با همکاری نهادهای مرتبط دولتی و سکتور خصوصی تهیه کرده و روز شنبه 17 حوزا آن را نهایی نموده است. براساس این طرح پوشیدن ماسک در اماکن عمومی، رعایت دو متر فاصله از همدیگر، جلوگیری از تجمعات بیش از ده نفر، جلوگیری از خارج شدن افراد مسن از خانه، ضد عفونی کردن محیط های کاری و فراهم ساختن وسایل بهداشتی از طرف ادارات و نهادهای خدماتی و تولیدی برای کارمندان و کارگران، و در عین حال رعایت شیفت های کاری در ادارات دولتی، الزامی شده است. به علاوه، مدارس دینی، مکاتب و مراکز تحصیلی دولتی و خصوصی تا سه ماه آینده به صورت حضوری غیر فعال و هوتل های عروسی، سالن های ورزشی، پارک های تفریحی نیز تا سه ماه آینده حق فعالیت ندارند. با توجه به وضعیت موجود، این نظرسنجی از شهروندان هرات در ولسوالی ها و شهر هرات صورت گرفته است.

برخی از یافته‌های نظرسنجی

93 درصد اشتراک کنندگان در این نظرسنجی از زمان شروع بحران کرونا در ولایت هرات هیچ نوع کمکی دریافت نکرده اند.

56 درصد اشتراک کنندگان گفته اند که در صورت ابتلا به ویروس کرونا درمان خانگی را ترجیح می دهند.

66 درصد از اشتراک کنندگان در این نظرسنجی در زمان وضع محدودیت گشت و گذار همچنان با دوستان شان ملاقات داشته اند.

29 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که از نزدیکان و آشنایانشان کسی به این ویروس مبتلا شده و 71 درصد دیگر گفته اند که کسی از نزدیکان و آشنایانشان به این ویروس مبتلا نشده است.

5.36 درصد از شرکت کنندگان گفته اند که خیلی نگران ویروس کرونا هستند، 26 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که کم نگران ویروس کرونا هستند، و 38 درصد دیگر از پاسخ دهندگان گفته اند که نگران ویروس کرونا نیستند.

روش تحقیق و جمع آوری معلومات

روش تحقیق و جمع آوری معلومات در این نظرسنجی میدانی بوده، طوری که پس از طرح پرسش نامه در قالب تعریف شاخص هایی همچون صحت، اقتصاد، روابط اجتماعی و خانوادگی، از طریق پیامرسانها و شبکه های اجتماعی، تماس تلفنی و مصاحبه حضوری از نقاط مختلف ولایت هرات جمع آوری شده است.

محدودیت های تحقیق

محدودیت های نظرسنجی میدانی زیاد بوده است، از جمله شرایط قرنطین و بحران ناشی از ویروس کرونا که امکان دسترسی به مردم را به دلیل رعایت دستورالعمل های صحی و مشکلات ناشی از ترس همکاری محدود کرده است. محدودیت دیگر مسئله زمان است که با شیوع سریع ویروس کرونا زود می گذرد و خیلی زود دیر می شود، بنابراین ما تلاش کردیم که در فرصت اندک یک دیدگاه روشن از بحران ویروس کرونا در ولایت هرات ارائه کنیم که در شرایط فقر آماری، به درک بهتر وضعیت براساس آمار نمونه ای کمک کرده باشیم.

معلومات عمومی

این نظرسنجی به منظور بررسی بحران ویروس کرونا در ولایت هرات در غرب افغانستان انجام شده است. پس از نظرسنجی ویروس کرونا در کابل که در آن شاخص هایی همچون مسایل صحی، اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی به بررسی گرفته شد، اینبار با اندکی تغییر در پرسش نامه همان سروی/نظرسنجی قبلی را در هرات انجام داده ایم. در این نظرسنجی در مجموع با 232 نفر اشتراک کننده از ۲۱ ثور تا ۱۱ جوزا از طریق شبکه های اجتماعی، تماس تلفنی و به شکل حضوری با حفظ فاصله لازم و رعایت مسائل صحی مصاحبه صورت گرفته است. اشتراک کنندگان در این نظرسنجی از نواحی مختلف شهر و ولسوالی های هرات بوده و از اقوام و اقشار مختلف جامعه هستند. چنانچه نمودار 1، تعداد اشتراک کنندگان از ولسوالی های مختلف هرات را نشان می دهد.

1

در این نظرسنجی تعداد 209 مرد و 23 زن، از 22 تا 55 ساله شرکت کرده اند. و همین طور براساس قومیت، 14 نفر از قوم اوزبیک، 9 نفر بلوچ، 111 نفر پشتون، 50 نفر تاجیک، 18 نفر هزاره، 5 نفر عرب، 9 نفر موری و 16 نفر سادات هستند. بر اساس تحصیلات نیز اشتراک کنندگان دارای سویه های متفاوت بوده اند، چنانچه 2 نفر به سویه دکترا، 3 نفر به سویه ماستری، 53 نفر لیسانس، 27 نفر به سویه نیمه عالی/چهارده، 27 نفر فارغ دوازده، 57 نفر تا مرحله متوسطه، 2 نفر تعلیمیافته علوم دینی و 81 نفر بدون سواد خواندن و نوشتن بوده اند. شرکت کنندگان به لحاظ شغلی نیز متفاوت بوده اند؛ چنانچه نمودار 2 نشان می دهد، از مجموع اشتراک کنندگان در این نظرسنجی، 23 نفر کارمند دولت، 3 نفر کارمند مؤسسات بین المللی، 19 نفر کارمند مؤسسه خصوصی، 141 نفر دارای شغل آزاد مثل دکانداری، دریوری و … و 46 نفر بیکار هستند.

2

شاخص صحی

علایم ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا تا کنون ناشناخته و بدون درمان بوده است، و به دلیل همین ناشناختگی اش همه را در سطح جهان به هراس انداخته است. دانستن علایم و نشانه های ابتلا به ویروس کرونا به دلایل زیادی اهمیت دارد. بنابراین، به عنوان سوال اول از شهروندان ولایت هرات پرسیدیم که علایم کرونا چیست؟ تا به واسطه این سوال میزان و سطح آگاهی مردم هرات را که برای اولین بار نمونه مثبت در آن ثبت شد، نسبت به این ویروس ناشناخته بسنجیم. چنانچه نمودار 3 نشان می دهد، در پاسخ به این سوال از میان 232 پاسخ دهنده، 21 درصد در پاسخ شان تب را یکی از علایم ابتلا به کرونا میدانند؛ 4 درصد سرفه خشک، 6 درصد سردرد، 16 درصد گلودرد، 15 درصد نفس تنگی و 38 درصد همه این مواردی که ذکر شد را در پاسخ شان اعلام داشته اند.  این علایم در سطح جهان به عنوان علائمی که ویروس کرونا ایجاد می کند، شناخته شده اند.

3

تا کنون به خاطر ویروس کرونا تست یا آزمایش شده اید؟

برای تثبیت ابتلا به ویروس کرونا و مشخص شدن آمار مبتلایان به این ویروس وزارت صحت عامه افغانستان از طریق شفاخانه های ویژه و اختصاصی در ولایت ها از جمله در ولایت هرات، اقدام به تست و آزمایش موارد مشکوک به این ویروس کرده که روزانه بر مبنای همین نتایج آزمایش، آمار مبتلایان و فوت شدگان را اعلام می کنند. بنابراین، در نظرسنجی از شهروندان هرات پرسیده ایم که آیا تا کنون به خاطر ویروس کرونا تست یا آزمایش شده اند یا نه؟ که چنانچه در نمودار 4، می بینید، از مجموع اشتراک کنندگان، 13 درصد پاسخ شان بله و 87 درصد دیگر پاسخ شان خیر بوده است.

4

آیا تا کنون از نزدیکان و آشنایان تان کسی به ویروس کرونا مبتلا شده است؟

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان نسبت به دیگر کشورهای جهان به طور پرسش برانگیزی پایین بوده است. به همین منظور با طرح این پرسش که آیا تا کنون از نزدیکان و آشنایان تان کسی به ویروس کرونا مبتلا شده است؟ می خواستیم یک آمار نمونه ای به دست بیاوریم و ببینیم که حداقل در میان پاسخ دهندگان این نظرسنجی به لحاظ درصدی چه تعداد موارد مبتلا به این ویروس در ولایت هرات مشاهده شده است. به طوری که در نمودار 5، آشکار است، 29 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که از نزدیکان و آشنایانشان کسی به این ویروس مبتلا شده و 71 درصد دیگر گفته اند که کسی از نزدیکان و آشنایانشان به این ویروس مبتلا نشده است.

5

اگر بله، چند نفر مبتلا شده اند؟

کسانی که در پاسخ به سوال قبلی که آیا کسانی از نزدیکان و آشنایانشان به ویروس کرونا مبتلا شده است، گزینه بله را انتخاب کرده بودند، یعنی 29 درصد از مجموع پاسخ دهندگان تعدادشان به 67 نفر می رسد. بر اساس پاسخ این 67  نفر مجموع تعداد کسانی که از نزدیکان و آشنایانشان به این ویروس مبتلا شده اند، چنین است:

1-1

چند نفر از مبتلایان فوت کرده اند؟

از مجموع 288 مورد مبتلا به ویروس کرونا، نظر به پاسخ اشتراک کنندگان 24 مورد فوت کرده اند.

1-2

چند نفر از مبتلایان بهبود یافته اند؟

از مجموع 288 مورد مبتلا به ویروس کرونا، نظر به پاسخ اشتراک کنندگان 157 مورد بهبود یافته اند.

1-3

چقدر نگران مبتلا شدن به ویروس کرونا هستید؟

میزان نگرانی شهروندان از خطر ابتلا به ویروس کرونا به همان اندازه بیانگر جدی گرفتن این خطر نیز است. بنابراین، به منظور سنجش نگرانی شهروندان هرات از خطر مبتلا شدن به ویروس کرونا، در سه گزینه سوال را طرح کرده ایم، که براساس نمودار 6، 36 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که زیاد نگران ویروس کرونا هستند، 26 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که کم نگران ویروس کرونا هستند، و البته 38 درصد از پاسخ دهندگان این نظرسنجی گفته اند که نگران ویروس کرونا نیستند.

6

برای جلوگیری از مبتلا شدن به کرونا چه کار هایی را تا کنون انجام داده اید؟

ویروس کرونا به دلیل شیوع سریع و گسترده همه کشورهای درگیر را واداشته تا به راهکارهای مردمی روی بیاورند و شهروندان نیز در کنار حکومتها برای ایمن سازی و جلوگیری از شیوع این ویروس اقدام نمایند. دو راهکار در راستای جلوگیری از شیوع گسترده این ویروس در سطح جهان تاکنون عملی شده و بیشتر مردم به آن روی آورده اند، که در این نظرسنجی نیز به آن پرداخته شده است. چنانچه نمودار 7 نشان می دهد، شهروندان هرات در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از مبتلا شدن به کرونا چه کار هایی را تا کنون انجام داده اید، 47 درصد گفته اند که دستورالعمل های صحی همچون پوشیدن دستکش و ماسک، ضد عفونی کردن دست ها، فاصله اجتماعی و موارد صحی را رعایت می کنند. 22 درصد پاسخ دهندگان گفته اند که قرنطینه کامل را رعایت کرده و در خانه هایشان مانده اند و البته 31 درصد پاسخ دهندگان گفته اند که هیچ کاری نکرده اند.

7اگر علایم کرونا داشته باشید، کدام یک را ترجیح می دهید؟

کرونا در افغانستان به نوعی شرم تلقی شده و بسیاری از کسانی که به این ویروس مبتلا می شوند، می کوشند آن را از دیگران پنهان کنند. اما این یک طرف قضیه است، از سوی دیگر نهادهای صحی افغانستان نیز به طرز پرسش برانگیزی در چنین شرایطی کمتر قابل اعتماد هستند. بنابراین، در پاسخ به این سوال که اگر علایم کرونا داشته باشید، کدام یک را ترجیح می دهید، براساس نمودار 8، بیشتر از نصف پاسخ دهندگان، یعنی 56 درصد گفته اند که درمان خانگی را ترجیح می دهند. 41 درصد پاسخ دهندگان گفته اند که به شفاخانه مراجعه خواهند کرد، و همین طور 3 درصد دیگر گفته اند که نظر به شرایط تصمیم خواهند گرفت.

8

چند درصد به نهادهای صحی دولتی اعتماد دارید؟

در شرایطی که ویروس کرونا به شدت شیوع پیدا کرده و هیچ جایی امن نیست، شفاخانه ها بیشتر از هر جایی دیگر ممکن است آلوده به ویروس باشد، اما این هم بستگی به مدیریت شفاخانه ها دارد که چگونه فضای شفاخانه را عاری از ویروس نگه دارند. با این حال اعتماد مردم به شفاخانه ها مهم است، چرا که در صورت عدم اعتماد مردم یا پایین بودن سطح اعتماد، کارکرد شفاخانه ها نیز پایین می آید. با این همه، در پاسخ به این سوال که چند درصد به نهادهای صحی دولتی اعتماد دارید؟ نظر به جدول 1، شرکت کنندگان در این نظرسنجی چنین پاسخ داده اند:

Table 1شاخص اقتصادی

از وقتی بحران کرونا شروع شده، به کار خود ادامه می دهید یا تعطیل شده اید؟

شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیل شدن کارها باعث شده که عملاً بحران شکل بگیرد و زندگی روزمره شهروندان زیادی دچار چالش شود. از آنجایی که ولایت هرات اولین جایی بود که موارد ابتلا به ویروس کرونا در آن مشاهده شد، اولین ولایتی هم بود که محدودیت های گشت و گذار یا به نوعی قرنطینه در آن وضع و باعث تعطیلی ادارات دولتی و مراکز تجاری شد. بنابراین، در پاسخ به این سوال که از وقتی بحران کرونا شروع شده، به کار خود ادامه می دهید یا تعطیل شده اید، چنانچه نمودار 9، نشان می دهد، 40 درصد پاسخ داده اند که کارشان ادامه دارد، 40 درصد دیگر پاسخ داده اند که کارشان تعطیل شده، و همین طور 20 درصد پاسخ مشخص نداده اند.

9اگر تعطیل شده اید، معاش دریافت می کنید/منبع درآمد دارید؟

در کشوری که نه سیستم بیمه بیکاری وجود دارد، نه بسته های حمایتی مالی در شرایط اضطراری و نه حکومت مقتدر که در چنین شرایطی بتواند شهروندان را حمایت مالی کند، تعطیلی کارها به نوعی بر دیگر مشکلات می افزاید و وضعیت را پیچیده تر می کند. بنابراین، به منظور بررسی وضعیت اقتصادی پاسخ دهندگان، پرسیدیم که اگر تعطیل شده اید، معاش دریافت می کنید/منبع درآمد دارید؟ که براساس نمودار 10، 87 درصد از 40 اشتراک کننده که کارشان تعطیل شده، معاش دریافت نمی کنند یا درآمد مالی ندارند.

10اگر نخیر، وضعیت اقتصادی فعلی شما چگونه است؟

با شروع بحران کرونا وضعیت اقتصادی شهروندان در بسیاری از ولایت های افغانستان بدتر شده است. شهروندان هرات زودتر از دیگر مردم افغانستان با چالش اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا مواجه شده اند. برای بررسی این موضوع، از آن تعداد اشتراک کنندگانی که کارشان تعطیل شده و درآمد یا معاش هم ندارند، پرسیدیم وضعیت اقتصادی فعلی شان چگونه است؟ نظر به نمودار 11، نیمی از پاسخ دهندگان، یعنی 50 درصد آنها گفته اند که نان خوردن ندارند. 43 درصد دیگر گفته اند که پسانداز داشته اند، و همین طور 7 درصد گفته اند که مشکل اقتصادی ندارند.

11

از وقتی بحران کرونا شروع شده، کمک دریافت کردید؟

بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شده که در چنین شرایطی بسیاری از شهروندان نیاز به کمک داشته باشند. بنابراین، از اشتراک کنندگان پرسیدیم که از وقتی بحران کرونا شروع شده، کمک دریافت کردید؟ که براساس نمودار 12، تنها 7 درصد از اشتراک کنندگان در این نظرسنجی کمک دریافت کرده اند و 93 درصد هیچ نوع کمکی از هیچ نهادی دریافت نکرده اند.

12 اگر بله، از چه نهادی کمک دریافت کردید؟

در میان کسانی که از ولایت هرات در این نظرسنجی شرکت کرده اند، چنانچه نمودار 13، نشان می دهد، 8 نفر از نهاد خیریه داخلی، 5 نفر از نهاد های دولتی و 3 نفر از مردم محل و همسایگان شان کمک دریافت کرده اند.

13اگر نخیر، بیشتر توقع کمک از چه نهادی را دارید؟

با آنکه امیدی زیادی برای کمک به نیازمندان در چنین شرایط بحرانی وجود ندارد، اما در این نظرسنجی از اشتراک کنندگان هرات پرسیدیم که اگر کمک دریافت نکرده اید، بیشتر توقع کمک از چه نهادی را دارید؟ طوری که نمودار 14، نشان می دهد، بیشتر از نصف پاسخ دهندگان، یعنی 53 درصد توقع کمک از سوی نهاد های دولتی را دارند. در حالی که 19 درصد از نهاد های دولتی و بین المللی، 10 درصد از نهاد های بین المللی، 9 درصد از نهاد های خیریه داخلی، 4 درصد از مردم محل و همسایهها و 5 درصد دیگر گفته اند که از هیچ نهادی توقع کمک ندارند.

14شاخص اجتماعی

از وقتی ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، در جشن عروسی، مراسم و محافل عزاداری شرکت کرده اید؟

شیوع ویروس کرونا در همه جا یک برآیند همه شمول داشته است، اینکه روابط اجتماعی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، چرا که یکی از راهکار های مقابله با این اپیدمی جهانی وضع محدودیت هایی بر روابط اجتماعی از جمله وضع قرنطینه کامل بوده است. با آنکه قطع روابط اجتماعی به نوع خودش پیامدهایی دارد، اکنون این تنها راه ایمن ماندن از این ویروس بوده است. بنابراین، در این بخش به عنوان اولین سوال از اشتراک کنندگان این نظرسنجی در ولایت هرات، پرسیدیم که از وقتی ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، در جشن عروسی، مراسم و محافل عزاداری شرکت کرده اید؟ چنانچه نمودار 15، نشان می دهد، 38 درصد از اشتراک کنندگان در این سروی پاسخ بله داده اند، یعنی اینکه وضع محدودیتهای گشت و گذار را نادیده گرفته و طبق معمول در برنامه های جمعی شرکت کرده اند، و البته 62 درصد پاسخ داده اند که از وقتی بحران ویروس کرونا شروع شده، در مراسم ها و برنامه های شلوغ، شرکت نکرده اند.

15از وقتی ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، در نماز جماعت شرکت کرده اید؟

در روز هایی که محدودیت های گشت و گذار در هرات وضع شده بود و ویروس کرونا نیز در حال شیوع بیشتر بود، اشتراک مردم هرات در نماز جماعت در روز های جمعه خبرساز شد. مردم در مقابل دستورالعمل های صحی که وزارت صحت عامه و حکومت افغانستان بر آن تأکید داشت، مقاومت نمودند. چنانچه در نمودار 16 می بینید، بیشتر شرکت کنندگان در این نظرسنجی (یعنی ۶۹٪) در پاسخ به این سوال که از وقتی ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، در نماز جماعت شرکت کرده اید، گفته اند که در نماز جماعت شرکت کرده اند، و 31 درصد دیگر گفته اند که در نماز جماعت در روز های وضع محدودیت های گشت و گذار شرکت نکرده اند. چرا که حضور در نماز جماعت مستلزم تماس افراد است و اجتماعی که شکل می گیرد، سبب گسترش بیشتر ویروس می شود.

16

از وقتی محدودیت گشت و گذار وضع شده، با دوستان تان ملاقات داشتید؟

دوری و دوستی این روزها بیشتر از هر وقت دیگری معنا پیدا کرده است. ملاقات های دوستانه یکی از زمینه های وصل زنجیر سرایت این ویروس ناشناخته است. با آنکه طبق دستورالعمل های طبی در سطح جهانی توصیه شده که از ملاقات های دوستانه و روابط اجتماعی خودداری شود تا زنجیر سرایت این ویروس بشکند، اما باز هم مردم این توصیه ها را نادیده می گیرند. چنانچه نمودار 17، نشان می دهد، در ولایت هرات 66 درصد از اشتراک کنندگان در این نظرسنجی در زمان وضع محدودیت گشت و گذار همچنان با دوستان شان ملاقات داشته اند، و 34 درصد دیگر گفته اند که در زمان وضع محدودیت های گشت و گذار در ولایت هرات با دوستان شان ملاقات نداشته اند.

17

اگر نخیر، جایگزین روابط با دوستان تان چه بوده است؟

انسان موجودی اجتماعی است. بنابراین، وضع محدودیت های گشت و گذار یا قرنطینه، اجتماعی بودن انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. براساس نمودار 18، از 34 درصد اشتراک کنندگان این نظرسنجی در ولایت هرات که با دوستان شان ملاقات نداشته اند، 36 نفر گفته اند که جایگزین ملاقات با دوستان شان استفاده از شبکه های اجتماعی بوده است، 13 نفر گفته اند که کتاب می خوانند، 8 نفر گفته اند که فیلم می بینند، و 22 نفر دیگر گفته اند که هیچ سرگرمی در روز های وضع محدودیت های گشت و گذار در هرات ندارند.

18

تأثیرات بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا بر روابط اجتماعی تان را در یک جمله بنویسید.

بحران کرونا تأثیرات زیاد بر روابط اجتماعی مردم گذاشته است. در این بخش از نظرسنجی به عنوان یک سوال باز این موضوع را مطرح کردیم تا اشتراک کنندگان تجربه و تأثیر بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا در ولایت هرات را بر روابط اجتماعی شان بنویسند، که براساس نمودار 19، بیش از نصف پاسخ دهندگان گفته اند که بحران کرونا روابط اجتماعی شان را محدود کرده، 10 درصد گفته اند که منزوی و بیکار شده اند، 7 درصد گفته اند که ترس و نگرانی از روابط اجتماعی شان زیاد شده، 5 درصد گفته اند که دوری و دوستی، و 23 درصد دیگر گفته اند که هیچ تأثیری بر روابط اجتماعی شان نداشته است.

19

از وقتی بحران کرونا شروع شده، رفتار تان با اعضای فامیل در خانه تغییر کرده است؟

بحران کرونا باعث شده که اکثر مردم بیکار شده، مجبور شوند در خانه بمانند. وضعیت بیکاری، فشار روحی و روانی ناشی از ترس کرونا، بیکاری، فقر و مشکلات دیگر زمینه خشونت های خانوادگی را فراهم کرده و باعث افزایش مشکلات خانوادگی شده است. با این حال، این وضعیت برای خیلی های دیگر فرصت را مساعد ساخته که زمان بیشتری را با خانواده و فامیل سپری کنند. بنابراین، در پاسخ به این سوال که از وقتی بحران کرونا شروع شده، رفتارتان با اعضای فامیل در خانه تغییر کرده است، براساس نمودار 20، بیشتر پاسخ دهندگان، یعنی 68 درصد گفته اند که رفتارشان با اعضای فامیل در خانه تغییری نکرده است، و 32 درصد پاسخ دهندگان گفته اند که از وقتی بحران کرونا شروع شده، رفتار شان در خانه با اعضای فامیل تغییر کرده است.

20

اگر بله، چگونه تغییر کرده است؟

از میان 32 درصد کسانی که در پاسخ به تغییر رفتار با اعضای فامیل در خانه گزینه بله را انتخاب کرده اند، چگونگی تغییر رفتارشان با اعضای فامیل را در دو گزینه بررسی کرده ایم. چنانچه در نمودار 21 می بینید، کمتر از نصف پاسخ دهندگانی که رفتار شان تغییر کرده، یعنی 37 نفر گفته اند که با اعضای فامیل در خانه نسبت به گذشته صمیمی شده ایم، و همین طور 37 نفر دیگر گفته اند که نسبت به گذشته بی حوصله شده اند، که این بیحوصلگی ممکن است پیامده ایی همچون بدرفتاری با اعضای خانواده، افزایش خشونت و مشکلات فامیلی را در پی داشته باشد.

21

سارا فیضی و فضل الرحمن همکاران این گزارش بوده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *