پاسخ وزارت معارف؛ کتاب فرهنگ صنف ۱۱ در سال روان از برنامه درسی خارج شده است

توسطفریدون حسنی

خرداد ۱۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : خرداد ۲۰, ۱۳۹۹

وزارت معارف در پاسخ به انتقاد کاربران شبکه های مجازی مبنی بر گنجانیده نشدن نام و تصویر روح‌الله نیکپا، تنها مدال‌آور بازی‌های المپیک برای افغانستان در کتاب «فرهنگ صنف یازدهم» می گوید تدریس این کتاب در سال روان از پلان درسی بیرون شده و در حال حاضر در مکاتب تدریس نمی شود.

نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف امروز دوشنبه (۱۹جوزا) گفته است کتاب فرهنگ صنف یازده در سال ١٣٩٠ چاپ شده و جزء مضامین اختیاری/ آزاد بوده است.

نزهت پذیرفته است که محتوای این کتاب دارای اشتباهات بوده و پس از ارزیابی، پروسه چاپ آن متوقف شده و تدریس آن نیز در سال روان از پلان درسی بیرون شده است.

سخنگوی وزارت معارف تاکید کرده که برنامه اصلاح و تجدید نصاب آموزشی جریان دارد، نصاب همه دوره های تعلیمی با توجه به شرایط و وضعیت افغانستان با رویکرد قابلیت محور تدوین می شود.

نوریه نزهت تاکید کرده که دادخواهی حق شهروندان است و وزارت معارف اشتباه در کار خود را می‌پذیرد.

او خاطرنشان کرده که تلاش برای دامن زدن به تبعیض، تعصب و سیاسی‌سازی معارف بدون داشتن آگاهی «زشت» است و «عواقب خطرناک» به دنبال دارد.

«غفلت یا تبعیض؟»

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نگنجانیدن نام و تصویر روح‌الله نیکپا، تنها مدال‌آور بازی‌های المپیک برای افغانستان را در کتاب فرهنگ صنف یازدهم وزارت معارف مورد انتقاد قرار داده و آن را نوعی تبعیض به دلیل هزاره بودن آقای نیکپا خوانده‌اند.

 اما در همین حال شماری دیگر از کاربران آن را غفلت از سوی وزارت معارف خوانده اند.

کتاب فرهنگ صنف ۱۱ پس از آن در فضای مجازی با انتقاد کاربران مواجه شد که در «درس بیست و هشتم» اش به دست آورد های ورزش‌کاران در بازی‌های المپیک جهانی پرداخته و هیچ عکسی از روح‌الله نیکپا که یگانه مدال‌آور از بازی‌های سال ۲۰۰۸ المپیک جهانی در رشته تکواندو است در آن گنجانده نشده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *