ادامه سفر خلیلزاد؛ گفتگوهای روز گذشته میان عبدالله، غنی و خلیلزاد روی چه موضوعاتی متمرکز بوده است؟

توسطفریدون حسنی

خرداد ۲۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در ادامه دور تازه سفرش وارد کابل شده با رییس جمهور و سایر رهبران افغان در مورد اقدامات بعدی روند صلح گفتگو کرده است..

ارگ ریاست جمهوری گفته است که این دیدار عصر روز گذشته چهارشنبه (۲۱جوزا) در ارگ برگزار شده و در آن بشمول رییس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور نیز حضور داشته است.

ارگ افزوده که آقای خلیلزاد در این دیدار در مورد جزئیات سفرهای اخیرش به کشورهای پاکستان و قطر بخاطر پروسۀ صلح افغانستان، معلومات داده تاکید کرده که تلاش امریکا این است که با استفاده از فرصت بدست آمده، صلح پایدار در افغانستان برقرار شود.

خلیلزاد افزوده که کشورهای منطقه و جامعه جهانی و سازمان های بین المللی آماده اند تا از تلاش های افغانستان برای برقراری صلح حمایت کنند.

نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان تاکید کرده که او پیام ایالات متحدۀ امریکا را آورده که از اقدامات «شجاعانه و دشوار» حکومت افغانستان در روند رهایی زندانیان طالبان که برای صلح صورت گرفته قدردانی کنند.

به گفته ارگ رییس جمهور غنی در این دیدار خاطر نشان کرده که حکومت و سیاسیون افغانستان اجماع سیاسی دارند و به صورت یک صدا از جمهوریت دفاع کرده و متعهد به ختم جنگ و تامین صلح پایدار در افغانستان اند.

دیدار جداگانه خلیلزاد با غنی

آقای خلیلزاد همچنان عصر روز گذشته به صورت جداگانه با رییس جمهور غنی با حضور داشت معاونین رییس جمهور، مشاور امنیت ملی، نماینده فوق العاده رییس جمهور در امور توسعه اقتصادی و تجارتی و کاهش فقر، رئیس هیات مذاکره کننده، رئیس عمومی ادارۀ امور و شاژدافیر سفارت امریکا کابل نیز دیدار کرده است.

در این دیدار دو طرف روی پروسۀ صلح، اقدامات عملی قبل از آغاز مذاکرات مستقیم، چگونگی دوام کاهش خشونت و آتش بس اعلام ناشده و تعهدات جامعه بین المللی و کشورهای همسایه برای پروسۀ صلح افغانستان گفتگو کرده اند.

آقای غنی در این دیدار صلح را از اولویت و خواست حکومت و مردم افغانستان خوانده تاکید کرده: «هدف ما این است که گام های عملی در پروسۀ صلح برداشته شود و ما تعهد کامل برای برقراری صلح در کشور داریم.»

سفر نماینده‌ی ویژه وزیر امورخارجه‌ی قطر در حل منازعات به افغانستان

از سوی شورای عالی مصالحه با نشر خبرنامه ای گفته است که عبدالله عبدالله رییس این شورا بعد از ظهر روز گذشته با مطلق بن ماجد القحطانی نماینده‌ی ویژه وزیر امورخارجه‌ی قطر در حل منازعات دیدار و از تلاش‌های رهبری قطر برای استقرار صلح در افغانستان سپاس‌گزاری کرده است.

عبدالله در این دیدار تاکید کرده که صلح از اولویت‌های حکومت و مردم افغانستان است و طرف جمهوری اسلامی افغانستان آماده‌ی آغاز مذاکرات و دست‌یافتن به صلح دایمی است.

روند صلح
عبدالله عبدالله بعد از ظهر روز گذشته با مطلق بن ماجد القحطانی نماینده‌ی ویژه وزیر امورخارجه‌ی قطر در حل منازعات دیدار و از تلاش‌های رهبری قطر برای استقرار صلح در افغانستان سپاس‌گزاری کرده است.

نمانیده قطر نیز در این دیدار ضمن اعلام آمادگی کشورش برای کمک به دست‌یابی به صلح دایمی در افغانستان تاکید کرده که قطر با پشتیبانی از دستاوردهای سالیان اخیر در افغانستان خواهان قطع جنگ و استقرار صلح و دست‌یافتن به رفاه و توسعه در افغانستان است.

در خبرنامه دفتر شورای عالی مصالحه ملی آمده که در این دیدار دو طرف در باره‌ی رهایی زندانیان، مکان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نیز گفتگو کرده اند.

ادامه رهایی زندانیان

از سوی هم سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توییتی نگاشته است که روز گذشته هشت زندانی حکومت از سوی طالبان در ولایت زابل رها شده اند.

شاهین تاکید کرده که که روند رهایی زندانیان حکومت از سوی گروه طالبان ادامه دارد.

این همه در حالی صورت می گیرد که گفتگوهای صلح افغانستان به نشست مستقیم میان طالبان و حکومت افغانستان نزدیک شده و به گفته مقامات حکومت افغانستان قرار است تا چند هفته آینده گفتگوهای بین الافغانی آغاز شود.

دو روز قبل نیز رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان در سفرش به کابل با مقامات حکومت افغانستان در مورد روند صلح افغانستان گفتگو کرده بود.

جهت مطالعه مقاله ها و اخبار سیاسی اینجا را ببینید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *