روزنگاری کرونا ویروس در افغانستان(44)؛ فرا رسیدن عید فطر در سایه کرونا، 531 مورد جدید متبلایان ویروس کرونا در 24 ساعت

توسطفرشته فرهنگ

خرداد ۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : خرداد ۲, ۱۳۹۹ ,

 وزارت صحت‌عامه اعلام کرده است که در 24 ساعت گذشته، در لابراتوارهای تشخیص ویروس کرونا، ۵۳۱ واقعه جدید ویروس کرونا ثبت شده است. با ثبت این واقعات جدید شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان به ۸هزارو۶۷۶ تن افزایش یافته است.

وحید مجروح، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه، امروز(پنج‌شنبه،۱جوزا) در یک نشست خبری گفت که در جریان یک شبانه‌روز گذشته، ۲۷۴ نفر در کابل، ۶۹ نفر در هرات، ۵۵ نفر در بلخ، ۳۵ نفر در ننگرهار، ۲۶ نفر در میدان‌وردک، ۱۵ نفر در سرپل، ۱۳ نفر در پروان، ۱۲ نفر در پکتیکا، ۱۲ نفر در خوست و ۷ نفر در پکتیا، ۵ نفر در لغمان، ۳ نفر در فاریاب، ۲ نفر در جوزجان، ۲ نفر در فراه و ۱ نفر در بادغیس، به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

عید فطر در سایه کرونا

در این 24 ساعت، ۶ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا جان باخته و ۸ تن دیگر بهبود یافته‌اند که به این ترتیب شمار جان باختگان به ۱۹۳ تن و بهبود یافتگان به ۹۳۸ نفر رسیده است.

شهروندان کابل در حالی به استقبال از عید سعید فطر می روند که ویروس کرونا سایه تاریکی بالای این شهر انداخته است اما شماری زیادی از مردم با خرید به پیشواز عید رفته‌اند، بدون در نظر داشت هشدار‌های صحی به بازارها ریخته اند و خبری از کرونا و قرنطین نیست.

با فرا رسیدن عید فطر فرماندهی مشترک قوت های امنیتی شهر کابل امروز پنجشنبه (1 جوزا) با منتشر کردن اعلامیه‌‌ای از شهروندان کابل خواسته است که در این ایام از فیرهای شادیانه، استعمال پتاقی و تفنگچه های پلاستیکی که باعث برهم خوردن امنیت عینی و روانی شهروندان می شود خود داری کنند.

شکست قرنطینه شهر

پس از شکست قرنطینه در شهر کابل مسوولین محلی این ولایت از قرنطین کامل این شهر در روز های عید و شیوه مدیریتی جدید قرنطینه بعد از عید خبر داده اند.

مسوولان محلی کابل می‌گویند که در جریان سه روز عید، برای جلوگیری از گسترش و انتشار ویروس کرونا، شدیدترین محدودیت‌ها بر گشت‌وگذار در کابل وضع می‌شود.

محمدیعقوب حیدری، والی کابل امروز پنج‌شنبه(۱جوزا) در یک نشست خبری این موضوع را ابلاغ کرده است.

پس از آنکه در چند روز اخیر با وجود گسترش ویروس کرونا در شهر کابل قرنطین این شهر شکست و شهروندان به جاده ها ریختند والی کابل می گوید دلیل شکیت قرنطین فقر و تنگ دستی و هم خستگی مردم بوده است.

پس از عید نیز تدابیر جدیدی برای خوراکه فروشی ها، میوه و ترکاری فروشی ها، نهادهای کمک رسان، بانک ها و تانک تیل ها و دیگر اصناف و بخش‌ها روی دست گرفته شده است که مقرره عبور و مرور وسایط تیز رفتار کوچک نیز با توجه به نمبر پلت آنان در روزهای جفت و طاق می‌توانند در سطح شهر گشت و گذار نمایند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *