افزایش حاصلات تربوز؛ بازرگانان افغانستان دست به دامان امریکا شدند

توسطفریدون حسنی

خرداد ۲۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

با رسیدن فصل برداشت حاصلات میوه تازه و افزایش حاصلات تربوز در افغانستان رهبری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان از سفارت امریکا خواسته است در بازگشایی گذرگاه های پاکستان برای صادرات افغانستان همکاری کنند.

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان با نشر خبرنامه ای گفته است که هیات رهبری این اتاق و از بازرگان صادرکننده میوه تازه و خشک روز گذشته (۲۰جوزا) در کنفرانس ویدیویی با خانم کرن دیکر ‏معاون ‏سفیر امریکا در کابل و آتشه تجارتی آن کشور خواهان همکاری سفارت امریکا در مورد بازگشایی گذرگاه های پاکستان به روی ‏محصولات صادراتی افغانستان شدند.

اتاق تجارت افزوده که در این نشست، معاون سفیر امریکا در کابل تعهد کرده که از بهر باز شدن دو باره ی مرز های پاکستان به روی محصولات ‏افغانستان با سفارت ‏آن کشور در کابل و سفارت ایالات متحده امریکا در اسلام آباد گفتگو می کند تا به زودی به این معضل نقطه ‏پایان گذاشته شود.

سید زمان هاشمی رئیس هیئت عامل اتاق تجارت و سرمایه گذاری و رئیس اتحادیه میوه های تازه در این نشست ‏تاکید کرد که گفتگو ها در مورد بازگشایی گذرگاه های پاکستان به روی بازرگانان با مقام های وزارت صنعت ‏تجارت، وزارت خارجه و دفتر نماینده رئیس جمهور انجام شده اما تاکنون اقدام های لازم در ‏این مورد صورت نگرفته است.‏

آنان از حکومت نیز خواسته تا با توجه به فصل برداشت میوه تازه و سبزیجات در کشور به زودی از فاجعه ای که ‏صادرات افغانستان را تهدید می کند جلوگیری کرده و با مقام های پاکستانی گفت و گو کنند.

افزایش حاصلات تربوز در قندز و فراه

از سوی هم وزارت زراعت امروز چهارشنبه (۲۱جوزا) با نشر خبرنامه ای گفته است که ارزیابی‌ها و پیش‌بینی نشان می‌دهد که میزان حاصل امسال پالیزهای تربوز در ولایت قندز به حدود بیش‌تر از ۱۰۰ هزار تن می‌رسد.

وزارت زراعت به نقل از عبدالهادی قرلق رییس زراعت، آبیاری و مالداری قندز گفته است که امسال شرایط اقلیمی برای پالیزهای تربوز مساعد بوده و در سال جاری حدود سه‌هزار و ۴۶۰ هکتار زمین است در این ولایت تربوز کشت شده و تولید آن نیز بیش از ۱۰۰ هزار متریک تن تخمین می‌شود.

نگرانی دهقانان قندز از فروش محصولات شان

در همین حال، برخی از دهقانان قندز گفته اند که میزان حاصلات تربوز و خربزه در این ولایت امسال افزایش یافته و حدودا یک تربوز حدود ۱۶ کیلوگرام وزن گرفته است.

آنان از افزایش حاصلات زراعتی شان خوش‌بین اند اما از دولت می‌خواهند همکاری کند تا حاصلات خربزه و تربوز آنان به قیمت پایین به فروش نرسد.

افزایش حاصلات تربوز در فراه

در همین حال وزارت زراعت به تاریخ ۱۲ جوزا گفته بود که براساس پیش بینی ها امسال میزان حاصلات تربوز در ولایت فراه به حدود 689 هزار و 400 هزار  متریک تُن می‌رسد و این نشان دهنده حدود شش درصد افزایش حاصلات تربوز نسبت به سال گذشته است.

نبود بازار برای میوه های تازه افغانستان

همه ساله دهقانان افغانستان از نبود بازار های خارجی برای فراورده های زراعتی شان شکایت دارند و نبود بازار برای میوه های تازه افغانستان باعث شده تا این میوه ها به قیمت پایین در بازارهای داخلی عرضه شود و یا هم از بین برود. سال گذشته ولایت فراه نیز شاهد افزایش 17 درصدی حاصلات تربوز بود که این افزایش باعث شده بود هر کیلوگرام تربوز در این ولایت به یک افغانی خرید و فروش شود که این کاهش قیمت شکایت دهقانان را نیز در پی داشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *