جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

دیدار صلح آمیز؛ آیا خلیلزاد به دنبال رهایی زندانیان است؟

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان که به تازگی به کابل امده است، با رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله رییس شورای عالی مصالحه دیدار کرده است.

آقای خلیلزاد صبح امروز پنجشنبه (1جوزا) در رشته توییت‌های نوشته است که قبل از این او سه دیدار سازنده با ملا برادر و اعضای کمیسیون سیاسی طالبان داشته و در این دیدارها  تأکید کرده: «توافقنامه ایالات متحده و طالبان درهم پیوسته است تعهدات ضد تروريسم، مذاکرات بین الافغانی، خروج نیروها، و کاهش تدریجی خشونت که منجر به آتش‌بس دایمی شود.»

او افزوده که تمام جوانب در همه موارد، بشمول آزادی زندانیان توسط حکومت افغانستان و طالبان، الزامات تطبيقی دارند و در دیدارش با طالبان، در مورد شهروندان مفقود آمریکایی، نگرانی آمریکا از حملات اخیر طالبان در ولایت‌های قندز، غزنی و خوست، و دستور حملات تعرضی رییس جمهور غنی گفتگو کرده است.

 خلیلزاد اضافه کرده که گروه طالبان تعهد شان را به توافقنامه و تطبیق آن، و همچنان ردیابی شهروندان آمریکایی انجام می‌دهند.

توییت‌های خلیلزاد

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، در رشته توییت دیگر از جزئیات دیدارش به صورت مشترک و جداگانه با رییس‌جمهور غنی و عبدالله معلومات داده، نوشته است که در این دیدارها، ضمن تبریکی از امضای توافقنامه سیاسی، بر اهمیت برآورده ساختن سریع دیگر تعهداتی که در توافقنامه ایالات متحده و طالبان و اعلامیه مشترک ایالات متحده و افغانستان، به شمول رهایی زندانیان از هر دو سو، و همچنان آغاز مذاکرات بین الافغانی توافق کرده اند.

‏خلیلزاد نوشته است که او در دیدارهایش با رییس جمهور و رییس شورای عالی مصالحه ملی در مورد اقدامات بعدی که برای تطبیق توافق میان هر دو رهبر به آن نیاز است، نیز گفتگو کرده و در مورد روند صلح توافق صورت گرفته که سطح خشونت بسیار بلند است و نیاز است که برای کاهش آن از سوی تمام طرف ها، فوراً اقدام شود.

دیدار خلیلزاد با غنی و عبدالله
خلیلزاد در دیدارهایش با رییس جمهور و رییس شورای عالی مصالحه ملی در مورد اقدامات بعدی که برای تطبیق توافق میان هر دو رهبر به آن نیاز است، گفتگو کرده.

خلیلزاد تأکید کرده که در دیدارش با داکتر عبدالله در در مورد برنامه‌های او و عملیاتی‌کردن نقش جدیدش گفتگو کرده و با عبدالله و تیمش همکاری نزدیک خواهد داشت.

https://twitter.com/US4AfghanPeace/status/1263299955999027206?s=19

روایت ارگ از این دیدار چیست؟

ارگ ریاست جمهوری ناوقت روز گذشته با نشر دو اعلامیه، روایت متفاوت تری از این دیدار داشته است. ارگ در اعلامیه نخست گفته است که خلیلزاد پس از ورود به کابل با رییس جمهور غنی، معاونین ریاست جمهوری، مشاور امنیت ملی و نماینده فوق العادۀ رییس جمهور در امور توسعه اقتصادی، تجارتی و کاهش فقر دیدار کرده و روی اقدامات بعدی در پروسۀ صلح، تامین آتش بس یا کاهش خشونت قبل از آغاز مذاکرات مستقیم، تاکید کرده اند.

در اعلامیه دوم ارگ نوشته شده که خلیلزاد با رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله با حضورداشت وزیر دولت در امور صلح دیدار کرده است.

واکنش‌ها به این دیدارها

این دو اعلامیه ارگ با واکنش شماری از آگان مسایل سیاسی نیز روبرو شده است. چنانچه جعفر مهدوی، نماینده پیشین مجلس نمایندگان و رییس حزب ملت در واکنش به این دو اعلامیه ارگ از دیدار با خلیلزاد در توییترش نگاشته است‏: «اگر اين موضوع صحت داشته باشد، نشانه وجود اختلاف و احتمالا رويكرد دو يا چندگانه حكومت در ارتباط با بسياري موضوعات منجمله پروسه صلح است.» از نظر آقای مهدوی، در صورت تداوم اين وضعيت موضع حكومت افغانستان در گفتگوهاي آينده بين الافغاني ضعيف خواهد بود.

https://twitter.com/mahdavi_jafar/status/1263139103450816513?s=19

این سفر خلیلزاد چهار روز قبل به منظور تسهیل روند صلح در حالی صورت گرفته است که حکومت افغانستان و طالبان حملات علیه یک دیگر را در این اواخر شدت بخشیده است.

جهت مطالعه مقاله ها و اخبار سیاسی اینجا را ببینید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان