موضع جدید اروپایی ها؛ اتحادیه اروپا ادامه حمایت های سیاسی و مالی اش را از افغانستان مشروط ساخت

توسطفریدون حسنی

خرداد ۱۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

اتحادیه اروپا می گوید کمک های مالی و پشتیبانی سیاسی این اتحادیه از افغانستان مشروط به عدم بازگشت امارت اسلامی، حفظ دستاوردهای نزده سال گذشته، پشتیانی از حقوق مردم، حفاظت از جمهوری، آتش‌بس دایمی و آغاز بی‌درنگ گفت‌وگوهای میان افغانان، است.

اتحادیه اروپا ناوقت روز گذشته جمعه با نشر اعلامیه گفته است که یک راه حل سیاسی برای صلح افغانستان ایجاد شود که در آن دستاروردهای که در عرصه دموکراسی و حقوق‌بشر در نزده سال گذشته بدست آمده اند حفظ شوند.

این اتحادیه تاکید کرده که تمامی گروه‌های قومی به ویژه طالبان باید از فرصت پیش آمده برای صلح استفاده کنند و حکومت افغانستان نیز باید روند حکومت‌داری پاسخگو و همه‌شمول را ادامه داده اطمینان دهد که تیم مذاکره کننده همه‌شمول و متنوع است.

اتحادیه اروپا از طالبان خواسته است که اراده واقعی برای صلح نشان دهند و برای آغاز روند مذاکرات بین الافغانی اعتماد سازی کنند.

این اتحادیه تاکید کرده که با پشتیبانی از قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، نه امارت اسلامی را به رسمیت می‌شناسد و نه از آن پشتیبانی می‌کند و نیز انتظار دارد که روند سیاسی منجر به ایجاد یک افغانستانی شود که در آن از ارزش‌ها و حقوق مردم پشتیبانی شود.

اتحادیه اروپا ادامه پشتیبانی جامعه جهانی از روند صلح درافغانستان را ضروری دانسته تاکید کرده که این روند باید سرعت یابد.

اتحادیه اروپا در اعلامیه خود ضمن اعلان پشتیبانی از فراخوان دبیرکل سازمان ملل متحد برای آتش‌بس به منظور مبارزه با بیماری کووید نزده از تمامی سیاستگران افغانستان خواسته برای مبارزه با ویروس کرونا تلاش کنند.

واکنش حکومت و طالبان به اعلامیه اتحادیه اروپا

حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه ضمن حمایت از اعلامیه اتحادیه اروپا گفته‌است که افغانستان همیشه روابط نیک با این اتحادیه داشته‌است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان نیز امروز شنبه (۱۰جوزا) با نشر اعلامیه ضمن استقبال از تلاش های صلح در افغانستان گفته است: درین اعلامیه بعضی نکاتی هم است که با حق استقلال افغان ها متصادم است.

مجاهد تاکید کرده که در مورد نظام آینده افغانستان خود افغان ها در مذاکرات بین الافغانی تصمیم می گیرند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *