جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

از کمبود اکسیجن تا افزایش بیماران کرونایی؛ وضعیت ویروس کرونا در ننگرهار چگونه است؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

 ولایت ننگرهار به عنوان یکی از مراکز آزمایش کرونا در کشور همه روزه در حال آزمایش 100 مورد مشکوک از این ولایت و سه ولایت دیگر، لغمان، نورستان و کنر می‌باشد.

تا کنون تنها در این ولایت به صورت مجموعی 2 هزار و 116 مورد مشکوک به کرونا به ثبت رسیده که 1 هزار و 373 مورد آن مثبت بوده و 451 مورد منفی گزارش شده است.

در این ولایت همچنان 59 مورد بهبود یافته و 27 مورد درگذشته ثبت شده است.

آمار کم درگذشتگان اما فروش تابوت‌های زیاد

لابراتوار ولایت ننگرهار ظرفیت 100 مورد آزمایش روزانه را دارد که برای این روزهای ولایت ننگرهار ناکافی است.

هر چند در کنار لابرتوار تشخیص کرونا، تیم های سیار نیز در مرکز شهر و ولسوالی‌ها در حال فعالیت می‌باشند اما مبتلایان به ویروس کووید-19 رو به افزایش است.

ذبیح الله زمری، وکیل شورای ولایتی ننگرهار به خبرنامه گفت: “ظرفیت 100 مورد تست در لابرتوار ننگرهار که نه تنها از خود این ولایت است بلکه شامل سه ولایت دیگر نیز می‌شود. اکنون ما در ننگرهار بیش از 1 میلیون نفوس داریم اگر نفوس باقی ولایات را نیز بسنجیم باید بگوییم که این ظرفیت نه تنها برای سه ولایت بلکه برای ننگرهار نیز کافی نیست و این موضوع مایع نگرانی ما می‌باشد.”

او از نجاری صحبت می‌کند که 6 دکان تابوت سازی دارد و هر روز 130 تابوت می‌فروشد. آقای زمری می‌گوید: “این نجار هر روز بیشتر از 100 تابوت می‌فروشد. هر چند مسئولین صحی می‌گویند که وضعیت در ننگرهار خوب است اما اگر وضعیت خوب است چرا باید این همه تابوت به فروش برسد و چرا مردم از افزایش روز افزون کرونا و مبتلایان آن شکایت دارند؟ همین نشان می‌دهد که شرایط در ننگرهار بسیار خطرناک است.”

نادیده گرفتن خطر کرونا

با این که ننگرهار همانند دیگر ولایات نزدیک به 2 ماه قرنطینه بود و محدودیت گشت و گذار در آن وضع شد اما در همین مدت نیز مردم توجه خاصی به قرنطین نکرده و تنها رفت و آمد موترها متوقف شده بود. با این حال مردم به صورت عادی در بازار گشت و گذار می‌کردند.

عده‌ای از وکلای شورای ولایتی ننگرهار می‌گویند که شیوع ویروس کرونا با باز شدن مرز پاکستان برای مسافرین گیرمانده در این کشور افزایش یافته است.

آقای زمری تاکید می‌کند که “وقتی مسافرین افغان گیرمانده در پاکستان وارد کشور شدند، هر چند مقام ولایت گفته بود که ظرفیت این را دارد تا مسافرین را مدت 14 روز قرنطینه نماید اما چنین چیزی اجرائی نشد و آن‌ها وارد شهر جلال آباد شدند و همین شیوع بیشتر کرونا را در پی داشت. پول زیادی مصرف شد اما کنترولی روی مردم صورت نگرفت.”

در این بین اما وضعیت ضعیف اقتصادی در ننگرهار نیز یکی از دلایل نادیده گرفته شدن قرنطینه و محدودیت گشت و گذار بین مردم این ولایت می‌باشد.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار با تاکید این مورد گفت: “یکی از مشکلات اساسی در تمام دنیا به خصوص در افغانستان فقر است، این موضوع سبب ایجاد بسیاری از چالش‌ها می‌شود. هر چند ما تلاش کردیم تا در دوران قرنطینه بتوانیم به خانواده‌های نیازمند کمک رسانی کنیم. ما در ننگرهار به 9 هزار و 500 فامیل نیازمند کمک کرده ایم. همچنان 110 هزار خانواده دیگر نیز از سوی اداره دولتی و خیرین این ولایت پوشش داده شده‌اند. به خانواده‌ها در شهر جلال آباد نان خشک نیز توزیع شده است.”

با همه این‌ها اما اکنون افزایش مبتلایان کرونا شهروندان این شهر را نگران کرده است. تعدادی از شهروندان معتقد هستند که آمارهای نشر شده از مرگ و میر و مبتلایان به کرونا در ننگرهار دقیق نیست.

با این حال اما شفاخانه 200 بستر تجرید بیماران کرونا در ننگرهار فعال بوده و همه روزه به گرفتن آزمایش و مداوای بیماران کرونایی مشغول می‌باشند.

کمبود اکسیجن در شفاخانه ننگرهار

در کنار این مشکلات اما امام الحق احساس، فعال مدنی ولایت ننگرهار به خبرنامه گفت: “مردم اکنون هیچ توجه‌یی به کرونا و خطر آن ندارند. نه دستکش دارند و نه ماسک استفاده می‌کنند و روز به روز مبتلایان بیشتر از گذشته می‌شود. ریاست صحت عامه نیز گفته است که به دلیل کمبود امکانات ما نمی‌توانیم از همه تست یا آزمایش کرونا بگیریم. بنابراین کسانی را آزمایش می کنیم که علائم کرونا را داشته و وضعیتشان وخیم باشد.”

هرچند عده‌ای از وکلای شورای ولایتی ننگرهار معتقد هستند که شفاخانه دولتی تجرید بیماران کرونا امکانات کافی برای افراد بستر شده در شفاخانه دارند اما اگر بیماران بیشتری به شفاخانه مراجعه کنند، تجهیزات کافی برای همه نخواهد بود.

این در حالی است که برخی از فعالان مدنی این ولایت می‌گویند که با توجه به اظهارات شهروندان ننگرهار و پست‌هایی که در صفحات اجتماعی دیده می‌شود شفاخانه این ولایت نیاز به اکسیجن دارد و بسیاری از بیماران خود اکسیجن را از بیرون خریداری می‌کنند.

عطاالله خوگیانی نیز با تایید این گفته‌ها افزود: “ما امکانات در شفاخانه داریم و اگر بیماران مراجعه کنند مشکلی نیست زیرا تدابیر و اقدامات روی دست گرفته شده است. اما ما با چالش کمبود اکسیجن رو به رو هستیم که این تنها برای ننگرهار بلکه برای همه ولایات یک چالش است.”

اکنون 2 فابریکه تولید اکسیجن در ننگرهار فعالیت می‌کند اما برای این شفاخانه کافی نیست زیرا این مرکز روزانه بین 100 تا 150 بالون اکسیجن نیاز دارد.

هر چند ذبیح الله زمری، وکیل شورای ولایتی ننگرهار می‌گوید که سه روز گذشته در صحبتی که با مسولان ریاست صحت عامه داشته آن‌ها از قرارداد 50 هزار بالون اکسیجن با یک شرکت خبر داده بودند. اکنون این شفاخانه 6 هزار بالون اکسیجن را دریافت کرده و بیش از 40 بالون دیگر آن پس از تولید به شفاخانه تسلیم می‌شود.

مقامات این ولایت اما می‌گویند که شهروندان ننگرهار خود باید به خطر این بیماری توجه کرده و برای مهار و کنترول آن به دستورالعمل‌های صحی، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش دقت و توجه بیشتر نمایند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان