جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

از غرق شدن کارجویان تا آتش گرفتن موتر حامل شهروندان افغان در ایران؛ وزارت خارجه هیئت بلندپایه دولتی به تهران می فرستد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

پس از دو رویداد جداگانه غرق شدن کارجویان و آتش گرفتن موتر حامل کارجویان افغان از سوی ایران وزارت خارجه اعلام کرده است که هیئت بلندپایه دولتی برای بررسی این رویداد ها به ایران سفر می کند.

وزارت خارجه شب گذشته چهارشنبه (۲۱جوزا) با نشر اعلامیه گفته است که این وزارت با ابراز نگرانی از برخوردهای اخیر در رابطه با مهاجرین و پناهجویان افغان در ایران، گزارش آن را در جلسه شورای امنیت ملی افغانستان روز گذشته مطرح کرده است.

در اعلامیه وزارت خارجه آمده است در این جلسه حوادث اخیر که باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از افغانها در ایران شده مورد بحث قرار داده شده است و دولت افغانستان با ابراز قدردانی از میزبانی مهاجرین افغان در ایران، از آن کشور می خواهد تا با اتباع افغانستان با روحیه تساهل و همکاری برخورد کنند.

به نقل از اعلامیه وزارت خارجه در این جلسه به منظور جستجوی راه های حل و جلوگیری از تکرار وقایع اخیر فیصله شده تا در اسرع وقت هیئت بلند رتبه افغانستان به ایران سفر و روی دلایل وقوع آن با تمرکز بر تامین بهتر امنیت سرحد مشترک میان دو کشور، جلوگیری از ترددهای غیر قانونی، تجدید قرارداد کمیساران سرحدی منعقده سال ۱۳۳۵، مبارزه با قاچاق انسان در دو سوی مرز، آغاز پروسه تثبیت هویت اتباع افغانستان در ایران و قانونمند سازی اقامت شان و همچنان نهایی و عملی سازی مسوده موافقتنامه تنظیم استخدام کارگران افغان به شکل قانونی گفتگو کنند.

شورای امنیت ملی افغانستان همچنان از تمام نهادهای ذیدخل دولت و رسانه های خبری خواسته است تا در مورد عواقب ناگوار سفرهای غیرقانونی و فریبکاری قاچاقبران انسان در دو طرف سرحد افغانستان و ایران اگاهی دهی کند.

غرق شدن کارجویان افغان در مرز تا آتش گرفتن موتر حامل کارجویان در یزد ایران

به تاریخ ۱۲ ثور ماه گذشته گزارش های از سوی رسانه ها به نشر رسید که در آن گفته شده بود که شماری از کارجویان افغان که ار منطقه‌ی دهانه‌ی ذوالفقار مرز مشترک افغانستان و ایران به صورت غیر قانونی وارد ایران شده بود از سوی نیروهای مرزی ایران شکنجه و پس از آن به هریرود انداخته شده اند. پس از آن وزارت خارجه اعلام کرد که این رویداد را به صورت جدی بررسی می کنند.

ریاست جمهوری نیز هیئت حقیقت یاب ده نفری برای بررسی این رویداد به ریاست حمید طهماسی، سرمفتش قوماندانی اعلی قوای مسلح تعیین کرد و این هیئت حقیقت یاب پس از بررسی اعلام کردند از مجموع ۴۶ نفر از کارجویان افغان در رودخانه‌ی هریرود انداخته شده اند ۱۷ تن آنان مفقود، ۱۲ تن غرق شده و ۱۷ تن دیگر آنان نیز نجات یافته‌اند.

پس از آن رویداد چند روز قبل نیز ویدیویی از حادثه‌ی آتش‌‌گرفتن موتر حامل شهروندان افغان در مربوطات یزد ایران در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. بر اساس آمار وزارت مهاجرین در آن رویداد ۳ کارجوی افغان کشته و ۵ تن دیکر زخمی شده اند. به تعقیب آن رییس‌جمهور اشرف غنی در نشست کابینه از محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه خواست که رویداد آتش‌گرفتن موتر حامل شهروندان افغان در ولایت یزد ایران را به‌گونه‌ی جدی از طریق مراجع دیپلماتیک دو کشور پی‌گیری کند.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان